Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Algologia i makrofity:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Algologia i makrofity | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw biologii, ze szczególnym uwzględnieniem botaniki, zróżnicowania budowy i fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów i hydromakrofitów w ekosystemach słodkowodnych i morskich. |
C-2 | Przygotowanie studentów do oznaczania glonów i hydromakrofitów z wykorzystaniem specjalistycznych kluczy |
C-3 | Zapoznanie studentów z cechami hydromorficznymi glonów i hydromakrofitów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Specyfika procesów fizjologicznych (fotosyntezy i transpiracji) roślin wodnych. Barwniki asymilacyjne hydrofitów i rola światła w rozmieszczeniu roślinności wodnej. | 1 |
T-A-2 | Glony słodkowodne z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. | 1 |
T-A-3 | Glony morskie z gromad: CYANOPHYTA, PYRROPHYTA, EUGLENOPHYTA, CHLOROPHYTA, HETEROKONTOPHYTA i RHODOPHYTA i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. | 1 |
T-A-4 | Strefy roślinności w jeziorach. Typy litoralu. Formy życiowe makrofitów. Podział ekologiczny roślin wodnych. Typy florystyczne jezior. | 1 |
T-A-5 | Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego – ESMI; rośliny wodne wykorzystywane do określania klasy czystości wód śródlądowych. | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd wybranych gatunków glonów z gromady RHODOPHYTA. Budowa morfologiczna i anatomiczna plechy plektenchymatycznej jedno – i wieloosiowej. | 1 |
T-L-2 | Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Phaeophyceae. Budowa konceptaklum męskiego i żeńskiego u Fucales. | 1 |
T-L-3 | Przegląd wybranych gatunków glonów z gromad: HETERKONTOPHYTA klasy: Chrysophyceae oraz Bacillariophyceae. | 1 |
T-L-4 | Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromady CHLOROPHYTA. Zróżnicowanie budowy plechy. Budowa oogonium i anteridium. | 1 |
T-L-5 | Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych CYANOPHYTA. Przegląd wybranych gatunków słodkowodnych glonów z gromad: PYRROPHYTA i EUGLENOPHYTA. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioróżnorodność w świecie roślin. Systematyczny podział świata roślin. Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: CYANOPHYTA; PYRROPHYTA; EUGLENOPHYTA. | 1 |
T-W-2 | Stopnie organizacji morfologicznej glonów w gromadach: HETEROKONTOPHYTA; RODOPHYTA; CHLOROPHYTA. Hydromorfizm morfologiczno-anatomiczno-fizjologiczny glonów słodkowodnych i morskich. | 1 |
T-W-3 | Ewolucja rozmnażania generatywnego glonów. Budowa żeńskich i męskich organów generatywnych w różnych gromadach glonów. Izomorficzna i heteromorficzna przemiana pokoleń u glonów. Znaczenie glonów w ekosystemach. | 1 |
T-W-4 | Cechy hydromorficzne roślin słodkowodnych i morskich reprezentujących podgromadę: MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe), klasę: MAGNOLIOPSIDA (dwuliścienne) i klasę: LILIOPSIDA (jednoliścienne). | 1 |
T-W-5 | Rozmnażanie wegetatywne i generatywne hydromakrofitów z podgromady MAGNOLIOPHYTINA (okrytozalążkowe). | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
A-A-3 | Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-5 | 1 |
A-A-4 | Studiowanie pismiennictwa | 4 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
A-L-3 | studiowanie piśmiennictwa | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna); |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i hydromakrofitów oraz filmów |
M-3 | Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji i dyskusja z jej zakresu |
S-3 | Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych |
S-4 | Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja glonów i makrofitów na podstawie dostępnego materiału biologicznego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-D2_W01 Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią algologiczną i hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej | BL_2A_W15 | P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
BL_2A_BLW-S-D2_W02 Student nazywa,wylicza i rozpoznaje specyfikę budowy i fizjologii oraz cechy adaptacji do środowiska życia, podstawowych grup systematycznych glonów oraz hydromakrofitów | BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06 | C-1, C-3 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
BL_2A_BLW-S-D2_W03 Student wymienia, identyfikuje, rozróżnia i nazywa podstawowe gatunki grup ekologicznych glonów oraz hydromakrofitów | BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2 | T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
BL_2A_BLW-S-D2_W04 Student potrafi nazwać, rozpoznać i scharakteryzować gatunki glonów i makrofitów słodkowodnych i morskich | BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-D2_U01 Student posiada umiejętności korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki | BL_2A_U10, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-A-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
BL_2A_BLW-S-D2_U02 Student posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych fitohydrobiontów w laboratorium i w terenie | BL_2A_U12, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
BL_2A_BLW-S-D2_U03 Student posiada umiejętność praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania fitohydrobiontów | BL_2A_U06, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
BL_2A_BLW-S-D2_U04 Student potrafi interpretować i ocenić znaczenie związane z występowaniem różnych gatunków i grup ekologicznych glonów w wodach słodkich i morskich | BL_2A_U12, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-D2_K01 Student nabywa świadomość i otwartość na obserwacje i identyfikacje bioróżnorodności glonów i makrofitów oraz ich roli w środowisku wodnym | BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K05, BL_2A_K06 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08 | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-D2_W01 Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią algologiczną i hydrobotaniczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki |
3,0 | Student rozumie podstwawe "suche" pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, nie potrafi jednak dostosować ich do konkretnych obiektów i przykładów | |
3,5 | Student rozumie podstwawe "suche" pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki potrafi je odnieść do konkretnych, pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jednak opisać i scharakteryzować | |
4,0 | Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze, przykładowe obiekty | |
4,5 | Student rozumie i posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wytłumaczyć i wyjaśnić na licznych przykładach | |
5,0 | Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wytłumaczyć, wyjaśnić i scharakteryzować na licznych przykładach | |
BL_2A_BLW-S-D2_W02 Student nazywa,wylicza i rozpoznaje specyfikę budowy i fizjologii oraz cechy adaptacji do środowiska życia, podstawowych grup systematycznych glonów oraz hydromakrofitów | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie zna specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji oraz fizjologii |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii | |
3,5 | Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii | |
4,0 | Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii | |
4,5 | Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim i łacińskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii | |
5,0 | Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy systematyczne glonów oraz makrofitów (jedynie w języku polskim i łacińskim), rozróżnia i opisuje specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do środowiska wodnego oraz wskazać na cechy wspólne i różnicujące poszczególne grupy systematyczne glonów i makrofitów | |
BL_2A_BLW-S-D2_W03 Student wymienia, identyfikuje, rozróżnia i nazywa podstawowe gatunki grup ekologicznych glonów oraz hydromakrofitów | 2,0 | Student nie potrafi wymienić grup ekologicznych glonów i makrofitów; nie zna nazewnictwa polskiegio i łacińskiego ich przedstawicieli ani cech hydromorficznych |
3,0 | Student potrafi jedynie wymienić grupy ekologiczne glonów i makrofitów, nieprecyzyjnie wskazuje i tłumaczy ich cechy hydromorficzne, umie nazwać (tylko w języku polskim) jedynie pojedynczych przedstawicieli poszczególnych grup ekologicznych | |
3,5 | Student potrafi wymienić i ogólnikowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne pojedynczych przedstawicieli tych grup, a także umie nazwać pojedynczych przedstawicieli tych grup w języku polskim | |
4,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne przedstawicieli tych grup, a także umie wskazać i nazwać po kilku przedstawicieli tych grup w języku polskim i łacińskim | |
4,5 | Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne przedstawicieli tych grup, a także umie wskazać i nazwać po kilku przedstawicieli ważniejszych grup w języku polskim i łacińskim, potrafi rozróżniać i porównać cechy poszczególnych grup ekologicznych | |
5,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i makrofitów, potrafi wskazać i wyliczyć cechy hydromorficzne przedstawicieli tych grup, a także umie wskazać i nazwać po kilku przedstawicieli wszystkich grup w języku polskim i łacińskim, potrafi rozróżniać i porównać cechy poszczególnych grup ekologicznych | |
BL_2A_BLW-S-D2_W04 Student potrafi nazwać, rozpoznać i scharakteryzować gatunki glonów i makrofitów słodkowodnych i morskich | 2,0 | Student nie potrafi wymienić, rozpoznać i scharakteryzować (ani w języku polskim ani po łacinie), żadnego z gatunków słodkowodnych i morskich glonów, nie zna także przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach |
3,0 | Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim), pojedyncze gatunki słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach; nie potrafi ich rozpoznawać i scharakteryzować | |
3,5 | Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim), po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach; nie potrafi ich rozpoznawać i scharakteryzować | |
4,0 | Student potrafi jedynie wymienić (w języku polskim i łacińskim), po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach; potrafi je rozpoznawać i bardzo ogólnikowo scharakteryzować | |
4,5 | Student potrafi wymienić (w języku polskim i łacińskim), rozpoznać i szczegółowo scharakteryzować po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach | |
5,0 | Student potrafi wymienić (w języku polskim i łacińskim), rozpoznać i scharakteryzować po kilka gatunków słodkowodnych i morskich glonów oraz przedstawicieli makrofitów w tych ekosytemach. Potrafi wskazać cechy różnicujące między gatunkami a także dobrać gatunki reperezentujace grupy ekologiczne w wodach słodkich i słonych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-D2_U01 Student posiada umiejętności korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu algologii i hydrobotaniki | 2,0 | Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu algologii i hydrobotaniki |
3,0 | Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, nie potrafi jednak wykorzystać ich i łaczyć z konkretnymi przykładami | |
3,5 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze przykłady | |
4,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka przykładowych obiektów | |
4,5 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość poznanych przykładów | |
5,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu algologii i hydrobotaniki, potrafi je swobodnie wykorzystać oraz posługiwać się nimi w oparciu o większość poznanych przykładów, potrafi weryfikować i analizować uniwersalizm stosowanej nomenklatury | |
BL_2A_BLW-S-D2_U02 Student posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych fitohydrobiontów w laboratorium i w terenie | 2,0 | Student nie potrafi wykonać identyfikacji żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; nie wykonuje wiarygodnych i reprentatywnych preparatów z prób biologicznych |
3,0 | Student nie potrafi wykonać identyfikacji żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych | |
3,5 | Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim) podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych | |
4,0 | Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim i łacińskim) zaledwie kilku podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych | |
4,5 | Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim i łacińskim) większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych | |
5,0 | Student wyszukuje i wykonuje identyfikację (w języku polskim i łacińskim) większości grup systematycznych glonów oraz makrofitów, łączy specyfikę ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii ze środowiskiem życia; wykonuje wiarygodne i reprentatywne preparaty z prób biologicznych, ocenia wiarygodność prób | |
BL_2A_BLW-S-D2_U03 Student posiada umiejętność praktycznego wyszukiwania fitohydrobiontów o różnym stopniu organizacji oraz korzystania z kluczy niezbędnych do oznaczania fitohydrobiontów | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i ocenić stopienia organizacji morfologicznej żadnej z grup systematycznych glonów oraz makrofitów, nie wykorzystuje specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologiczneji i fizjologii w posługiwaniu się kluczami do oznaczania |
3,0 | Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, jednak nie wykorzsytuje i nie łączy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania gatunków | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania pojedynczych gatunków | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy nieliczne elementy specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania pojedynczych gatunków podstawowych grup systematycznych | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania conajmniej kilku gatunków | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać stopień organizacji morfologicznej podstawowych grup systematycznych glonów oraz makrofitów, wykorzystuje i łączy większość elementów specyfiki ich budowy anatomicznej i morfologicznej z posługiwaniem się kluczami w przeprowadzaniu oznaczania conajmniej kilku gatunków; potrafi wskazać na podobieństwa i różnice między grupami systematycznymi glonów | |
BL_2A_BLW-S-D2_U04 Student potrafi interpretować i ocenić znaczenie związane z występowaniem różnych gatunków i grup ekologicznych glonów w wodach słodkich i morskich | 2,0 | Student nie potrafi interpretować i ocenić znaczenia, związanego z występowaniem różnych gatunków i grup glonów w wodach morskich i słodkich |
3,0 | Student potrafi dobrać conajmniej po jednym gatunku glonów (w języku polskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; nie umie zinterpretować i ocenić ich znaczenia | |
3,5 | Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie | |
4,0 | Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim i łacińskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie | |
4,5 | Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim i łacińskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie oraz analizować skutki związane z zagęszczeniem ich występowania | |
5,0 | Student potrafi dobrać conajmniej kilka gatunków glonów (w języku polskim i łacińskim) charakteryzujących grupy ekologiczne oraz wody słodkie i słone; umie zinterpretować i ocenić ich znaczenie oraz analizować skutki związane z zagęszczeniem ich występowania i planować kierunki przeciwdziałania i zapobiegania ewentualnym niekorzystnym następstwom |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-D2_K01 Student nabywa świadomość i otwartość na obserwacje i identyfikacje bioróżnorodności glonów i makrofitów oraz ich roli w środowisku wodnym | 2,0 | Student jest bierny i nie nabywa otwartości na obserwacje bioróżnorodności glonów i makrofitów, nie identyfikuje tych roślin ani nie zna i nie potrafi przekazac innym wiedzy o ich wielopłaszczyznowej roli w środowisku wodnym |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student jest żądny wiedzy , otwarty oraz chętny do prowadzenia systematycznych obserwacji bioróżnorodności glonów i makrofitów, identyfikuje te rośliny, potrafi też tę wiedzę przekazać innym, zachęcając do aktywnego obserwowania organizmów środowiska wodnego |
Literatura podstawowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Morfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-13953-6
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-13945-5
- Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1980, ISBN 83-01-00566-1
- Bernatrowicz S., Wolny P., Botanika dla limnologów i rybaków., PWRiL, Warszawa, 1974
- Kadłubowska J.Z., Zarys algologii, PWN, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Podbielkowski Z., Podbielkowsa M., Przystosowania roślin do środowiska, Warszawa, Warszawa, 1992