Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Histologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Histologia zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna i właściwie rozumie budowę makroskopową takich struktur jak narządy, układy narządów i organizmu jako morfologicznej całości. |
W-2 | Potrafi posługiwac się mikroskopem. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zasadniczym celem zajęc jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu ultrastruktury tkanek i wskazanie różnic w ich budowie, zapoznanie z mianownictwem stosowanym przy opisie tkanek, przygotowanie do samodzielnego rozpoznania tkanek budujących narządy w poszczególnych układach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie technik histologicznych, pracy z mikrotomem i mikroskopem. Metodyka przygotowania preparatów. Metody barwienia. Ogólna budowa tkanek: tkanka nabłonkowa (nabłonek przejściowy, sześcienny, płaski); tkanki podporowe (chrząstka szklista, chrząstka sprężysta). Ogólna budowa tkanek: tkanka mięśniowa (mięsień: szkieletowy, poprzecznie prążkowany, gładki); tkanka nerwowa (komórki piramidalne, astrocyty). | 1 |
T-L-2 | Układ krążenia I (układ naczyniowy): elementy morfotyczne krwi (porównanie: krew płaza, krew człowieka), budowa mięśnia sercowego, różnica w budowie histologicznej tętnicy i żyły. Układ krążenia II (układ limfatyczny): budowa histologiczna narządów limfatycznych (grasica, węzeł chłonny). | 1 |
T-L-3 | Układ oddechowy: histologiczna budowa narządów układu oddechowego (nabłonek dróg oddechowych, tchawica, płuca). Układ trawienny I: budowa histologiczna narządów przewodu pokarmowego (jama ustna, przełyk, żołądek). Układ trawienny II: budowa histologiczna narządów przewodu pokarmowego (jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka). | 1 |
T-L-4 | Układ nerwowy: charakterystyka i klasyfikacja komórek nerwowych. Układ moczowy: budowa histologiczna nerki oraz dróg wyprowadzających mocz. Układ płciowy: męski (budowa histologiczna jąder, dróg wyprowadzających plemniki, gruczołów płciowych dodatkowych), żeński (budowa histologiczna jajnika, dróg rodnych). | 1 |
T-L-5 | Skóra, dodatkowe twory skórne: budowa histologiczna skóry i jej wytworów. Układ płciowy: męski (budowa histologiczna jąder, dróg wyprowadzających plemniki, gruczołów płciowych dodatkowych), żeński (budowa histologiczna jajnika, dróg rodnych). | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny histologii, Metody badań histologicznych, Rodzaje tkanek zwierzęcych | 1 |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka tkanek: nabłonkowej, łącznej, mięśniowej, nerwowej | 1 |
T-W-3 | Histologia układów narządów ruchu, układu krążenia: sercowo-naczyniowego i limfatycznego | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka i mikroskopowa budowa nabłonka dróg oddechowych | 1 |
T-W-5 | Charakterystyka i mikroskopowa budowa elementów układu pokarmowego | 1 |
T-W-6 | Klasyfikacja i ogólna budowa mikroskopowa wybranych narządów o czynności wydzielniczej | 1 |
T-W-7 | Mikroskopowa budowa elementów układu moczo-płciowego samca i samicy | 1 |
T-W-8 | Mikroskopowa charakterystyka wybranych elementów układu nerwowego i odpornościowego | 1 |
T-W-9 | Budowa histologiczna powłoki wspólnej i wybranych narządów zmysłów | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do udziału praktycznego w ćwiczeniach | 45 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa | 25 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu jako uzupełnienie treści przedstawionych na wykładach | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i projektora. |
M-3 | Objaśnienie wyników badań przedstawionych w pracach zaleconych do samodzielnego czytania przez studenta. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test obejmujęcy wiedzę z zakresu treści wykładów i cwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C15_W01 Definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z histologią oraz wyjaśnia związki i zależności pomiędzy układami na poziomie ultrastuktury | BL_1A_W08 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C15_U01 Potrafi rozróżnic podstawowe tkanki zwierząt | BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10 | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C15_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C15_W01 Definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z histologią oraz wyjaśnia związki i zależności pomiędzy układami na poziomie ultrastuktury | 2,0 | Nie definiuja pojęcia tkanka, nie wymienia podstawowych tkanek organizmu zwierząt oraz nie identyfikuje preparatów tkanek |
3,0 | Zna i definiuje podstawowe tkanki organizmów zwierząt. | |
3,5 | Zna i definiuje podstawowe tkanki organizmów zwierząt oraz identyfikuje niektóre praparaty tkankowe. | |
4,0 | Rozpoznaje większość preparató tkankowych. | |
4,5 | Rozpoznaje, opisuje i charakteryzuje preparaty tkankowe. | |
5,0 | Zna i definije techniki histologiczne używane w klasycznej diagnostyce histopatologicznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C15_U01 Potrafi rozróżnic podstawowe tkanki zwierząt | 2,0 | Nie umie rozpoznawać preparatów poznanych i omawianych wcześniej tkanek i narzadów. |
3,0 | Potrafi rozpoznawać preparaty mikroskopowe omawianych tkanek i narządów. | |
3,5 | Potrafi korzystać z urządzeń techniki histologicznej ( mikroskop, mikrotom). | |
4,0 | Potrafi samodzielnie wykonać preparat histologiczny. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zaplanować i wykonać barwienie preparatu histologicznego. | |
5,0 | Potrafi połączyć wiedzę z zakresu budowy anatomicznej narządów z ich strukturą mikroskopową. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C15_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania | 2,0 | brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy |
3,0 | zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania | |
3,5 | otwartość na przekazanie nabytej wiedzy | |
4,0 | świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy | |
4,5 | otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki | |
5,0 | aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Kuryszko J., Zarzycki J., Histologia zwierząt, PWRiL, 2000
- Stevens A., Lowe J., Histologia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL; Wydawnictwo Medyczne Słotwiński Verlag, 2000
Literatura dodatkowa
- Ostrowski K., Histologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 1995, Wydanie drugie