Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Markery i mapy białkowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Markery i mapy białkowe | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii komórki. |
W-2 | Znajomość wybranych zagadnień z fizjologii zwierząt. |
W-3 | Znajomość wybranych zagadnień z chemii fizjologicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie wiedzy o związkach pomiędzy ekspresją białek a funkcją komórek, tkanek i całego organizmu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą białek jako wskaźników przydatnych w diagnostyce, terapii i monitorowaniu efektów leczena. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności analizowania zmian ekspresji określonych białek w odniesieniu do konkretnych szlaków metabolicznych |
C-4 | Przedstawienie możliwości uzyskiwania określonych efektów technologicznych dzięki procesom biologicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Białka ostrej fazy (CPR, α1-antytrypsyna, kwaśna glikoproteina, haptoglobina, ceruloplazmina). Białka układu dopełniacza (składnik C3, składnik C5, konwertaza C3 i C5, inhibitor C1-esterazy, kompleks MACbiałko B i in.). Wartości referencyjne, interpretacja. | 2 |
T-A-2 | Białkowe markery metabolizmu węglowodanowego: insulina, peptyd C, IGF, hormonozależna tkankowa lipaza (HTL), glukokinaza, neuropeptyd Y, leptyna, grelina, rezystyna, wisfatyna, adypsyna i in. Białka glikowane (glikowana HbA1, fruktozamina) w ocenie poziomu glikemii. | 1 |
T-A-3 | Apoproteiny - białkowe markery metabolizmu lipidowego w stanach fjzjologii i patologii (apo AI, apo AII, apo AIV, apo B, apo C, apo D, apo E, apo H). | 1 |
T-A-4 | Apoproteiny jako determinanty struktury i funkcji lipoprotein - zmiany koncentracji w hipo- i hiperlipoproteinemiach. Użyteczność diagnostyczna. | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Białka w diagnostyce hematologicznej (hemoglobina, apoferrytyna, ferrytyna, transferyna, erytropoetyna, czynnik wewnętrzny Castle’a). Ekspresja białek a niedokrwistości. Markery białkowe w fizjologii i patofizjologii hemostazy. Najczęstsze zaburzenia białek osoczowego układu krzepnięcia, stabilizacji skrzepu i fibrynolizy. Diagnostyczna wartość białek śródbłonka naczyń. Interpretacja zmienności ekspresji białek w wybranych zaburzeniach. | 1 |
T-L-2 | Białka strukturalne kardiomocytów jako wskaźniki wczesnego, ostrego niedokrwienia mięśnia sercowego. Markery białkowe wczesnego zawału mięśnia sercowego (sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina C, troponina I, ATP-aza, enzym konwrtujący angiotensynę, TGF-β i in.). | 1 |
T-L-3 | Markery późnego niedokrwienia serca (dehydrogenaza mleczanowa - LDH, dehydrogenaza α-hydroksymaślanowa - HBDH, aminotransferaza asparaginianowa – AspAT). Markery reperfuzji (mioglobina, sercowy izoenzym MB kinazy kreatynowej, mioglobina, tropoina T, troponina I). | 1 |
T-L-4 | Markery diagnostyczne czynności wątroby (aminotransferaza alaninowa – ALAT, aminotransfeaza asparaginianowa – AspAT, dehydrogenzaza mleczanowa – LDH, cholinesteraza – ChE, fosfataza alkaliczna – ALP, γ-glutamylotransferaza – GTP. Przeciwciała jako markery wirusowego zapalenia wątroby. | 1 |
T-L-5 | Markery metabolizmu kostnego. Markery kościotworzenia: frakcja kostna fozfatazy alkalicznej, osteokalcyna, propeptydy prokolagenu typu I. Markery resorpcji kostnej: hydroksyprolina, glikozydy hydroksylizynowe, hydroksypirydyniowe wiązania sieciujące, telopeptydy kolagenu typu I, sjaloproteina kostna, winianooporna kwaśna fosfataza. Użyteczność diagnostyczna. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Białka osocza krwi jako użyteczne markery dla diagnostyki klinicznej. Stężenia, wzajemne proporcje i charakterystyka białek. Hipo- i hiperproteinemia. Zespoły utraty białka (nerkowe, żołądkowo-jelitowe, skórne, krwotoki, urazy). Przyczyny i skutki zahamowania syntezy białek w wątrobie. | 1 |
T-W-2 | Ewolucja białek - ewolucja funkcji białek. Tradycyjne i innowacyjne techniki identyfikacji białek. Internetowe bazy sekwencji białkowych. | 1 |
T-W-3 | Mapy białkowe. Zasady tworzenia map. Analiza map białkowych - możliwość precyzyjnego „dopasowania” białka do funkcji; identyfikacji oddziaływań pomiędzy białkami; kompleksowej oceny funkcji organizmu w czasie. | 1 |
T-W-4 | Białkowe wskaźniki czynności nerek w stanach fizjologii i patologii. Białkomocz. Obecność i zmiany ekspresji poszczególnych białek w moczu jako czuły test diagnostyczny i prognostyczny. Proteom moczu. Ekspresja białek w niewydolności nerek. | 1 |
T-W-5 | Białkowe wskaźniki schorzeń naczyń krwionośnych i nadciśnienia tętniczego. Prognostyczne znaczenie zmian ekspresji białek śródbłonka w rozwoju miażdżycy. Białkowe markery przyczyn hipertensji. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studentów w ćwiczeniach audytoryjnych. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń i pisemnego zaliczenia. | 10 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowywanie się do pisemnego zaliczenia materiału | 16 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury i przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładanego materiału. | 19 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe z pokazem. |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian przedmiotowej wiedzy obejmującej program ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B10_W01 Posiada pogłębioną znajomość technik i narzędzi wykorzystywanych w badaniach białek. | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-B10_W02 Potrafi definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych białek a czynnością komórek, tkanek i całego organizmu. | BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-B10_W03 Potrafi rozpoznawać wpływ czynników środowiskowych, w tym patogennych i stanów chorobowych na zmiany profili białkowych oraz interpretować te zmiany w odniesieniu do czynności organizmu. | BL_2A_W11 | P2A_W04, P2A_W05 | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-B10_W04 Umie samodzielnie wybrać stosowne narzędzia do przygotowania i wykonania badań oraz napisania pracy naukowej. | BL_2A_W18 | P2A_W02, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07, P2A_W10 | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
BL_2A_BLM-S-B10_W05 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą aspektów etycznych i społecznych zarówno w pracy badawczej jak i działalności aplikacyjnej. | BL_2A_W21 | P2A_W04 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B10_U01 Potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej i bioetyki. | BL_2A_U01 | P2A_U06, P2A_U07 | C-1, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-1 |
BL_2A_BLM-S-B10_U02 Umie opracować metodykę badań i wykorzystać specjalistyczne narzędzia do realizacji założonego celu. | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-B10_U03 Potrafi wykorzystać specjalistyczną wiedzę o procesie syntezy białka i analizować wpływ zmian potranskrypcyjnych i potranslacyjnych na ich funkcję. | BL_2A_U09 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U04, P2A_U05 | C-1 | T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-B10_U04 Potrafi analizować, opisywać i interpretować zmiany ekspresji białek w układzie biologicznym w odniesieniu do regulacji poszczególnych szlaków metabolicznych. | BL_2A_U11 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-B10_U05 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i formułować ogólne zasady funkcjonowania organizmów w oparciu o znajomość procesów przebiegających na poziomie molekularnym. | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B10_K01 Wykazuje aktywną postawę do dalszego poznawania molekularnych procesów biologicznych w odniesieniu do funkcjonowania organizmów w świecie przyrody ożywionej | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
BL_2A_BLM-S-B10_K02 Wykazuje dbałość o dalszy rozwój osobowości i wrażliwość na etyczny wymiar zjawisk biologicznych. | BL_2A_K02 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
BL_2A_BLM-S-B10_K03 Ma świadomość konieczności dalszego poszerzania wiedzy i dzielenia się nią w kontaktach interpersonalnych. | BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
BL_2A_BLM-S-B10_K04 Wykazuje otwartość, kreatywność i odpowiedzialność zarówno w działalności badawczej jak i aplikacyjnej. | BL_2A_K08 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B10_W01 Posiada pogłębioną znajomość technik i narzędzi wykorzystywanych w badaniach białek. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_2A_BLM-S-B10_W02 Potrafi definiować i objaśniać związki zachodzące pomiędzy ekspresją określonych białek a czynnością komórek, tkanek i całego organizmu. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_2A_BLM-S-B10_W03 Potrafi rozpoznawać wpływ czynników środowiskowych, w tym patogennych i stanów chorobowych na zmiany profili białkowych oraz interpretować te zmiany w odniesieniu do czynności organizmu. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_2A_BLM-S-B10_W04 Umie samodzielnie wybrać stosowne narzędzia do przygotowania i wykonania badań oraz napisania pracy naukowej. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_2A_BLM-S-B10_W05 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą aspektów etycznych i społecznych zarówno w pracy badawczej jak i działalności aplikacyjnej. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-B10_U01 Potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej i bioetyki. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BL_2A_BLM-S-B10_U02 Umie opracować metodykę badań i wykorzystać specjalistyczne narzędzia do realizacji założonego celu. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BL_2A_BLM-S-B10_U03 Potrafi wykorzystać specjalistyczną wiedzę o procesie syntezy białka i analizować wpływ zmian potranskrypcyjnych i potranslacyjnych na ich funkcję. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BL_2A_BLM-S-B10_U04 Potrafi analizować, opisywać i interpretować zmiany ekspresji białek w układzie biologicznym w odniesieniu do regulacji poszczególnych szlaków metabolicznych. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BL_2A_BLM-S-B10_U05 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i formułować ogólne zasady funkcjonowania organizmów w oparciu o znajomość procesów przebiegających na poziomie molekularnym. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe |
Literatura podstawowa
- Skrzypczak W. (red.), Proteomika. Wybrane zagadnienia., Zapol, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7518-318-4
- Doonan S., Białka i peptydy, PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15477-6
- Kraj A., Silbering J., Proteomika, UJ, Kraków, 2004, ISBN 83-88519-60-3
Literatura dodatkowa
- Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-01-15634-3
- Dembińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna, Urban and Partner, Wrocław, 2008, ISBN 978-83-87944-33-9