Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw

Sylabus przedmiotu Transport paliw ciekłych i gazowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport paliw ciekłych i gazowych
Specjalność Transport chłodniczy i paliw
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 2,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW6 45 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z obszarów: infrastruktura transportu naziemnego i powietrznego, infrastruktura transportu wodnego, środki transportu naziemnego i powietrznego, środki transportu wodnego, systemy energetyczne w transporcie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia wydajności środków transportu paliw.28
T-A-2Zaliczenia ćwiczeń.2
30
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie charakterystyk układów pompowych, wentylatorów i sprężarek.13
T-L-2Zaliczanie laboratoriów.2
15
wykłady
T-W-1Łańcuch transportowy dostaw paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-2Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.4
T-W-3Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki.4
T-W-4Szeregowa i równoległa współpraca pomp.2
T-W-5Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.4
T-W-6Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.4
T-W-7Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.2
T-W-8Przygotowanie gazu ziemnego i paliw ciekłych do transportu. Oczyszczanie paliw ciekłych i gazowych.4
T-W-9Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.2
T-W-10Transport morzem.2
T-W-11Transport lądowy.2
T-W-12Transport rurociągami.2
T-W-13Systemy regazyfikacji LNG.2
T-W-14Bazy paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-15Operacje przeładunkowe paliw na statkach i terminalach.3
T-W-16Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-17Systemy zaopatrywania statków w paliwa. System krajowy transportu gazu i paliw ciekłych.2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.28
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń.20
A-A-3Zaliczanie ćwiczeń.2
50
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach.13
A-L-2Przygotowanie do zajęć i przygotowanie sprawozdań.10
A-L-3Zaliczanie laboratoriów.2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.45
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia wykładów.4
A-W-3Zaliczenie wykładów - egzamin.1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
S-3Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-03_W01
Student ma wiedzę z zakresu przygotowania paliw do transportu, znajomości elementów systemów transportowych paliw, technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG, znajomości technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
TR_1A_W07, TR_1A_W10, TR_1A_W14, TR_1A_W16, TR_1A_W12, TR_1A_W05T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-5, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-17, T-W-9, T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-16M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu paliw, zaprojektować wstępnie system transportu określonych paliw.
TR_1A_U05, TR_1A_U15T1A_U04, T1A_U14InzA_U06C-1T-A-1, T-W-10, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-L-1M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia.
TR_1A_K02, TR_1A_K07, TR_1A_K08T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-14, T-W-11, T-W-6, T-W-8, T-W-16, T-W-1, T-W-10, T-W-3, T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-17, T-W-12, T-W-9M-4, M-2, M-3, M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-03_W01
Student ma wiedzę z zakresu przygotowania paliw do transportu, znajomości elementów systemów transportowych paliw, technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG, znajomości technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu paliw, zaprojektować wstępnie system transportu określonych paliw.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Girzejowski J., Przesyłanie, rozdział i magazynowanie paliw gazowych, Politechnika Poznańska, Poznań, 1975
  2. Jędral. W., Pompy wirowe, PWN, Warszawa, 2001
  3. Kabaciński J., Eksploatacja statków do przewozu gazów skroplonych, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1993
  4. Magda W., Rurociągi podmorskie, WNT, Warszawa, 2004
  5. Michałowski St., Trzop St., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005
  6. Stępniewski M., Pompy, WNT, Warszawa, 1978
  7. Szopowski Z., Morski transport paliw płynnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 1975
  8. Szopowski Z., Przystanie paliw płynnych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Michalski R., Siłownie okrętowe, Wyd. Ucz. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
  2. Neumaier R., Hermetic pumps, Verlag und Bildarchiv W.H. Faragallah
  3. Perepeczko A., Okrętowe pompy, sprężarki i wentylatory, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1976
  4. 2011, Czasopisma branżowe, materiały konferencyjne i zasoby internetowe.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia wydajności środków transportu paliw.28
T-A-2Zaliczenia ćwiczeń.2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie charakterystyk układów pompowych, wentylatorów i sprężarek.13
T-L-2Zaliczanie laboratoriów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Łańcuch transportowy dostaw paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-2Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.4
T-W-3Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki.4
T-W-4Szeregowa i równoległa współpraca pomp.2
T-W-5Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.4
T-W-6Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.4
T-W-7Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.2
T-W-8Przygotowanie gazu ziemnego i paliw ciekłych do transportu. Oczyszczanie paliw ciekłych i gazowych.4
T-W-9Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.2
T-W-10Transport morzem.2
T-W-11Transport lądowy.2
T-W-12Transport rurociągami.2
T-W-13Systemy regazyfikacji LNG.2
T-W-14Bazy paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-15Operacje przeładunkowe paliw na statkach i terminalach.3
T-W-16Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.2
T-W-17Systemy zaopatrywania statków w paliwa. System krajowy transportu gazu i paliw ciekłych.2
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.28
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń.20
A-A-3Zaliczanie ćwiczeń.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach.13
A-L-2Przygotowanie do zajęć i przygotowanie sprawozdań.10
A-L-3Zaliczanie laboratoriów.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.45
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia wykładów.4
A-W-3Zaliczenie wykładów - egzamin.1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D2-03_W01Student ma wiedzę z zakresu przygotowania paliw do transportu, znajomości elementów systemów transportowych paliw, technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG, znajomości technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
Treści programoweT-W-5Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-12Transport rurociągami.
T-W-11Transport lądowy.
T-W-10Transport morzem.
T-W-17Systemy zaopatrywania statków w paliwa. System krajowy transportu gazu i paliw ciekłych.
T-W-9Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.
T-W-14Bazy paliw ciekłych i gazowych.
T-W-7Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.
T-W-8Przygotowanie gazu ziemnego i paliw ciekłych do transportu. Oczyszczanie paliw ciekłych i gazowych.
T-W-4Szeregowa i równoległa współpraca pomp.
T-W-1Łańcuch transportowy dostaw paliw ciekłych i gazowych.
T-W-3Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki.
T-W-2Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.
T-W-6Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.
T-W-16Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D2-03_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie środki transportu, znać podstawy ich eksploatacji, oceniać zagrożenie wynikające z eksploatacji środków transportu paliw, zaprojektować wstępnie system transportu określonych paliw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
Treści programoweT-A-1Obliczenia wydajności środków transportu paliw.
T-W-10Transport morzem.
T-W-2Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.
T-W-6Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.
T-W-5Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-3Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki.
T-W-9Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.
T-W-8Przygotowanie gazu ziemnego i paliw ciekłych do transportu. Oczyszczanie paliw ciekłych i gazowych.
T-W-4Szeregowa i równoległa współpraca pomp.
T-W-11Transport lądowy.
T-W-12Transport rurociągami.
T-W-7Charakterystyki sprężarek. Współpraca sprężarek.
T-L-1Wyznaczanie charakterystyk układów pompowych, wentylatorów i sprężarek.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D2-03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i różnego rodzaju zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik transportu ropy naftowej, paliw ciekłych, w tym LNG i LPG. Znajomość technik transportu paliw gazowych, w tym CNG.
Treści programoweT-W-14Bazy paliw ciekłych i gazowych.
T-W-11Transport lądowy.
T-W-6Podstawy pracy i konstrukcja sprężarek wyporowych i wirowych.
T-W-8Przygotowanie gazu ziemnego i paliw ciekłych do transportu. Oczyszczanie paliw ciekłych i gazowych.
T-W-16Stacje pomp i sprężarek do przetłaczania paliw ciekłych i gazowych.
T-W-1Łańcuch transportowy dostaw paliw ciekłych i gazowych.
T-W-10Transport morzem.
T-W-3Pompy strumieniowe. Pompy hermetyczne. Układy pompowe. Parametry pracy pomp. Charakterystyki.
T-A-1Obliczenia wydajności środków transportu paliw.
T-W-2Podstawy pracy i konstrukcja pomp wyporowych i wirowych.
T-W-5Eksploatacja pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-17Systemy zaopatrywania statków w paliwa. System krajowy transportu gazu i paliw ciekłych.
T-W-12Transport rurociągami.
T-W-9Zasady doboru i eksploatacji sprężarek.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.