Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie
Sylabus przedmiotu Systemy sterowania w ruchu śródlądowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy sterowania w ruchu śródlądowym | ||
Specjalność | Inżynieria ruchu w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw infrastruktury transportu wodnego i inżynierii ruchu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu podstaw funkcjonowania systemów sterowania i zarządzania ruchem statków. |
C-2 | Przekazanie umiejętności z zakresu pracy z literaturą i oceny przydatności metod stosowanych do sterowania ruchem statków śródlądowych. |
C-3 | Nabycie świadomości potrzeby stosowania systemów sterowania w ruchu śródlądowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów | 14 |
T-A-2 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawne, zalecenia i źródła informacji dotyczące systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe funkcje systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych. | 2 |
T-W-3 | Uwarunkowania żeglugi na akwenach ograniczonych. | 2 |
T-W-4 | Zarządzanie portem i przyległymi akwenami. | 2 |
T-W-5 | Cele i zasady tworzenia systemów VTS. | 2 |
T-W-6 | Organizacja systemów VTS i VTMS. | 2 |
T-W-7 | Wyposażenie systemów VTS. | 1 |
T-W-8 | Kierunki rozwoju systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych. | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, przygotowanie się do zajęć. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie |
M-2 | Metody problemowe / wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów) |
M-4 | Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci prezentacji i obrony przez studenta wybranego tematu związanego z problematyką wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-05_W01 Student ma wiedzę dotyczącą zadań i funkcji systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych. | TR_1A_W10, TR_1A_W08, TR_1A_W12 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-05_U01 Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i wygłosić prezentację oraz oceniać przydatność stosowania systemów sterowania w ruchu śródlądowym. | TR_1A_U13, TR_1A_U01, TR_1A_U16, TR_1A_U05 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-A-1 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-05_K01 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i potrzeby wykorzystywania systemów sterowania w ruchu statków śródlądowych. | TR_1A_K02, TR_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-3 | T-W-4, T-W-8, T-A-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-05_W01 Student ma wiedzę dotyczącą zadań i funkcji systemów sterowania i zarządzania ruchem statków śródlądowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-05_U01 Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, opracować i wygłosić prezentację oraz oceniać przydatność stosowania systemów sterowania w ruchu śródlądowym. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-05_K01 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i potrzeby wykorzystywania systemów sterowania w ruchu statków śródlądowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Jagniszczak I., Systemy sterowania i zarządzania ruchem statków, WSM, Szczecin, 2001
- Jagniszczak I., System sterowania i zarządzania ruchem statków i barek na wodach przybrzeżnych i śródlądowych, WSM, Szczecin, 2003
Literatura dodatkowa
- Jurdziński M., Lądowy system wspomagania nawigacji VTS, WSM w Gdyni, Gdynia, 2001