Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Anatomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiedomości z zakresu morfologii zwierząt i człowieka na poziomie kształcenia szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rodzaje kości, omówienie szkieletu ogólnego zwierząt gospodarskich. Ogólna budowa kręgu. Różnice w budowie kręgów kręgosłupa. Kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki. | 1 |
T-L-2 | Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia i świni. Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, krowa, koń,świnia - praca studentów w grupach. Charakterystyka kości długich, płaskich zwierząt - krowy, konia , świni. Rodzaje połączeń kostnych. Ogólna budowa stawu. Praca studentów w grupach. | 1 |
T-L-3 | Budowa układu krążenia i układu limfatycznego. Serce krowy i świni, sledziona. Ćwiczenia praktyczne - autonomiczna budowa serca - praca studentów w grupach. Drogi oddechowe - tchawica, płuca = preparaty. Praca własna studentów. | 1 |
T-L-4 | Układ trawienny - część I. Jama gębowa, gardło, przełyk, żołądek. Budowa zęba, rozpoznawanie wieku konia za pomocą rejestrów oraz oznaczanie wieku po kształcie powierzchni zgryzu na przykładzie konia. Różnice gatunkowe u zwierząt gospodarskich - praca własna studentów. | 1 |
T-L-5 | Układ trawienny - część II. Jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka. - preparaty. Anatomiczna budowa wątroby - praca własna studentów. | 1 |
T-L-6 | Układ nerwowy ośrodkowy - rdzeń kręgowy, mózgowie, opony mózgowe, opony rdzenia kręgowego i układ nerwowy obwodowy - preparaty, mózgi ludzkie i zwierzęce - różnice gatunkowe. Teoria i praca własna studentów. | 1 |
T-L-7 | Układ rozrodczy samca i samicy - preparaty. Różnice gatunkowe w budowie narządów płciowych samic - praca własna studentów. | 1 |
T-L-8 | Układ wydalniczy. Ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca studentów w grupach. | 1 |
T-L-9 | Narządy zmysłów i powłoka wspólna. Anatomiczna budowa oka - ćwiczenia praktyczne, praca studentów w grupach. | 1 |
T-L-10 | Układ mięśniowo - szkieletowy. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej, przedmiot morfologii, historia i podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała. | 1 |
T-W-2 | Kości czaszki i ich połączenia, płaszczyzny i widoki czaszki, stawy czaszki, charakterystyka kości czaszki mózgowej i trzewnej, budowa żuchwy. | 1 |
T-W-3 | Układ mięśniowy. Rodzaje mięśni, narządy pomocnicze mięśni, ważniejsze mięśnie głowy, tułowia, kończyn. | 1 |
T-W-4 | Układ naczyniowy i trawienny. Budowa serca, naczyń tętniczych i żylnych, typy krążenia, układ chłonny, śledziona. | 1 |
T-W-5 | Układ oddechowy i wydalniczy. Drogi oddechowe górne i dolne, narząd oddechowy. Narządy moczowe. Nerki i drogi wyprowadzające mocz, różnice gatunkowe u zwierząt domowych. | 1 |
T-W-6 | Układ nerwowy i gruczoły dokrewne. Budowa ogólna układu nerwowego. Układ nerwowy ośrodkowy, mózgowie, rdzeń kręgowy, drogi nerwowe, opony mózgowia i rdzenia kręgowego. Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny. Przysadka, szyszynka, tarczyca i gruczoły przytarczyczne, nadnercza. | 1 |
T-W-7 | Narządy płciowe męskie i żeńskie. | 1 |
T-W-8 | Narządy zmysłów. Narząd przedsionkowo-ślimakowy, ucho zewnętrzne, ucho środkowe, ucho wewnętrzne. Narząd wzroku. Narząd czucia, smaku i powonienia. | 1 |
T-W-9 | Skóra i jej wytwory. | 1 |
T-W-10 | Elementy anatomii ptaka | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 12 |
A-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń (ew. poprawa) | 4 |
A-L-5 | Konsultacje | 14 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 6 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
A-W-5 | Konsultacje | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne. |
M-2 | Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządu, narządów, wzajemnych ralacji tych narzadów w organizmie zwierząt. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Około 10 minutowy pisemny sprawdzian wiadomości teoretycznych poprzedzający rozpoczęcie cwiczenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące treści przeprowadzonych wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C3_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią. | BL_1A_W10 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C3_U01 Umie wymienić układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne oraz potrafi zestawic cechy budowy i historii rozwoju człowieka z cechami budowy i rozwoju zwierząt. | BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10 | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C3_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu historii rozwoju rodowego. | BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08 | C-1 | — | M-1, M-2 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C3_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią. | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt i człowieka |
3,0 | zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów | |
3,5 | zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów | |
4,0 | rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów | |
4,5 | rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania | |
5,0 | rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C3_U01 Umie wymienić układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne oraz potrafi zestawic cechy budowy i historii rozwoju człowieka z cechami budowy i rozwoju zwierząt. | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii |
3,0 | zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii | |
3,5 | zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy | |
4,0 | potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów | |
4,5 | potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania | |
5,0 | potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C3_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu historii rozwoju rodowego. | 2,0 | brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy |
3,0 | zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania | |
3,5 | otwartość na przekazanie nabytej wiedzy | |
4,0 | świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy | |
4,5 | otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki | |
5,0 | aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Krechowiecki A., Czerwiński F., Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Podstawy anatomii zwierząt domowych, Wydawnioctwo Wieś Jutra sp. z o.o., Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986
- Konig H. E., Liebich H.G., Anatomia zwierząt domowych, Galaktyka, Łódź, 2006, 1
- Szarski H., Anatomia porównawcza kręgowców, PWN, Warszawa, 1976