Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Transport ładunków ciekłych i gazowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport ładunków ciekłych i gazowych | ||
Specjalność | Transport portowy i przemysłowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z obszarów: infrastruktura transportu naziemnego i powietrznego, infrastruktura transportu wodnego, środki transportu naziemnego i powietrznego, środki transportu wodnego, systemy energetyczne w transporcie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG oraz innych ładunków ciekłych. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG oraz innych ładunków gazowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia wydajności systemow transportu ładunkow ciekłych i gazowych. | 13 |
T-A-2 | Zaliczenia ćwiczeń. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych. | 3 |
T-W-2 | Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki. Szeregowa i równoległa współpraca pomp. | 4 |
T-W-3 | Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp. | 2 |
T-W-4 | Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych. | 4 |
T-W-5 | Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek. | 2 |
T-W-6 | Zasady doboru i eksploatacji sprężarek. | 2 |
T-W-7 | Transport rurociągowy ładunków ciekłych i gazowych. | 2 |
T-W-8 | Transport lądowy ładunków ciekłych i gazowych. | 2 |
T-W-9 | Bazy paliw ciekłych i gazowych. | 2 |
T-W-10 | Operacje przeładunkowe paliw na statkach i terminalach. | 2 |
T-W-11 | Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych. | 2 |
T-W-12 | Systemy zaopatrywania statków w paliwa. | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 13 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń. | 10 |
A-A-3 | Zaliczanie ćwiczeń. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 29 |
A-W-2 | Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 20 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności. |
S-3 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-06_W01 Student ma wiedzę z zakresu znajomości elementów i systemów transportowych ładunków ciekłych i gazowych, ze szczególnym uwzględnieniem rożnego rodzaju paliw i ropy naftowej. | TR_1A_W07, TR_1A_W10, TR_1A_W14, TR_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu ładunków ciekłych i gazowych, zaprojektować wstępnie system transportu określonych ładunków ciekłych i gazowych. | TR_1A_U05, TR_1A_U15 | T1A_U04, T1A_U14 | InzA_U06 | C-1 | T-A-1, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia. | TR_1A_K02, TR_1A_K07, TR_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-A-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-06_W01 Student ma wiedzę z zakresu znajomości elementów i systemów transportowych ładunków ciekłych i gazowych, ze szczególnym uwzględnieniem rożnego rodzaju paliw i ropy naftowej. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu ładunków ciekłych i gazowych, zaprojektować wstępnie system transportu określonych ładunków ciekłych i gazowych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Girzejowski J., Przesyłanie, rozdział i magazynowanie paliw gazowych, Politechnika Poznańska, Poznań, 1975
- Jędral. W., Pompy wirowe, PWN, Warszawa, 2001
- Kabaciński J., Eksploatacja statków do przewozu gazów skroplonych, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1993
- Magda W., Rurociągi podmorskie, WNT, Warszawa, 2004
- Michałowski St., Trzop St., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005
- Szopowski Z., Morski transport paliw płynnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 1975
- Szopowski Z., Przystanie paliw płynnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 1973
- Stępniewski M., Pompy, WNT, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Michalski R., Siłownie okrętowe, Wyd. Ucz. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
- Neumaier R., Hermetic pumps, Verlag und Bildarchiv W.H. Faragallah
- Perepeczko A., Okrętowe pompy, sprężarki i wentylatory, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1976
- Czasopisma branżowe, materiały konferencyjne i zasoby internetowe.