Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Teriologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teriologia
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zakres wiadomości z zoologii kręgowców, ekologii zwierząt, ewolucjonizmu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie charakterystyki poszczególnych rzędów ssaków, ich budowę, ekologię, rozmieszczenie, ewolucję.
C-2Poznanie biologii ssaków
C-3Poznanie cech anatomicznych i morfologicznych ssaków polskich i sposoby oznaczania gatunków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oznaczanie gatunków ssaków polskich na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych2
T-A-2Odżywianie, sposoby zdobywania pokarmu, rozmnażanie i opieka nad potomstwem, zajmowane nisze środowiskowe i sposób życia – zwyczaje socjalne wybranych gatunków ssaków5
7
wykłady
T-W-1Historia poznawania i opisywania ssaków1
T-W-2Zróżnicowanie morfologiczne i anatomiczne, przystosowanie budowy ciała do warunków życia1
T-W-3Ekologia i rozmieszczenie ssaków w środowisku2
T-W-4Ewolucja ssaków od gadów ssakokształtnych do człowieka1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów10
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użciem sprzętu audiowizualnego
M-2Ćwiczenie przedmiotowe
M-3Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny podsumowujący wiedzę dotyczącą treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący ćwiczenia przedmiotowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B6_W01
Student powinien scharakteryzować filogenezę, ekologię i sposób życia ssaków
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
BL_2A_BLM-S-B6_W02
Student powinien wymieniać cechy anatomiczne i morfologiczne ssaków, które są cechami przystosowawczymi do środowiska życia
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-3T-A-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B6_U01
Student powinien charakteryzować na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych, behavioralnych przynależność ssaków do grup ekologicznych i taksonomicznych
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B6_K01
Student poszerzając wiedzę na temat ssaków zdobywa przekonanie o większej możliwości interpretacji zjawisk zachodzących w przyrodzie
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B6_W01
Student powinien scharakteryzować filogenezę, ekologię i sposób życia ssaków
2,0brak wiedzy na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków
3,0wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie dostatecznym
3,5wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie dobrym
4,5wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie więcej niż dobrym
5,0wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie bardzo dobrym
BL_2A_BLM-S-B6_W02
Student powinien wymieniać cechy anatomiczne i morfologiczne ssaków, które są cechami przystosowawczymi do środowiska życia
2,0brak wiedzy o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich
3,0wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie dostatecznym
3,5wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie dobrym
4,5wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie więcej niż dobrym
5,0wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B6_U01
Student powinien charakteryzować na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych, behavioralnych przynależność ssaków do grup ekologicznych i taksonomicznych
2,0brak umiejęności okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków,
3,0umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie dostatecznym
3,5umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie dobrym
4,5umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie więcej niż dobrym
5,0umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B6_K01
Student poszerzając wiedzę na temat ssaków zdobywa przekonanie o większej możliwości interpretacji zjawisk zachodzących w przyrodzie
2,0brak zrozumienia istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie
3,0zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie dostatecznym
3,5zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie dobrym
4,5zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie więcej niż dobrym
5,0zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. W. Serafiński, E. Wielgus-Serafińska, SSaki, PWN, Warszawa, 1988
  2. S.J. Gould, Dzieje życia na Ziemi, Świat książki, Warszawa, 1998
  3. K.A. Dobrowolski, S.M. Klimaszewski, H. Szelęgiewicz, Zoologia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1981
  4. K. Kowalski (red.), Klucze do oznaczania kręgowców Polski, cz. V ssaki, PWN, Warszawa, Kraków, 1964

Literatura dodatkowa

  1. A. Brehm, Życie zwierząt. Ssaki, PWN, Warszawa, 1963
  2. Z. Kawecki, Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1982

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oznaczanie gatunków ssaków polskich na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych2
T-A-2Odżywianie, sposoby zdobywania pokarmu, rozmnażanie i opieka nad potomstwem, zajmowane nisze środowiskowe i sposób życia – zwyczaje socjalne wybranych gatunków ssaków5
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia poznawania i opisywania ssaków1
T-W-2Zróżnicowanie morfologiczne i anatomiczne, przystosowanie budowy ciała do warunków życia1
T-W-3Ekologia i rozmieszczenie ssaków w środowisku2
T-W-4Ewolucja ssaków od gadów ssakokształtnych do człowieka1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B6_W01Student powinien scharakteryzować filogenezę, ekologię i sposób życia ssaków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie charakterystyki poszczególnych rzędów ssaków, ich budowę, ekologię, rozmieszczenie, ewolucję.
Treści programoweT-W-1Historia poznawania i opisywania ssaków
T-W-2Zróżnicowanie morfologiczne i anatomiczne, przystosowanie budowy ciała do warunków życia
T-W-3Ekologia i rozmieszczenie ssaków w środowisku
T-W-4Ewolucja ssaków od gadów ssakokształtnych do człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użciem sprzętu audiowizualnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny podsumowujący wiedzę dotyczącą treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków
3,0wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie dostatecznym
3,5wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie dobrym
4,5wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie więcej niż dobrym
5,0wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B6_W02Student powinien wymieniać cechy anatomiczne i morfologiczne ssaków, które są cechami przystosowawczymi do środowiska życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-3Poznanie cech anatomicznych i morfologicznych ssaków polskich i sposoby oznaczania gatunków
Treści programoweT-A-1Oznaczanie gatunków ssaków polskich na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użciem sprzętu audiowizualnego
M-2Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący ćwiczenia przedmiotowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich
3,0wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie dostatecznym
3,5wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie dobrym
4,5wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie więcej niż dobrym
5,0wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B6_U01Student powinien charakteryzować na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych, behavioralnych przynależność ssaków do grup ekologicznych i taksonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Poznanie charakterystyki poszczególnych rzędów ssaków, ich budowę, ekologię, rozmieszczenie, ewolucję.
C-2Poznanie biologii ssaków
C-3Poznanie cech anatomicznych i morfologicznych ssaków polskich i sposoby oznaczania gatunków
Treści programoweT-A-1Oznaczanie gatunków ssaków polskich na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych
T-A-2Odżywianie, sposoby zdobywania pokarmu, rozmnażanie i opieka nad potomstwem, zajmowane nisze środowiskowe i sposób życia – zwyczaje socjalne wybranych gatunków ssaków
T-W-1Historia poznawania i opisywania ssaków
T-W-2Zróżnicowanie morfologiczne i anatomiczne, przystosowanie budowy ciała do warunków życia
T-W-3Ekologia i rozmieszczenie ssaków w środowisku
T-W-4Ewolucja ssaków od gadów ssakokształtnych do człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użciem sprzętu audiowizualnego
M-2Ćwiczenie przedmiotowe
M-3Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny podsumowujący wiedzę dotyczącą treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący ćwiczenia przedmiotowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejęności okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków,
3,0umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie dostatecznym
3,5umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie dobrym
4,5umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie więcej niż dobrym
5,0umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B6_K01Student poszerzając wiedzę na temat ssaków zdobywa przekonanie o większej możliwości interpretacji zjawisk zachodzących w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Poznanie charakterystyki poszczególnych rzędów ssaków, ich budowę, ekologię, rozmieszczenie, ewolucję.
C-2Poznanie biologii ssaków
C-3Poznanie cech anatomicznych i morfologicznych ssaków polskich i sposoby oznaczania gatunków
Treści programoweT-A-1Oznaczanie gatunków ssaków polskich na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych
T-A-2Odżywianie, sposoby zdobywania pokarmu, rozmnażanie i opieka nad potomstwem, zajmowane nisze środowiskowe i sposób życia – zwyczaje socjalne wybranych gatunków ssaków
T-W-1Historia poznawania i opisywania ssaków
T-W-2Zróżnicowanie morfologiczne i anatomiczne, przystosowanie budowy ciała do warunków życia
T-W-3Ekologia i rozmieszczenie ssaków w środowisku
T-W-4Ewolucja ssaków od gadów ssakokształtnych do człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użciem sprzętu audiowizualnego
M-2Ćwiczenie przedmiotowe
M-3Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny podsumowujący wiedzę dotyczącą treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący ćwiczenia przedmiotowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zrozumienia istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie
3,0zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie dostatecznym
3,5zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie więcej niż dostatecznym
4,0zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie dobrym
4,5zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie więcej niż dobrym
5,0zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie bardzo dobrym