Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metaboliczne sterowanie czynnością organizmu | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość fizjologii zwierząt. |
W-2 | Znajomość podstaw chemii fizjologicznej. |
W-3 | Ogólna wiedza na temat biologii komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością kierowania czynnością organizmu i regulacją jego funkcji w aspekcie utrzymania zdrowia warunkującego wysoką wydajność zwierząt i sprawność produkcji. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wpływania na czynność własnego organizmu poprzez prozdrowotne odżywianie. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej z „pogranicza” nauk podstawowych i nauk stosowanych. |
C-4 | Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interperosnalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Tempo rozwoju a wielkość i masa ciała. Rodzaje modyfikatorów egzogennych. Cykle substratowe w regulacji metabolizmu. | 3 |
T-A-2 | Wpływ żywienia w okresie neonatalnym na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości. Niedobory pokarmowe. Żywienie a wydolność fizyczna. | 3 |
T-A-3 | Mikro i makroelementy diety – rola fizjologiczna, przyczyny i skutki nadmiaru/niedoboru. | 3 |
T-A-4 | Zaburzenia metaboliczne w otyłości. Otyłość a układ krążenia, oddychania i kostno-mięśniowy. Wpływ otyłości na funkcje układu endokrynnego. | 3 |
T-A-5 | Bilans białkowy. Wpływ nadmiaru białka w diecie na czynność wybranych narządów. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioenergetyczne podstawy funkcji organizmu. Endogenne determinanty i stymulatory rozwoju osobniczego. Genetyczne uwarunkowania masy ciała, składu tkanek i komórek. | 1 |
T-W-2 | Metaboliczne sterowanie rozwojem. Wpływ endogennych – pozagenetycznych czynników (wieku, trybu życia, kolejności ciąż matki itp.) na rozwój organizmu. | 1 |
T-W-3 | Jakość pokarmu a sprawność trawienia i wchłaniania. Zaburzenia żywieniowe a stan odżywienia. Niedożywienie. Metabolizm w głodzie. | 1 |
T-W-4 | Wpływ żywienia w czasie ciąży na rozwój pre- i postnatalny. Zespół IUGR. | 1 |
T-W-5 | Mechanizmy regulacji spożywania pokarmu. Trawienie, wchłanianie, katabolizm, anabolizm. Reakcje neurohormonalne na spożycie pokarmu. | 1 |
T-W-6 | Zapotrzebowanie i wydatki energetyczne. Bilans energii. Spożycie węglowodanów a zdrowie. Wpływ polifruktanów na organizm. Rola składników balastowych. | 1 |
T-W-7 | Pokarmowa modyfikacja stanu serca i naczyń krwionośnych. Dieta a odporność organizmu. Wpływ składników pokarmu, w tym witamin i minerałów na procesy kostnienia w różnych etapach życia postnatalnego. | 1 |
T-W-8 | Spożycie tłuszczów a zdrowie. Fizjologia tkanki tłuszczowej. Adipocyty jako źródło hormonów. Wpływ adipokin (leptyny, adiponektyny, wisfatyny, rezystywny) na regulację metabolizmu. Zespół metaboliczny. | 1 |
T-W-9 | Woda, jej ilość i jakość determinantą zdrowia. | 1 |
T-W-10 | Wpływ środowiska na jakość surowców do produkcji żywności. Wpływ dodatków do żywności na sprawność przemian metabolicznych i zdrowie organizmu. Ksenobiotyki w diecie a zdrowie. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowywanie się do ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowywanie się do pisemnego zaliczenia materiału przerabianego na ćwiczeniach. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne utrwalanie treści wykładów. | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem multimedialnych środków przekazu. |
M-2 | Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej. |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne w formie rozwiązywania konkretnych problemów praktycznych. |
M-4 | Dyskusja panelowa dotycząca wybranych zagadnień. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W01 Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu. | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W02 Potrafi zdefiniować i objaśnić wpływ poszczególnych składników diety na natężenie przemian metabolicznych. | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W03 Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu. | BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W04 Potrafi dogłębnie scharakteryzować znaczenie sprawności czynnościowej narządów w okresie wzrostu, dojrzewania, dojrzałości somatycznej i starzenia organizmu. | BL_2A_W11 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U01 Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych. | BL_2A_U01 | P2A_U06, P2A_U07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U02 Dba o zachowanie właściwych warunków utrzymania zwierząt i potrafi aktywnie przeciwdziałać naruszaniu dobrostanu zwierząt. | BL_2A_U03 | P2A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U03 Potrfi wykorzystać zdobytą wiedzę w działalności zawodowej prowadzącej do uzyskiwania zdrowej żywności. | BL_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U04 Potrafi przeprowadzać specjalistyczne analizy labratoryjne i interpretować ich wyniki. | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.2_K01 Jest zdolny do interpretowana zjawisk zachodzących w organizmie w oparciu o zdobytą wiedzę oraz zdolny do samodzielnego poszukiwania danych naukowych związanych z działalnością zawodową. | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_K02 Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych. | BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07 | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-4 | S-1 |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_K03 Jest kreatywny, wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie. | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W01 Jest w stanie dobierać odpowiednie metody analityczne i techniki w celu badania możliwości metabolicznego oddziaływania na czynność organizmu. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W02 Potrafi zdefiniować i objaśnić wpływ poszczególnych składników diety na natężenie przemian metabolicznych. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W03 Potrafi scharakteryzować i wytłumaczyć zależności pomiędzy natężeniem przemian metabolicznych a stanem zdrowia oraz zaburzeniami czynności organizmu. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_W04 Potrafi dogłębnie scharakteryzować znaczenie sprawności czynnościowej narządów w okresie wzrostu, dojrzewania, dojrzałości somatycznej i starzenia organizmu. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U01 Umie wykorzystać pogłębioną wiedzę w działalności praktycznej, z jednoczesnym przestrzeganiem norm etycznych i społecznych. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U02 Dba o zachowanie właściwych warunków utrzymania zwierząt i potrafi aktywnie przeciwdziałać naruszaniu dobrostanu zwierząt. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U03 Potrfi wykorzystać zdobytą wiedzę w działalności zawodowej prowadzącej do uzyskiwania zdrowej żywności. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BL_2A_BLZ-S-O3.2_U04 Potrafi przeprowadzać specjalistyczne analizy labratoryjne i interpretować ich wyniki. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe |
Literatura podstawowa
- Zawadzki W. (red.), Fizjologiczne podstawy żywienia zwierząt, Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008, ISBN 978-83-60574-40-9
- Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych (t. 2), Galaktyka, Łódź, 2011, ISBN 978-83-7579-192-1
- Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15349-6
Literatura dodatkowa
- Tweedle D.E.F., Postępowanie w zaburzeniach metabolicznych, PZWL, Warszawa, 1987, ISBN 83-200-1203-1
- Kozłowski S., Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986, ISBN 83-214-0287-9