Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Metody kultur in vitro:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody kultur in vitro | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu Biologii komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami kultur in vitro. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności hodowli komórek in vitro. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do metod kultur in vitro. Zapoznanie z warunkami prowadzenia hodowli. Przygotowanie narzędzi, naczyń hodowlanych zgodnie z zasadami aseptyki. | 1 |
T-L-2 | Charakterystyka i zakładanie hodowli komórek w zawiesinie. Utrwalenie komórek z hodowli w zawiesinie. Charakterystyka hodowli adherentnych. Założenie hodowli komórek ustalonej linii komórkowej. | 1 |
T-L-3 | Założenie hodowli komórek epitelialnych. Założenie hodowli z eksplantatu. Założenie pierwotnej hodowli komórek fibroblastopodobnych. Test żywotności komórek. | 1 |
T-L-4 | Zdolność adhezji komórek w warunkach in vitro. Technika pasażowania komórek. Technika bankowania komórek z hodowli in vitro. | 1 |
T-L-5 | Metody identyfikacji zanieczyszczeń w hodowlach in vitro. Testy na wykrywanie mykoplazm. Metody identyfikacji morfologicznej komórek w hodowli in vitro. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kultury in vitro - historia i podstawowe zagadnienia. | 1 |
T-W-2 | Cykl komórkowy 1. Podstawy biochemiczne - mitoza. | 1 |
T-W-3 | Cykl komórkowy 2. Białka związane z fazami cyklu komórkowego. | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie hodowli komórkowych in vitro w otrzymywaniu przeciwciał monoklonalnych. | 1 |
T-W-5 | Hodowle komórek in vitro w tworzeniu sztucznej skóry. | 1 |
T-W-6 | Komórki macierzyste - charakterystyka. | 2 |
T-W-7 | Wykorzystanie komórek macierzystych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia materiału. | 11 |
A-L-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia materiału. | 22 |
A-W-3 | Studiowanie pismiennictwa | 7 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny) |
M-2 | Metody problemowe (wykład konwersatoryjny). |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna). |
M-4 | Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C8_W01 Objaśnia mechnizmy komórkowe kultur in vitro. | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-C8_W02 Charakteryzuje różne metody kultur in vitro. | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C8_U01 Nakreśla warunki do przeprowadzenia kultur in vitro. | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C8_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość zróżnicowania metod kultur in vitro. | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C8_W01 Objaśnia mechnizmy komórkowe kultur in vitro. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLR-S-C8_W02 Charakteryzuje różne metody kultur in vitro. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-C8_U01 Nakreśla warunki do przeprowadzenia kultur in vitro. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka, Wydawnictwo CM UMK, Bydgoszcz, 2007