Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy
Sylabus przedmiotu Informatyka 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Żelazny <Katarzyna.Zelazny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu użytkownia i zastosowania komputerów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność rozwiązywania problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu |
C-2 | Umiejętność pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych |
C-3 | Umiejętność tworzenia programu obliczeniowego dla prostych zadań inżynierskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Algorytmy - podstawy tworzenia, formy zapisu, realizacja i sprawdzenie poprawności z działania z wykorzystaniem dostępnych narzędzi | 8 |
T-L-2 | Przekształcanie przygotowanego algorytmu w program wykonawczy oraz tworzenie prostej aplikacji z wykorzystaniem standardowych obiektów systemu Delphi. | 6 |
T-L-3 | Kolokwium sprawdzające | 2 |
T-L-4 | Podstawy programowania obiektowego - program komputerowy i jego struktura, język programowania, podstawowe deklaracje i instrukcje na przykładzie Delphi. | 6 |
T-L-5 | Tworzenie aplikacji obliczeniowej dla rozwiązania prostych zadań inżynierskich z wykorzystaniem grafiki komputerowej i animacji | 6 |
T-L-6 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zajęć | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie materiałów na zajęcia | 4 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów |
M-2 | Praca grupowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła przygotowania się do zajęć i przygotowanych materiałów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B10_W01 Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień transportowych | TR_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-L-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B10_U01 Student powinien wykazać się umiejętnościami posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej | TR_1A_U08 | T1A_U07 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B10_K01 Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | TR_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-2 | T-L-1, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B10_W01 Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień transportowych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych |
3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu pracy w systemie operacyjnym, podstawowych pojęć dotyczących sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu organizacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie oraganizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych. | |
5,0 | Student posiada w pełni wiedzę w zakresie oraganizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B10_U01 Student powinien wykazać się umiejętnościami posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej | 2,0 | Student nie posiada umiejętności posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
3,0 | Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, ale nie potrafi w pełni wyjaśnić jego działania. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać podstawowe deklaracje i instrukcje. | |
3,5 | Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego oraz potrafi w pełni wyjaśnić jego działanie. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać podstawowe deklaracje, instrukcje i obiekty. | |
4,0 | Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego oraz sprawdzić poprawności jego działania. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać podstawowe dostępne obiekty do stworzenia prostego programu obliczeniowego. | |
4,5 | Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, sprawdzić poprawności jego działania oraz przekształcić go w program obliczeniowy. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać dostępne obiekty do stworzenia programu obliczeniowego rozwIązującego zadanie inżynierskie. | |
5,0 | Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, sprawdzić poprawności jego działania oraz przekształcić go w program obliczeniowy. Student potrafi poruszać się w środkowisku Delphi i wykorzystać dostępne obiekty do stworzenia programu obliczeniowego rozwIązującego zadanie inżynierskie z wykorzystaniem grafiki komputerowej i animacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B10_K01 Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Student potrafi realizaować zadania w grupie ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Student potrafi realizaować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Student potrafi organizować i realizaować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Student potrafi organizować i zaproponować własne pomysły przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie. | |
5,0 | Student potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie. |
Literatura podstawowa
- Wirth N., Algorytmy+Struktury=Programy, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
- Dijkstra E., Umiejętność programowania, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985
- Boduch A., Delphi 2005: kompendium programisty, Helion, Gliwice, 2005
- Baron B., Algorytmy numeryczne w Delphi, Helion, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Pamuła T., Programowanie strukturalne i obiektowe w Delphi, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2005