Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Metody diagnostyczne w monitorowaniu procesów rozrodczych zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody diagnostyczne w monitorowaniu procesów rozrodczych zwierząt | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii rozwoju, fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rónymi metodami pozwalającymi na sterowanie procesami rozrodczymi. |
C-3 | Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody pośrednie w mnitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała). | 2 |
T-L-2 | Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG). | 1 |
T-L-3 | Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży). | 2 |
T-L-4 | Metody synchronizacji rui i owulacji. | 1 |
T-L-5 | Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Monitorowanie cyklu jajnikowego. | 2 |
T-W-2 | Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika). | 2 |
T-W-3 | Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych. | 1 |
T-W-4 | Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży. | 1 |
T-W-5 | Współczesna diagnostyka andrologiczna. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 7 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń. | 21 |
A-L-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 20 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów). |
M-3 | Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa). |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.3_W01 Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnieniem poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży. | BL_2A_W03, BL_2A_W05 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07 | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
BL_2A_BLM-S-O3.3_W02 Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt. | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-2, C-3 | T-L-4, T-W-3 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.3_U01 Student posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży. | BL_2A_U06, BL_2A_U11 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
BL_2A_BLM-S-O3.3_U02 Student potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt. | BL_2A_U11 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-2, C-3 | T-W-3 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.3_K01 Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych. | BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K08 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.3_W01 Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnieniem poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży, ale nie potrafi ich opisać. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLM-S-O3.3_W02 Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.3_U01 Student posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre metody tylko dla monitorowania cyklu jajnikowego lub tylko dla diagnozy ciąży. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLM-S-O3.3_U02 Student potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student próbuje dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt, ale nie uwzględnia różnic gatunkowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.3_K01 Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych. | 2,0 | Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie. |
3,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
3,5 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
4,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
4,5 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie. | |
5,0 | Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie. |
Literatura podstawowa
- Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
- Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 2: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, WUWM, Olsztyn, 2007
- Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Urban & Partner, Wrocław, 2009, Niżański W. (red.)
- Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2011, wyd. I polskie, red. Twardoń J.
Literatura dodatkowa
- Elsheikh Mohgah, Murphy Caroline, Zespół policystycznych jajników, PZWL, Warszawa, 2010
- Max A., Janowski T. (red.nauk), Koty - Położnictwo i rozród, Galaktyka, Łódź, 2010
- Dubiel A. (red.), Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2004