Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Aklimatyzacja roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aklimatyzacja roślin | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość fizjologii roślin, podstawowa wiedza z zakresu meteorologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student będzie w stanie rozpoznać i zdefiniować symptomy stresu u roślin uprawnych oraz pozna ich wpływ na wielkość i jakość plonu |
C-2 | Student pozna metody pozwalające na łagodzenie stresu u roślin umożliwiające ich aklimatyzację i adaptację do niekorzystnych warunków środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację. Zastosowanie biostymulatorów w uprawie wybranych gatunków roślin. Możliwość uprawy gatunków spoza strefy umiarkowanej w warunkach klimatycznych Polski. Planowanie, zabezpieczenie oraz prowadzenie upraw gatunków o specyficznych wymaganiach klimatycznych. Hodowla odmian dostosowanych do niekorzystnych warunków środowiska. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geografia roślin ogrodniczych. Cel i możliwości aklimatyzacji. Charakterystyka abiotycznych i biotycznych czynników stresowych (nadmiar lub niedobór światła, stres termiczny, brak i nadmiar wody, zasolenie, patogeny). Antropogeniczne czynniki stresowe. Wpływ czynników stresowych na wielkość i jakość plonu roślin uprawnych. | 5 |
T-W-2 | Mrozo i chłodoodporność i wrażliwość. Skutki przegrzewania roślin pod osłonami. Skutki suszy i zatapiania roślin. Wrażliwość roślin na zanieczyszczenie środowiska. Stres oksydacyjny. Mechanizmy nabywania odporności roślin na stres. Reakcje fenotypowe i genotypowe. | 3 |
T-W-3 | Zasady uprawy wybranych gatunków ciepłolubnych w warunkach klimatycznych Polski. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć | 20 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, knonwensatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O6.1_W01 Student zna cel i możliwośći aklimatyzacji roślin. Ma wiedzę o stresach biotycznych i abiotycznych zagrażających uprawom roślin. Zna mechanizmy odpornościowe i obronne roślin. | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-O6.1_W02 Zna metody wspomagające aklimatyzację i adaptację roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska. | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-2 | T-A-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O6.1_U01 Student potrafi rozpoznać i zdefiniować symptomy stresu u roślin uprawnych. | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-O6.1_U02 Student potrafi dobrać i zastosować metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację. | BL_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | T-A-1 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O6.1_K01 Student w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych związanych z aklimatyzacją roślin wykorzystuje podejście naukowe i korzysta ze zdobytej wiedzy | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O6.1_W01 Student zna cel i możliwośći aklimatyzacji roślin. Ma wiedzę o stresach biotycznych i abiotycznych zagrażających uprawom roślin. Zna mechanizmy odpornościowe i obronne roślin. | 2,0 | nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi wymienić podstawowe stresory i ich wpływ na rośliny, zna podstawowe mechanizmy odpornościowe i obronne roślin | |
3,5 | student wymienia większość stresorów, potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia | |
4,0 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi przewidzieć skutki działania czynników stresowych i mechanizmy obronne roślin | |
4,5 | student opanował wiedze na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące procesów i podejmowanych działań, | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów | |
BL_2A_BLR-S-O6.1_W02 Zna metody wspomagające aklimatyzację i adaptację roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student zna podstawowe metody aklimatyzacji i adaptacji roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska | |
3,5 | student zna najważniejsze metod y aklimatyzacji roślin | |
4,0 | student opanował wiedze dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, potrafi dobrać podstawowe metody wspomagające aklimatyzacje roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska | |
4,5 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu na dobrym poziomie, zna większość metod wspomagających aklimatyzacje roślin do uprawy w niekorzystnych warunkach środowiska | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedze z zakresu omawianego tematu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami uprawnymi, a środowiskiem uprawy, formułuje prawidłowe wnioski dotyczące zagadnienia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O6.1_U01 Student potrafi rozpoznać i zdefiniować symptomy stresu u roślin uprawnych. | 2,0 | student nie opanował tematyki przedmiotu. |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia. | |
4,0 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, dostrzega zależności pomiędzy omawianymi zjawiskawi, potrafi przewidywać najważniejsze efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań. | |
4,5 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, samodzielnie potrafi wnioskować i planować działanie pomagające osiągnąc zamierzony efekt. | |
5,0 | student opanował bardzo dobrze wiedzę z zakresu przedmiotu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące w pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów. | |
BL_2A_BLR-S-O6.1_U02 Student potrafi dobrać i zastosować metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację. | 2,0 | student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi dobierać podstawowe metody agrotechniczne i techniczne w uprawie roślin wspomagające ich aklimatyzację i adaptację | |
3,5 | student potrafi dobrać wiekszość metod agrotechnicznych wspomagających aklimatyzację roślin | |
4,0 | student prawidłowo dobiera metody aklimatyzacji i adaptacji roślin w zależności od gatunku | |
4,5 | student posiada umiejętność doboru metod aklimatyzacji, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe stosowanych metod, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność doboru metod aklimatyzacji, potrafi przewidzieć efekt podejmowanych działań, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O6.1_K01 Student w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych związanych z aklimatyzacją roślin wykorzystuje podejście naukowe i korzysta ze zdobytej wiedzy | 2,0 | nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student zna podstawowe procesy i zjawiska związane z aklimatyzacją roślin | |
3,5 | student potrafi formułować podstawowe wnioski i spostrzeżenia zwiazane z aklimatyzacją roślin | |
4,0 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie | |
4,5 | student opanował wiedze na dobrym poziomie, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów i podejmowanych działań, | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące pomiędzy roślinami, a środowiskiem uprawy, samodzielnie wnioskuje i planuje działania prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów |
Literatura podstawowa
- Kołota E., Orłowski M., Osińska M., Warzywnictwo, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 1994
- Kołodziej B. (red), Uprawa ziół - poradnik dla plantatorów, PWRiL, Poznań, 2010
- Pieniążek S. A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- Górecki R., Grzsiuk S., Fizjologia plonowania roślin, Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2002
- Ładyżyński A, Chemia i fizjologia owoców i warzyw, PWRiL, Warszawa, 1990
- Niemirowicz-Szczytt K., Hodowla roślin, Wyd. SGGW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin, Biuletnyn IHAR, Puławy, 2011