Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Animaloterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Animaloterapia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu biologii zwierząt towarzyszących i gospodarskich (koni)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z korzyściami płynącymi z kontaktów ze zwierzętami i możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka.
C-2Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć
C-3Poznanie poszczególnych rodzajów i form animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rasy psów predysponowanych do zajęć dogoterapeutycznych. Wybór i szkolenie psów do terapii. Zasady oceny predyspozycji szczeniąt - testy psychiczne.1
T-A-2Cechy kotów predysponowanych do felinoterapii. Testy oceny przydatności kotów dorosłych, zasady testowania kociąt.1
T-A-3Specyfika doboru koni do hipoterapii – cechy psychiczne, pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii.2
T-A-4Prawne aspekty prowadzenia animaloterapii, dokumentacja osoby prowadzącej zajęcia i dokumentacja zwierzęcia.1
5
wykłady
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt.1
T-W-2Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy ze zwierzętami.1
T-W-3Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć.1
T-W-4Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne.2
T-W-5Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacji prowadzących zajęcia. Zasadnicze kryteria doboru zwierząt do animaloterapii.1
T-W-6Najważniejsze formy animaloterapii: dogoterapia-specyfika oddziaływania, cele i formy zajęć.1
T-W-7Felinoterapia-specyfika oddziaływania, cele i formy zajęć. Charakterystyka ośrodków, w których przydatna jest felinoterapia.1
T-W-8Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania, szczególne przeciwwskazania. Szczególne oddziaływanie hipoterapii.1
T-W-9Delfinoterapia – specyfika terapii z delfinami, najważniejsze przeciwwskaznia do delfinoterapii. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate, kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2samodzielna praca ze wskazną literaturą15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-4zaliczenie pisemne2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielna praca studenta ze wskazaną literaturą16
A-W-3udział w konsultacjach3
A-W-4zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2odczyt, prelekcja
M-3film dydaktyczny
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-O1.3_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami.
BL_2A_W21P2A_W04C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2
BL_2A_BL-S2-O1.3_W02
Wymienia i charakteryzuje kryteria dobru psów, kotów i koni do animaloterapii.
BL_2A_W13P2A_W04, P2A_W05C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-O1.3_U01
Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z braku odpowiednich kwalifikacji terapeuty i niewłaściwego doboru zwierzęcia do terapii.
BL_2A_U03P2A_U06C-2T-A-4, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-O1.3_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii.
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-O1.3_W01
Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami.
2,0Wymienia niektóre pojęcia z zakresu animaloterapii i część korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami, ale nie potrafi ich opisać i zdefiniować.
3,0Wymienia podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii, część z nich potrafi pobieżnie opisać. Wymienia część korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami i niektóre z nich potrafi pobieżnie opisać.
3,5Wymienia podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii, potrafi je pobieżnie opisać. Wymienia korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami i potrafi je pobieżnie opisać .
4,0Wymienia i opisuje większość omawianych na zajęciach pojęć z zakresu animaloterapii. Wymienia i opisuje większość omawianych korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami.
4,5Wymienia i swobodnie opisuje omawiane na zajęciach pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i swobodnie opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami.
5,0Wymienia i dokładnie opisuje wszystkie omawiane na zajęciach pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i szczegółowo opisuje wszyskie omawiane na zajęciach korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami.
BL_2A_BL-S2-O1.3_W02
Wymienia i charakteryzuje kryteria dobru psów, kotów i koni do animaloterapii.
2,0Nie zna kryteriów doboru zwierząt do animaloterapii, bądź wymienia tylko część z nich, nie potrafiąc ich uzasadnić.
3,0Zna część kryteriów doboru zwierząt do animaloterapii, potrafi je wymienić i częściowo opisać.
3,5Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów, kotów i koni do animaloterapii.
4,0Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów, kotów i koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych koni.
4,5Wymienia i swobodnie charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów, kotów i koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności koni.
5,0Wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów, kotów i koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności koni.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-O1.3_U01
Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z braku odpowiednich kwalifikacji terapeuty i niewłaściwego doboru zwierzęcia do terapii.
2,0Nie potrafi określić jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę,bądź wymienia tylko część z nich. Nie umie wykazać wpływu kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii.
3,0Potrafi wymienić kwalifikacje obowiązujące kyno-, felino- i hipoterapeutę. Nie umie wykazać wpływu kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii.
3,5Potrafi wymienić i pokrótce opisać jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę. Umie wykazać wpływ kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii.
4,0Potrafi wymienić i opisać jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę. Umie wykazać wpływ kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii. Potrafi wskazać zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru zwierząt.
4,5Potrafi wymienić i opisać jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę. Umie wykazać wpływ kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii. Potrafi wskazać zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem cech koni.
5,0Potrafi wymienić i szczegółowo opisać kwalifikacje animaloterapeutów, w pełni ocenić wpływ kompetencji bądź ich braku, na jakość prowadzonych zajęć. Potrafi szczegółowo ocenić zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem cech koni.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-O1.3_K01
Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii.
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób niepełnosprawnych, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii,niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student wykazuje umiarkowaną wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie na zajęciach oraz poza godzinami zajęć

Literatura podstawowa

  1. Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006, 1
  2. Bekasiewicz N., (pod red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć, Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Strumińska A. (pod red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, PWRiL, Warszawa, 2003
  2. różni, Hipoterapia, Kocie Sprawy, Pies, Kynologia, 2011, tematyczne periodyki z zakresu hodowli zwierząt towarzyszących

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rasy psów predysponowanych do zajęć dogoterapeutycznych. Wybór i szkolenie psów do terapii. Zasady oceny predyspozycji szczeniąt - testy psychiczne.1
T-A-2Cechy kotów predysponowanych do felinoterapii. Testy oceny przydatności kotów dorosłych, zasady testowania kociąt.1
T-A-3Specyfika doboru koni do hipoterapii – cechy psychiczne, pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii.2
T-A-4Prawne aspekty prowadzenia animaloterapii, dokumentacja osoby prowadzącej zajęcia i dokumentacja zwierzęcia.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt.1
T-W-2Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy ze zwierzętami.1
T-W-3Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć.1
T-W-4Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne.2
T-W-5Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacji prowadzących zajęcia. Zasadnicze kryteria doboru zwierząt do animaloterapii.1
T-W-6Najważniejsze formy animaloterapii: dogoterapia-specyfika oddziaływania, cele i formy zajęć.1
T-W-7Felinoterapia-specyfika oddziaływania, cele i formy zajęć. Charakterystyka ośrodków, w których przydatna jest felinoterapia.1
T-W-8Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania, szczególne przeciwwskazania. Szczególne oddziaływanie hipoterapii.1
T-W-9Delfinoterapia – specyfika terapii z delfinami, najważniejsze przeciwwskaznia do delfinoterapii. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate, kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2samodzielna praca ze wskazną literaturą15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-4zaliczenie pisemne2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielna praca studenta ze wskazaną literaturą16
A-W-3udział w konsultacjach3
A-W-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-O1.3_W01Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z korzyściami płynącymi z kontaktów ze zwierzętami i możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka.
C-3Poznanie poszczególnych rodzajów i form animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta.
Treści programoweT-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt.
T-W-2Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy ze zwierzętami.
T-W-3Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2odczyt, prelekcja
M-3film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wymienia niektóre pojęcia z zakresu animaloterapii i część korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami, ale nie potrafi ich opisać i zdefiniować.
3,0Wymienia podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii, część z nich potrafi pobieżnie opisać. Wymienia część korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami i niektóre z nich potrafi pobieżnie opisać.
3,5Wymienia podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii, potrafi je pobieżnie opisać. Wymienia korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami i potrafi je pobieżnie opisać .
4,0Wymienia i opisuje większość omawianych na zajęciach pojęć z zakresu animaloterapii. Wymienia i opisuje większość omawianych korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami.
4,5Wymienia i swobodnie opisuje omawiane na zajęciach pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i swobodnie opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami.
5,0Wymienia i dokładnie opisuje wszystkie omawiane na zajęciach pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i szczegółowo opisuje wszyskie omawiane na zajęciach korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-O1.3_W02Wymienia i charakteryzuje kryteria dobru psów, kotów i koni do animaloterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3Poznanie poszczególnych rodzajów i form animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta.
Treści programoweT-A-1Rasy psów predysponowanych do zajęć dogoterapeutycznych. Wybór i szkolenie psów do terapii. Zasady oceny predyspozycji szczeniąt - testy psychiczne.
T-A-2Cechy kotów predysponowanych do felinoterapii. Testy oceny przydatności kotów dorosłych, zasady testowania kociąt.
T-A-3Specyfika doboru koni do hipoterapii – cechy psychiczne, pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii.
T-W-5Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacji prowadzących zajęcia. Zasadnicze kryteria doboru zwierząt do animaloterapii.
T-W-6Najważniejsze formy animaloterapii: dogoterapia-specyfika oddziaływania, cele i formy zajęć.
T-W-7Felinoterapia-specyfika oddziaływania, cele i formy zajęć. Charakterystyka ośrodków, w których przydatna jest felinoterapia.
T-W-8Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania, szczególne przeciwwskazania. Szczególne oddziaływanie hipoterapii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3film dydaktyczny
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna kryteriów doboru zwierząt do animaloterapii, bądź wymienia tylko część z nich, nie potrafiąc ich uzasadnić.
3,0Zna część kryteriów doboru zwierząt do animaloterapii, potrafi je wymienić i częściowo opisać.
3,5Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów, kotów i koni do animaloterapii.
4,0Wymienia i charakteryzuje większość kryteriów doboru psów, kotów i koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych koni.
4,5Wymienia i swobodnie charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów, kotów i koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności koni.
5,0Wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie kryteria doboru psów, kotów i koni do animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych i umiejętności koni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-O1.3_U01Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z braku odpowiednich kwalifikacji terapeuty i niewłaściwego doboru zwierzęcia do terapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć
Treści programoweT-A-4Prawne aspekty prowadzenia animaloterapii, dokumentacja osoby prowadzącej zajęcia i dokumentacja zwierzęcia.
T-W-4Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne.
T-W-5Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacji prowadzących zajęcia. Zasadnicze kryteria doboru zwierząt do animaloterapii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2odczyt, prelekcja
M-3film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi określić jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę,bądź wymienia tylko część z nich. Nie umie wykazać wpływu kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii.
3,0Potrafi wymienić kwalifikacje obowiązujące kyno-, felino- i hipoterapeutę. Nie umie wykazać wpływu kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii.
3,5Potrafi wymienić i pokrótce opisać jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę. Umie wykazać wpływ kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii.
4,0Potrafi wymienić i opisać jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę. Umie wykazać wpływ kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii. Potrafi wskazać zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru zwierząt.
4,5Potrafi wymienić i opisać jakie kwalifikacje obowiązują kyno-, felino- i hipoterapeutę. Umie wykazać wpływ kompetencji terapeuty i właściwego doboru zwierząt na jakość prowadzonej terapii. Potrafi wskazać zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem cech koni.
5,0Potrafi wymienić i szczegółowo opisać kwalifikacje animaloterapeutów, w pełni ocenić wpływ kompetencji bądź ich braku, na jakość prowadzonych zajęć. Potrafi szczegółowo ocenić zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem cech koni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-O1.3_K01Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z korzyściami płynącymi z kontaktów ze zwierzętami i możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka.
C-2Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć
Treści programoweT-W-2Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy ze zwierzętami.
T-W-3Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć.
T-W-4Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2odczyt, prelekcja
M-3film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje wrażliwości i zrozumienia potrzeb osób niepełnosprawnych, nie wykazuje świadomości w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,0student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii,niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie
3,5student wykazuje umiarkowaną wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii
4,0student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, podejmuje aktywność w tym zakresie na prośbę prowadzącego zajęcia
4,5student wykazuje wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie
5,0student wykazuje dużą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii, samodzielnie podejmuje aktywność w tym zakresie na zajęciach oraz poza godzinami zajęć