Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Hodowla organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hodowla organizmów wodnych
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Kiełpiński <Maciej.Kielpinski@zut.edu.pl>, Magdalena Wielopolska <Magdalena.Wielopolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1podstawy projektowania obiegów zamkniętych2
T-A-2Produkcja materiału zarybieniowego – obliczenia stosowane w larwikulturze1
T-A-3Żywienie ryb i skorupiaków – podstawowe wskaźniki chowu1
T-A-4Hydrotechniczne podstawy projektowania morskich hodowli sadzowych1
T-A-5Tarło ryb - praktyczna strona zagadnienia1
T-A-6Chów raków – podstawy technologii chowu w warunkach polskich1
T-A-7Zarządzanie gospodarstwem rybackim - obsługa programu Aquarius1
T-A-8Przegląd gatunków ryb wykorzystywanych w polskiej akwakulturze – biologia, cechy gatunkowe -rozpoznawanie.1
T-A-9Chów ryb ozdobnych – przegląd gatunków, rozpoznawanie form barwnych.1
10
wykłady
T-W-1Hodowla organizmów wodnych – tło historyczne, stan obecny i perspektywy rozwoju1
T-W-2Tradycyjna polikultura chińska w stawach karpiowych1
T-W-3Hodowla ryb morskich I – łosoś atlantycki, halibut, dorsz1
T-W-4Hodowla ryb morskich II – dorada, labraks, kobia1
T-W-5Hodowla mięczaków na przykładzie omułków i ostryg1
T-W-6Hodowla krewetek słonowodnych1
T-W-7Hodowla ryb z rodziny Cichlidae1
T-W-8Hodowla ryb z rzędu Siluriformes1
T-W-9Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae1
T-W-10Hodowla krewetek słodkowodnych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1praca własna studenta - przygotowanie do zajęć, wykonanie zadań domowych20
A-A-2uczestnictwo w zajęciach10
30
wykłady
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
S-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O6.4_W01
Ma wiedze na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2M-4, M-5S-1
BL_2A_BLW-S-O6.4_W02
zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BL_2A_BLW-S-O6.4_W03
zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
BL_2A_W05P2A_W01, P2A_W03, P2A_W06C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-5S-3
BL_2A_BLW-S-O6.4_W04
zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-A-6, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
BL_2A_BLW-S-O6.4_W05
ma wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych
BL_2A_W13P2A_W04, P2A_W05C-2T-A-9M-1, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O6.4_U01
umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
BL_2A_U03P2A_U06C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-1, M-5S-3
BL_2A_BLW-S-O6.4_U02
umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-2
BL_2A_BLW-S-O6.4_U03
zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
BL_2A_U07P2A_U03, P2A_U05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O6.4_K01
rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
BL_2A_K04P2A_K03, P2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-4
BL_2A_BLW-S-O6.4_K02
ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O6.4_W01
Ma wiedze na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
2,0nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,0ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,5ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,0ma rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,5ma rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze, potrafi analizować je pod względem SWOT
5,0ma rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze, potrafi analizować je pod względem SWOT i proponować rozwiązania prostych problemów
BL_2A_BLW-S-O6.4_W02
zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata
2,0nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata
3,0zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata
3,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata
4,0zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata i potrafi dokonać prostych ocen ich wad i zalet
4,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata i potrafi dokonać złożonych ocen ich wad i zalet
5,0zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata i potrafi dokonać złożonych analiz w kilku apsektach (np. ekonomicznym, środowiskowym) ich wad i zalet
BL_2A_BLW-S-O6.4_W03
zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
2,0nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,0zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
4,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników
4,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników
5,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników
BL_2A_BLW-S-O6.4_W04
zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
2,0nie zna biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
3,0zna jedynie kilka zagadnień z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
3,5zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
4,0zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi wyciągać proste wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury
4,5zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi wyciągać złożone wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury
5,0zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi szeroko (interdyscyplinarnie) wyciągać wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury
BL_2A_BLW-S-O6.4_W05
ma wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych
2,0nie ma wiedzy na temat chowu ryb ozdobnych
3,0ma elementarną wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych
3,5ma wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych
4,0ma szczegółową wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych
4,5ma szczegółową wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych wykraczającą poza biologiczne i techniczne jej aspekty
5,0ma szczegółową wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych wykraczającą poza biologiczne i techniczne jej aspekty i potrafi analizować i porównywać efektywność chowu różnych gatunków ryb ozdobnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O6.4_U01
umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
2,0nie umie dokonać podstawowych obliczeń
3,0umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń
3,5umie dokonać podstawowych obliczeń
4,0umie dokonać podstawowych obliczeń i wyciągnąć proste wnioski
4,5umie dokonać podstawowych obliczeń i wyciągnąć złożone wnioski
5,0umie dokonać podstawowych obliczeń i dokonać szczegółowej analizy uzyskanych wyników
BL_2A_BLW-S-O6.4_U02
umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
2,0student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu
3,0student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu
3,5student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu
4,0student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu
4,5student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu
5,0student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu
BL_2A_BLW-S-O6.4_U03
zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
2,0student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych
3,0student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych
3,5student poprawnie obsługuje programy komputerowe
4,0student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski
4,5student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych
5,0student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Goryczko, Pstrąg. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2008
  2. Ryszard Wojda, Karp. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2009
  3. Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1podstawy projektowania obiegów zamkniętych2
T-A-2Produkcja materiału zarybieniowego – obliczenia stosowane w larwikulturze1
T-A-3Żywienie ryb i skorupiaków – podstawowe wskaźniki chowu1
T-A-4Hydrotechniczne podstawy projektowania morskich hodowli sadzowych1
T-A-5Tarło ryb - praktyczna strona zagadnienia1
T-A-6Chów raków – podstawy technologii chowu w warunkach polskich1
T-A-7Zarządzanie gospodarstwem rybackim - obsługa programu Aquarius1
T-A-8Przegląd gatunków ryb wykorzystywanych w polskiej akwakulturze – biologia, cechy gatunkowe -rozpoznawanie.1
T-A-9Chów ryb ozdobnych – przegląd gatunków, rozpoznawanie form barwnych.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hodowla organizmów wodnych – tło historyczne, stan obecny i perspektywy rozwoju1
T-W-2Tradycyjna polikultura chińska w stawach karpiowych1
T-W-3Hodowla ryb morskich I – łosoś atlantycki, halibut, dorsz1
T-W-4Hodowla ryb morskich II – dorada, labraks, kobia1
T-W-5Hodowla mięczaków na przykładzie omułków i ostryg1
T-W-6Hodowla krewetek słonowodnych1
T-W-7Hodowla ryb z rodziny Cichlidae1
T-W-8Hodowla ryb z rzędu Siluriformes1
T-W-9Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae1
T-W-10Hodowla krewetek słodkowodnych1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1praca własna studenta - przygotowanie do zajęć, wykonanie zadań domowych20
A-A-2uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.4_W01Ma wiedze na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-A-1podstawy projektowania obiegów zamkniętych
T-A-2Produkcja materiału zarybieniowego – obliczenia stosowane w larwikulturze
T-A-3Żywienie ryb i skorupiaków – podstawowe wskaźniki chowu
T-A-4Hydrotechniczne podstawy projektowania morskich hodowli sadzowych
T-A-5Tarło ryb - praktyczna strona zagadnienia
T-A-6Chów raków – podstawy technologii chowu w warunkach polskich
T-W-2Tradycyjna polikultura chińska w stawach karpiowych
Metody nauczaniaM-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,0ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,5ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,0ma rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,5ma rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze, potrafi analizować je pod względem SWOT
5,0ma rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze, potrafi analizować je pod względem SWOT i proponować rozwiązania prostych problemów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.4_W02zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
Treści programoweT-W-1Hodowla organizmów wodnych – tło historyczne, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-2Tradycyjna polikultura chińska w stawach karpiowych
T-W-3Hodowla ryb morskich I – łosoś atlantycki, halibut, dorsz
T-W-4Hodowla ryb morskich II – dorada, labraks, kobia
T-W-5Hodowla mięczaków na przykładzie omułków i ostryg
T-W-6Hodowla krewetek słonowodnych
T-W-7Hodowla ryb z rodziny Cichlidae
T-W-8Hodowla ryb z rzędu Siluriformes
T-W-9Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae
T-W-10Hodowla krewetek słodkowodnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata
3,0zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata
3,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata
4,0zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata i potrafi dokonać prostych ocen ich wad i zalet
4,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata i potrafi dokonać złożonych ocen ich wad i zalet
5,0zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata i potrafi dokonać złożonych analiz w kilku apsektach (np. ekonomicznym, środowiskowym) ich wad i zalet
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.4_W03zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-A-1podstawy projektowania obiegów zamkniętych
T-A-2Produkcja materiału zarybieniowego – obliczenia stosowane w larwikulturze
T-A-3Żywienie ryb i skorupiaków – podstawowe wskaźniki chowu
T-A-4Hydrotechniczne podstawy projektowania morskich hodowli sadzowych
T-A-7Zarządzanie gospodarstwem rybackim - obsługa programu Aquarius
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,0zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
4,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników
4,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników
5,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.4_W04zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-A-6Chów raków – podstawy technologii chowu w warunkach polskich
T-A-8Przegląd gatunków ryb wykorzystywanych w polskiej akwakulturze – biologia, cechy gatunkowe -rozpoznawanie.
T-W-1Hodowla organizmów wodnych – tło historyczne, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-2Tradycyjna polikultura chińska w stawach karpiowych
T-W-3Hodowla ryb morskich I – łosoś atlantycki, halibut, dorsz
T-W-4Hodowla ryb morskich II – dorada, labraks, kobia
T-W-5Hodowla mięczaków na przykładzie omułków i ostryg
T-W-6Hodowla krewetek słonowodnych
T-W-7Hodowla ryb z rodziny Cichlidae
T-W-8Hodowla ryb z rzędu Siluriformes
T-W-9Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae
T-W-10Hodowla krewetek słodkowodnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
3,0zna jedynie kilka zagadnień z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
3,5zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze
4,0zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi wyciągać proste wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury
4,5zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi wyciągać złożone wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury
5,0zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi szeroko (interdyscyplinarnie) wyciągać wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.4_W05ma wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-A-9Chów ryb ozdobnych – przegląd gatunków, rozpoznawanie form barwnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na temat chowu ryb ozdobnych
3,0ma elementarną wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych
3,5ma wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych
4,0ma szczegółową wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych
4,5ma szczegółową wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych wykraczającą poza biologiczne i techniczne jej aspekty
5,0ma szczegółową wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych wykraczającą poza biologiczne i techniczne jej aspekty i potrafi analizować i porównywać efektywność chowu różnych gatunków ryb ozdobnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.4_U01umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-A-1podstawy projektowania obiegów zamkniętych
T-A-2Produkcja materiału zarybieniowego – obliczenia stosowane w larwikulturze
T-A-3Żywienie ryb i skorupiaków – podstawowe wskaźniki chowu
T-A-4Hydrotechniczne podstawy projektowania morskich hodowli sadzowych
T-A-7Zarządzanie gospodarstwem rybackim - obsługa programu Aquarius
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie dokonać podstawowych obliczeń
3,0umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń
3,5umie dokonać podstawowych obliczeń
4,0umie dokonać podstawowych obliczeń i wyciągnąć proste wnioski
4,5umie dokonać podstawowych obliczeń i wyciągnąć złożone wnioski
5,0umie dokonać podstawowych obliczeń i dokonać szczegółowej analizy uzyskanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.4_U02umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-A-6Chów raków – podstawy technologii chowu w warunkach polskich
T-A-8Przegląd gatunków ryb wykorzystywanych w polskiej akwakulturze – biologia, cechy gatunkowe -rozpoznawanie.
T-A-9Chów ryb ozdobnych – przegląd gatunków, rozpoznawanie form barwnych.
T-W-1Hodowla organizmów wodnych – tło historyczne, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-2Tradycyjna polikultura chińska w stawach karpiowych
T-W-3Hodowla ryb morskich I – łosoś atlantycki, halibut, dorsz
T-W-4Hodowla ryb morskich II – dorada, labraks, kobia
T-W-5Hodowla mięczaków na przykładzie omułków i ostryg
T-W-6Hodowla krewetek słonowodnych
T-W-7Hodowla ryb z rodziny Cichlidae
T-W-8Hodowla ryb z rzędu Siluriformes
T-W-9Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae
T-W-10Hodowla krewetek słodkowodnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu
3,0student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu
3,5student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu
4,0student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu
4,5student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu
5,0student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.4_U03zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-A-1podstawy projektowania obiegów zamkniętych
T-A-2Produkcja materiału zarybieniowego – obliczenia stosowane w larwikulturze
T-A-3Żywienie ryb i skorupiaków – podstawowe wskaźniki chowu
T-A-4Hydrotechniczne podstawy projektowania morskich hodowli sadzowych
T-A-7Zarządzanie gospodarstwem rybackim - obsługa programu Aquarius
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych
3,0student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych
3,5student poprawnie obsługuje programy komputerowe
4,0student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski
4,5student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych
5,0student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.4_K01rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
Treści programoweT-W-1Hodowla organizmów wodnych – tło historyczne, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-2Tradycyjna polikultura chińska w stawach karpiowych
T-W-3Hodowla ryb morskich I – łosoś atlantycki, halibut, dorsz
T-W-4Hodowla ryb morskich II – dorada, labraks, kobia
T-W-5Hodowla mięczaków na przykładzie omułków i ostryg
T-W-6Hodowla krewetek słonowodnych
T-W-7Hodowla ryb z rodziny Cichlidae
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O6.4_K02ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
Treści programoweT-A-1podstawy projektowania obiegów zamkniętych
T-W-1Hodowla organizmów wodnych – tło historyczne, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-3Hodowla ryb morskich I – łosoś atlantycki, halibut, dorsz
T-W-4Hodowla ryb morskich II – dorada, labraks, kobia
T-W-5Hodowla mięczaków na przykładzie omułków i ostryg
T-W-6Hodowla krewetek słonowodnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam