Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta synantropijne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta synantropijne
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu zoologii bezkręgowców
W-2wiadomości z zakresu zoologii kręgowców
W-3wiadomości z zakresu ćwiczeń terenowych z zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie
C-2zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów
C-3zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich1
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich1
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi2
T-A-4Gatunki synantropów na terenie Polski oraz dynamika ich składu gatunkowego i liczebności1
5
wykłady
T-W-1Pojęcie, charakter i przyczyny synantropizmu1
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia1
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów1
T-W-4Wpływ czynnikiów antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do synantropów i uciążliwość niektórych z nich1
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich skladu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej i zmian klimatycznych1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie prezentacji11
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie się do kolokwium12
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie się do kolokwium5
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3opis
M-4prelekcja
M-5objaśnienie/wyjaśnienie
M-6wykład konwersatoryjny
M-7film
M-8ekspozycja
M-9pokaz
M-10ćwiczenia przedmiotowe
M-11ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w przyrodzie, mechanizmy towarzyszące zjawisku synantropizmu oraz sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów, znać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do synantropów
BL_1A_W07, BL_1A_W10, BL_1A_W11, BL_1A_W12, BL_1A_W13, BL_1A_W14, BL_1A_W15, BL_1A_W23P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9, M-10, M-11

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio zinterpretować i scharakteryzować konkretne zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w miejscowej przyrodzie i mechanizmy z nim związane; odpowiednio oszacować sposoby i skutki rozprzestrzeniania się konkretnych gatunków synantropów; rozpoznać oraz zweryfikować i scharakteryzować konkretne gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej synantropijności
BL_1A_U01, BL_1A_U03, BL_1A_U07, BL_1A_U08, BL_1A_U18P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9, M-10, M-11

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów synantropizmu i jego roli w przyrodzie; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
BL_1A_K01, BL_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9, M-10, M-11

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O5.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w przyrodzie, mechanizmy towarzyszące zjawisku synantropizmu oraz sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów, znać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do synantropów
2,0Student nie zna najważniejszych zagadnień dotyczących synantropizacji. Nie potrafi wymienić gatunków zwierząt synantropijnych.
3,0Student zna najważniejsze zagadnienia dotyczące synantropizacji. Potrafi wymienić gatunki zwierząt synantropijnych, charakterystycznych dla naszego kraju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barczak T., Indykiewicz P., Fauna miast, Wydawnictwa Uczelniane ATR, Polska (Bydgoszcz), 1998
  2. Indykiewicz P., Barczak T. (red.), Fauna miast Europy środkowej 21. wieku, Wydawnictwo LOGO, Polska (Bydgoszcz), 2004
  3. Indykiewicz P., Barczak T., Kaczorowski G., (red.), Bioróżnorodność i ekologia populacji zwierzęcych w środowiskach zurbanizowanych, Wydawnictwo NICE, Polska (Bydgoszcz), 2001
  4. Indykiewicz P., Jerzak L., Barczak T., Fauna miast – ochronić różnorodność biotyczną w miastach, Wydawnictwo SAR "Pomorze", Polska (Bydgoszcz), 2008
  5. Reichholf J., Żyją wśród nas – Fauna i flora osiedli miejskich - Leksykon przyrodniczy, Wydawnictwo Świat Książki, Polska (Warszawa), 1999
  6. Ryan C. (red.), Urban Ecology, Wydawnictwo Springer Verlag, Niemcy (Berlin), 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jura R.D., Biologia zwierząt, PWN, Polska (Warszawa), 2007
  2. Kimball J.W. (red.), Biologia, PWN, Polska (Warszawa), 1979
  3. Luniak M., 2006, Bogactwo gatunkowe i liczebność fauny wielkiego miasta – przykład Warszawy, Kosmos, Polska, 2006, 55 (1), s: 45-52
  4. Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Polska (Warszawa-Poznań), 1999
  5. Zyska W., Kowalczyk A., Zyska P., Szczecin jako miejsce urbanizowania się zwierząt kręgowych, Wyd. Szczec. Tow. Nauk., Polska (Szczecin), 1995, in: Jasnowska J. (red): Stan środowiska miasta i rejonu Szczecina; s: 117- 126

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich1
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich1
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi2
T-A-4Gatunki synantropów na terenie Polski oraz dynamika ich składu gatunkowego i liczebności1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, charakter i przyczyny synantropizmu1
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia1
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów1
T-W-4Wpływ czynnikiów antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do synantropów i uciążliwość niektórych z nich1
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich skladu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej i zmian klimatycznych1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie prezentacji11
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie się do kolokwium12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie się do kolokwium5
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w przyrodzie, mechanizmy towarzyszące zjawisku synantropizmu oraz sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów, znać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do synantropów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
BL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
BL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
BL_1A_W23zna i definiuje rolę społeczno-humanistyczną elementów świata ożywionego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie
C-2zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów
C-3zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów
Treści programoweT-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi
T-A-4Gatunki synantropów na terenie Polski oraz dynamika ich składu gatunkowego i liczebności
T-W-1Pojęcie, charakter i przyczyny synantropizmu
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów
T-W-4Wpływ czynnikiów antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do synantropów i uciążliwość niektórych z nich
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich skladu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej i zmian klimatycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3opis
M-4prelekcja
M-5objaśnienie/wyjaśnienie
M-6wykład konwersatoryjny
M-7film
M-8ekspozycja
M-9pokaz
M-10ćwiczenia przedmiotowe
M-11ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna najważniejszych zagadnień dotyczących synantropizacji. Nie potrafi wymienić gatunków zwierząt synantropijnych.
3,0Student zna najważniejsze zagadnienia dotyczące synantropizacji. Potrafi wymienić gatunki zwierząt synantropijnych, charakterystycznych dla naszego kraju.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio zinterpretować i scharakteryzować konkretne zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w miejscowej przyrodzie i mechanizmy z nim związane; odpowiednio oszacować sposoby i skutki rozprzestrzeniania się konkretnych gatunków synantropów; rozpoznać oraz zweryfikować i scharakteryzować konkretne gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej synantropijności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U01wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki i statystyki i stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie;
BL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
BL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
BL_1A_U18potrafi określić możliwości utrzymania zwierząt w różnych systemach ekologicznych; umie ocenić dobrostan zwierząt; umie scharakteryzować i zinterpretować podstawowe zasady i typy zachowań zwierząt;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie
C-2zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów
C-3zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów
Treści programoweT-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi
T-A-4Gatunki synantropów na terenie Polski oraz dynamika ich składu gatunkowego i liczebności
T-W-1Pojęcie, charakter i przyczyny synantropizmu
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów
T-W-4Wpływ czynnikiów antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do synantropów i uciążliwość niektórych z nich
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich skladu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej i zmian klimatycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3opis
M-4prelekcja
M-5objaśnienie/wyjaśnienie
M-6wykład konwersatoryjny
M-7film
M-8ekspozycja
M-9pokaz
M-10ćwiczenia przedmiotowe
M-11ćwiczenia laboratoryjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów synantropizmu i jego roli w przyrodzie; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie
C-2zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów
C-3zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów
Treści programoweT-A-1Populacje stref miejskich i podmiejskich
T-A-2Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich
T-A-3Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi
T-A-4Gatunki synantropów na terenie Polski oraz dynamika ich składu gatunkowego i liczebności
T-W-1Pojęcie, charakter i przyczyny synantropizmu
T-W-2Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia
T-W-3Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów
T-W-4Wpływ czynnikiów antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do synantropów i uciążliwość niektórych z nich
T-W-5Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich skladu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej i zmian klimatycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3opis
M-4prelekcja
M-5objaśnienie/wyjaśnienie
M-6wykład konwersatoryjny
M-7film
M-8ekspozycja
M-9pokaz
M-10ćwiczenia przedmiotowe
M-11ćwiczenia laboratoryjne