Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Klimatyzacja komfortu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 2
Przedmiot Klimatyzacja komfortu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.4
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.4
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.2
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.2
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.2
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.2
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.1
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.1
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.1
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.8
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.1
T-A-12Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.2
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.2
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.2
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.1
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.1
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.1
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.2
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).1
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).1
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.2
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.1
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.4
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.4
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.2
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.2
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń2
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-7_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka.
O_2A_W02T2A_W01InzA2_W02C-1T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-15, T-W-14, T-W-1, T-W-13, T-W-12, T-W-16M-1S-1
O_2A_O02-7_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji na obiektach oceanotechnicznych.
O_2A_W03T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-4, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-2, T-W-12, T-W-1, T-W-14, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-15, T-W-13, T-W-16, T-W-3M-1S-1
O_2A_O02-7_W03
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów.
O_2A_W16T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-7, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-14, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-15, T-W-16, T-W-6, T-W-11, T-W-10, T-W-5, T-W-13, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-7_U01
Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych - wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu klimatyzacjii, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
O_2A_U11T2A_U01, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U18InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U07C-1T-A-7, T-A-9, T-A-4, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-10, T-A-8, T-A-12, T-A-11, T-A-2, T-A-1M-2S-2
O_2A_O02-7_U02
Potrafi zaprojektować urządzenia i systemy klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
O_2A_U20T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-A-12, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-9, T-A-3, T-A-6, T-A-11, T-A-4, T-A-8, T-A-10M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-7_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi.
O_2A_K02T2A_K02InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-W-14, T-W-9, T-W-10, T-A-8, T-A-10, T-A-9, T-W-5, T-W-15, T-A-6, T-A-11, T-W-1, T-A-7, T-W-4, T-A-2, T-W-12, T-W-8, T-W-16, T-A-5, T-A-4, T-W-7, T-W-13, T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-A-12M-1, M-2S-1, S-2
O_2A_O02-7_K02
Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków.
O_2A_K03T2A_K03InzA2_K02C-1T-A-2, T-A-10, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-15, T-A-8, T-A-12, T-W-2, T-W-16, T-A-7, T-W-13, T-W-12, T-W-10, T-W-9, T-A-1, T-W-11, T-A-3, T-W-8, T-W-14, T-W-3, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-W-1, T-A-11, T-W-7, T-A-4M-2, M-1S-2, S-1
O_2A_O02-7_K03
Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań.
O_2A_K04T2A_K03InzA2_K02C-1T-W-1, T-A-8, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-16, T-A-4, T-A-7, T-W-4, T-W-13, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-A-12, T-A-10, T-W-14, T-W-10, T-A-2, T-A-11, T-A-5, T-W-15, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-W-5, T-W-2, T-A-9M-2, M-1S-2, S-1
O_2A_O02-7_K04
Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań.
O_2A_K05T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-8, T-A-8, T-W-5, T-A-3, T-W-1, T-W-14, T-W-15, T-W-9, T-A-11, T-W-10, T-A-12, T-A-7, T-W-2, T-W-16, T-A-4, T-A-10, T-A-2, T-W-11, T-W-7, T-W-13, T-W-6, T-A-1, T-W-3, T-A-5, T-W-12, T-A-6, T-W-4, T-A-9M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-7_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
O_2A_O02-7_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji na obiektach oceanotechnicznych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
O_2A_O02-7_W03
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-7_U01
Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych - wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu klimatyzacjii, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
O_2A_O02-7_U02
Potrafi zaprojektować urządzenia i systemy klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-7_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_O02-7_K02
Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_O02-7_K03
Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_O02-7_K04
Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
  2. Fanger P. O., Komfort cieplny, PWN, Warszawa, 1974
  3. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN Instytu geografii i przestrzennego zagospodarowania im. S. Leszczyńskiego, Warszawa, 2004
  4. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  5. Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  6. Normy:, PN-85/N-08013; PN-85/N-08011; PN-73/B-03431; PN-87/08009; PN-76/B-03420; PN-78/B-03421
  7. Recknagel, Sprenger, Schramek, Honmann, Kompendium wiedzy. Ogrzewanie i klimatyzacja, Omni Scala, Wrocław, 2008
  8. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.4
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.4
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.2
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.2
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.2
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.2
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.1
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.1
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.1
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.8
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.1
T-A-12Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.2
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.2
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.2
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.1
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.1
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.1
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.2
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).1
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).1
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.2
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.1
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.4
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.4
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.2
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.2
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_W01Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji na obiektach oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_W03Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_U01Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych - wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu klimatyzacjii, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-A-12Zaliczenie.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_U02Potrafi zaprojektować urządzenia i systemy klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U20potrafi zaprojektować urządzenia i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-A-12Zaliczenie.
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-A-12Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_K02Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-A-12Zaliczenie.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_K03Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-A-12Zaliczenie.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-7_K04Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego
Treści programoweT-W-8Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ).
T-A-8Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów.
T-W-5Równanie komfortu cieplnego.
T-A-3Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza.
T-W-1Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego.
T-W-14Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej.
T-W-15Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła.
T-W-9Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT).
T-A-11Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji.
T-W-10Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja.
T-A-12Zaliczenie.
T-A-7Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci.
T-W-2Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie.
T-W-16Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji.
T-A-4Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze.
T-A-10Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej.
T-A-2Obliczanie sieci wentylacyjnych.
T-W-11Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe.
T-W-7Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego.
T-W-13Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy.
T-W-6Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice.
T-A-1Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych.
T-W-3Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych.
T-A-5Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania.
T-W-12Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza.
T-A-6Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych.
T-W-4Komfort cieplny a zdrowie człowieka.
T-A-9Charakterystyka sieci i wentylatorów.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli