Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy
Sylabus przedmiotu Ergonomia w ruchu drogowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia w ruchu drogowym | ||
Specjalność | Inżynieria ruchu w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu Modelowania i optymalizacji ruchu , Badań i prognozowania ruchu drogowego, Podstaw inżynierii ruchu drogowego, Prawoa i bezpieczeństwa ruchu drogowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii |
C-6 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja „wąskich gardeł” w krajowej sieci drogowej | 3 |
T-A-2 | Identyfikacja przyczyn popełnienia naruszeń przez kierowców | 3 |
T-A-3 | Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów przez kierowców | 3 |
T-A-4 | Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:2007 | 3 |
T-A-5 | Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii. | 6 |
T-W-2 | Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca | 6 |
T-W-3 | Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego | 6 |
T-W-4 | Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu | 6 |
T-W-5 | Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 2 |
17 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych | 2 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 1 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej pracy) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy w postaci testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-12_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym | TR_1A_W06 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-3, C-1, C-4, C-5, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-4, M-1, M-3, M-5, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
TR_1A_D4-12_W02 Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania | TR_1A_W08 | T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W05 | C-5, C-3 | T-W-3, T-A-1, T-W-4 | M-3, M-5, M-4, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
TR_1A_D4-12_W03 Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia | TR_1A_W10 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-5, C-4 | T-A-5, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-3, M-4, M-5, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-12_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne | TR_1A_U10 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2, C-5, C-1, C-4, C-3 | T-A-4, T-W-2, T-W-5, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-4, M-3, M-1, M-2, M-5 | S-1, S-2 |
TR_1A_D4-12_U02 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne | TR_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-6, C-5 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-W-3 | M-2, M-5, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
TR_1A_D4-12_U03 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi | TR_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-4, C-1, C-3, C-5, C-2 | T-W-3, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-5, T-A-1 | M-4, M-5, M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
TR_1A_D4-12_U04 Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym | TR_1A_U18 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-3, C-4, C-2, C-5 | T-W-3, T-A-5, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4 | M-4, M-3, M-2, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-12_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TR_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-5, C-6 | T-A-5, T-W-5, T-A-1, T-W-4 | M-2, M-5, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-12_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarna wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnia wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-12_W02 Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-12_W03 Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-12_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-12_U02 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-12_U03 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-12_U04 Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-12_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Górska E., Ergonomia – projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, tom I i II. CIOP, CIOP, Warszawa, 1997
- Lubaś P., Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka, Okręgowy Inspektorat Pracy w Szczecinie, Szczecin, 2010
- Olszewski J., Podstawy ergonomii i fizjologii pracy., AE, Poznań, 1993
- Pawіowska Z., Najmiec A., Ocena i ksztaіtowanie bezpiecznych zachowaс pracownikуw dla potrzeb prewencji wypadkowej. Raport wewnкtrzny., CIOP-PiB, Warszawa, 2004
- Rajchel K., Wieczorek S., Prawno - ergonomiczne zagadnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Politechnika Radomska, Radom, 2000
- Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Starkowki D., Bińczak K., Zwierzycki W., Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. Tom I. Zagadnienia techniczne., Warszawa, 2003
- Zawadzki B., Strelau J., Formalna charakterystyka zachowania – kwestionariusz temperamentu (FCZ-KT)., PTP, Warszawa, 1997