Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Zoologia kręgowców:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zoologia kręgowców | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zoologii na poziomie szkoły średniej, zoologia bezkręgowców |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstaw podziału systematycznego kręgowców oraz umiejętność rozróżniania zwierząt z różnych gromad kręgowców |
C-2 | Ogólna znajomość biologii i ekologii omawianych gromad kręgowców |
C-3 | Znajomość anatomii i morfologii poszczególnych gromad kręgowców na podstawie wybranych gatunków |
C-4 | Znajomość cech budowy zwierząt charakterystycznych dla życia w różnych środowiskach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna | 2 |
T-L-2 | Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego | 2 |
T-L-3 | Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków | 2 |
T-L-4 | Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk | 2 |
T-L-5 | Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia | 1 |
T-W-2 | Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia | 1 |
T-W-3 | Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia | 2 |
T-W-4 | Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia | 2 |
T-W-5 | Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków | 2 |
T-W-6 | Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do sprawdzianów | 10 |
A-L-3 | Studiowanie zalecanej literatury | 25 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczeń | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem technik wizualnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne działy zoologii kręgowców |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności i umiejętności pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C6_W01 Student potrafi rozpoznawać organizmy zwierzęce, klasyfikować je taksonomicznie, scharakteryzować cechy anatomiczne i morfologicze, opisać ich sposób życia | BL_1A_W11 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C6_W02 Student potrafi rozpoznawać cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk | BL_1A_W12 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-4, C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C6_U01 Student potrafi uporządkować przynależność systematyczną poszczególnych taksonów organizmów zwierzęcych używając do tego celu wiedzy o ich cechach morfologicznych i anatomicznych | BL_1A_U03 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-3, C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C6_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być zdeterminowany do intensywnej pracy indywidualnej i zespołowej | BL_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | C-4, C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C6_W01 Student potrafi rozpoznawać organizmy zwierzęce, klasyfikować je taksonomicznie, scharakteryzować cechy anatomiczne i morfologicze, opisać ich sposób życia | 2,0 | brak znajomości diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt |
3,0 | słaba znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt | |
3,5 | mniej niż dobra znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt | |
4,0 | dobra znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt | |
4,5 | więcej niż dobra znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt | |
5,0 | pełna znajomość diagnozy typów, gromad, rzędów i rodzin, wybranych cech anatomicznych i morfologicznych oraz biologii omawianych zwierząt | |
BL_1A_BL-S-C6_W02 Student potrafi rozpoznawać cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk | 2,0 | brak wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych |
3,0 | wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu podstawowym | |
3,5 | wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu wystarczającym | |
4,0 | wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu dobrym | |
4,5 | wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | wiadomości na temat cech anatomicznych i morfologicznych wybranych gatunków organizmów zwierzęcych opanowane w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C6_U01 Student potrafi uporządkować przynależność systematyczną poszczególnych taksonów organizmów zwierzęcych używając do tego celu wiedzy o ich cechach morfologicznych i anatomicznych | 2,0 | brak umiejętności nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych |
3,0 | umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie dostatecznym | |
3,5 | umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie ponad dostatecznym | |
4,0 | umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie dostatecznym | |
4,5 | umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie dobrym | |
5,0 | umiejętność nazywania gatunków zwierząt w języku polskim i łacińskim oraz przypisania ich do poszczególnych taksonów na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych w zakresie bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C6_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być zdeterminowany do intensywnej pracy indywidualnej i zespołowej | 2,0 | brak notatek i rysunków z ćwiczeń |
3,0 | notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie dostatecznym | |
3,5 | notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie dobrym | |
4,5 | notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | notatki i rysunki z ćwiczeń świadczące o pracy indywidualnej i zespołowej ocenione na poziomie bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Zamachowski W., Zyśk A., Strunowce Chordata. Podręcznik zoologii dla studentów, Wyd. Naukowe WSP, Kraków, 1997
- Grodziński Z., Zoologia Przedstrunowce i strunowce, PWN, Warszawa, 1979
- Kowalski K., Ssaki. Zarys teriologii, PWN, Warszawa, 1971
- Jurd R.D., Biologia zwierząt, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
- Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1997
- Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Brylińskia M. (red), Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 1996
- Berger L., Płazy i gady Polski, PWN, Warszawa, 2000
- Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1982
- Szarski H., Anatomia porównawcza kręgowców, PWN, Warszawa, 1982