Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Kryteria i metody oceny gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kryteria i metody oceny gleb
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii i nauk o środowisku dotycząca funkcji przyrodniczych gleby w ekosystemie i zależności zachodzących w układzie gleba-roślina

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o najważniejszych właściwościach fizycznych, chemicznych i biologicznych gleb decydujących o wzroście i rozwoju roślin oraz kryteriach i metodach oceny tych właściwości, co pozwoli na nabycie umiejętności oceny gleb pod kątem jakości siedliska dla roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena gleb pod kątem podstawowych właściwości fizycznych i warunków wodno-powietrznych w nich panujących. Rośliny a kategorie wilgotnościowe gleb1
T-A-2Ocena gleb pod kątem odczynu i zasobności w przyswajalne składniki odżywcze dla roślin. Zróżnicowanie wymagań pokarmowych roślin względem podłoża2
T-A-3Ocena warunków glebowych wybranego obszaru na podstawie opracowań kartograficznych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
5
wykłady
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Gleba jako podłoże do wzrostu i rozwoju roślin - zasobność w składniki odżywcze, żyzność i urodzajność gleb Wpływ skały macierzystej i uziarnienia na właściwości i jakość gleb, ich zagospodarowanie i kształtowanie siedlisk lądowych1
T-W-2Czynniki fizyczne kształtujące jakość gleb: struktura, porowatość, gęstość, właściwości cieple i wodno-powietrzne gleb - kryteria i metody ich oceny. Warunki wilgotnościowe gleb jako czynnik modyfikujący rozwój różnych siedlisk roślinnych1
T-W-3Wpływ odczynu (pH) gleb na rozwój roślin i mikroorganizmów oraz metody jego oceny. Procesy zakwaszania się i alkalizacji gleb. Dobór roślin charakterystycznych dla gleb o różnym pH (rośliny kwasolubne i zasadolubne). Sposoby modyfikacji odczynu glebowego1
T-W-4Kryteria i metody oceny pozostałych cech chemicznych gleby: właściwości sorpcyjnych, zasobności w próchnicę, zawartości makro- i mikroskładników przyswajalnych dla roślin. Potrzeby nawozowe i ich zaspokajanie jako narzędzie poprawy urodzajności gleb1
T-W-5Zanieczyszczenie gleb substancjami szkodliwymi dla roślin: zasolenie, metale ciężkie, substancje ropopochodne i in. Kryteria i metody oceny ich poziomu, zawartości i toksyczności w środowisku Kartograficzne opracowania ujmujące ocenę gleb: ich klasyfikację bonitacyjną (mapy klasyfikacyjne), przydatność uprawową (mapy glebowo-rolnicze, glebowo-siedliskowe obszarów leśnych). Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych2
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Praca w zespołach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej pod koniec zajęć, podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i umiejętność organizacji pracy w zespole

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.2_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby mające nadrzędny wpływ na wzrost i rozwój roślin oraz zna kryteria i metody oceny tych właściwości
BL_2A_W03, BL_2A_W04, BL_2A_W06, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.2_U01
W zakresie umiejętności student potrafi ocenić jakość siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin, potrafi dobrać odpowiednie grupy roślin do rozpoznanych warunków glebowych
BL_2A_U10, BL_2A_U12, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje też samodzielne inicjatywy; ma świadomość ścisłych współzależności między stanem gleb a rozwojem roślin oraz jakością całego środowiska przyrodniczego
BL_2A_K05, BL_2A_K07P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.2_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby mające nadrzędny wpływ na wzrost i rozwój roślin oraz zna kryteria i metody oceny tych właściwości
2,0Student nie umie zdefiniować żadnych cech glebowych, od których zależny jest rozwój roślinności oraz nie zna żadnych kryteriów i metod oceny tych cech
3,0Student potrafi zdefiniować w stopniu podstawowym cechy gleby ważne z uwagi na rozwój roślinności oraz zna w wymienionym stopniu kryteria i metody oceny tych cech
3,5Student potrafi zdefiniować w stopniu połowicznym cechy glebowe, od których zależny jest rozwój roślin oraz zna w wymienionym stopniu kryteria i metody oceny tych cech
4,0Student potrafi zdefiniować w stopniu dobrym cechy gleby warunkujące wzrost i rozwój roślin oraz zna w stopniu dobrym kryteria i metody oceny tych cech
4,5Student potrafi zdefiniować w stopniu ponad dobrym cechy gleby warunkujace wzrost i rozwój roślin oraz zna na poziomie dobrym kryteria i metody oceny tych cech
5,0Student potrafi zdefiniować w stopniu bardzo dobrym cechy gleby warunkujące wzrost i rozwój flory, zna wszystkie kryteria i metody oceny tych cech, potrafi dopatrywać się współzależności między właściwościami gleb i wiązać stan siedliska glebowego z jakością innych elementów środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.2_U01
W zakresie umiejętności student potrafi ocenić jakość siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin, potrafi dobrać odpowiednie grupy roślin do rozpoznanych warunków glebowych
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego pod kątem wzrostu i rozwoju roślin, tj. potrafi wykorzystać w stopniu podstawowym przedstawione kryteria i metody oceny właściwości gleb
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin, tj. potrafi w stopniu połowicznym wykorzystać zaprezentowane kryteria i metody oceny właściwości gleb
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin, tj. potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zaproponowane kryteria i metody oceny właściwości gleb
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin, tj. potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zaproponowane kryteria i metody oceny właściwości gleb
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego pod kątem wzrostu i rozwoju roślin, tj. potrafi bardzo umiejętnie wykorzystać wszystkie zaproponowane kryteria i metody oceny gleb; ponadto potrafi wskazać sposoby zmian jakości siedliska glebowego i bardzo umiejętnie wiąże problem jakości gleby z jakością środowiska przyrodniczego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje też samodzielne inicjatywy; ma świadomość ścisłych współzależności między stanem gleb a rozwojem roślin oraz jakością całego środowiska przyrodniczego
2,0Student nie uczestniczy w ogóle w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości wpływu jakości gleb na jakość środowiska
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostatecznym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma podstawową świadomość wpływu jakości gleb na jakość środowiska
3,5Student bierze udział w pracy zespołowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje się postawą dość odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ponad dostateczną świadomość o współzależności stanu gleb i środowiska
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dobrą świadomość o współzależności stanu gleb ze stanem środowiska
4,5Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, potrafi zorganizować działania w grupie, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość istniejących współzależności między stanem gleb a jakością środowiska
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość współzależności między stanem gleb a jakością środowiska

Literatura podstawowa

  1. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2006
  2. Ostrowska A., Gawliński S., Szczubiałka Z., Metody analizy i oceny właściwości gleb i roślin, Wydaw. Instytutu Ochrony Środowiska, Warszawa, 1991
  3. Obojski J., Strączyński S., Odczyn i zasobność gleb Polski w makro i mikroelementy, Wydaw. IUNG w Puławach, Puławy, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Akt prawny, Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi z dnia 9 września 2002 roku, Dz.U. 2002 nr 165 poz. 1359 [online] http://isap.sejm.gov.pl/, Warszawa, 2002
  2. Kabata-Pendias A., Piotrowska M., Motowicka-Terelak T., Maliszewska-Kordybach B., Filipiak K., Krakowiak A., Pietruch Cz., Podstawy oceny chemicznego zanieczyszczenia gleb. Metale ciężkie, siarka i WWA, PIOŚ, IUNG, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena gleb pod kątem podstawowych właściwości fizycznych i warunków wodno-powietrznych w nich panujących. Rośliny a kategorie wilgotnościowe gleb1
T-A-2Ocena gleb pod kątem odczynu i zasobności w przyswajalne składniki odżywcze dla roślin. Zróżnicowanie wymagań pokarmowych roślin względem podłoża2
T-A-3Ocena warunków glebowych wybranego obszaru na podstawie opracowań kartograficznych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Gleba jako podłoże do wzrostu i rozwoju roślin - zasobność w składniki odżywcze, żyzność i urodzajność gleb Wpływ skały macierzystej i uziarnienia na właściwości i jakość gleb, ich zagospodarowanie i kształtowanie siedlisk lądowych1
T-W-2Czynniki fizyczne kształtujące jakość gleb: struktura, porowatość, gęstość, właściwości cieple i wodno-powietrzne gleb - kryteria i metody ich oceny. Warunki wilgotnościowe gleb jako czynnik modyfikujący rozwój różnych siedlisk roślinnych1
T-W-3Wpływ odczynu (pH) gleb na rozwój roślin i mikroorganizmów oraz metody jego oceny. Procesy zakwaszania się i alkalizacji gleb. Dobór roślin charakterystycznych dla gleb o różnym pH (rośliny kwasolubne i zasadolubne). Sposoby modyfikacji odczynu glebowego1
T-W-4Kryteria i metody oceny pozostałych cech chemicznych gleby: właściwości sorpcyjnych, zasobności w próchnicę, zawartości makro- i mikroskładników przyswajalnych dla roślin. Potrzeby nawozowe i ich zaspokajanie jako narzędzie poprawy urodzajności gleb1
T-W-5Zanieczyszczenie gleb substancjami szkodliwymi dla roślin: zasolenie, metale ciężkie, substancje ropopochodne i in. Kryteria i metody oceny ich poziomu, zawartości i toksyczności w środowisku Kartograficzne opracowania ujmujące ocenę gleb: ich klasyfikację bonitacyjną (mapy klasyfikacyjne), przydatność uprawową (mapy glebowo-rolnicze, glebowo-siedliskowe obszarów leśnych). Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.2_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby mające nadrzędny wpływ na wzrost i rozwój roślin oraz zna kryteria i metody oceny tych właściwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o najważniejszych właściwościach fizycznych, chemicznych i biologicznych gleb decydujących o wzroście i rozwoju roślin oraz kryteriach i metodach oceny tych właściwości, co pozwoli na nabycie umiejętności oceny gleb pod kątem jakości siedliska dla roślin
Treści programoweT-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Gleba jako podłoże do wzrostu i rozwoju roślin - zasobność w składniki odżywcze, żyzność i urodzajność gleb Wpływ skały macierzystej i uziarnienia na właściwości i jakość gleb, ich zagospodarowanie i kształtowanie siedlisk lądowych
T-W-2Czynniki fizyczne kształtujące jakość gleb: struktura, porowatość, gęstość, właściwości cieple i wodno-powietrzne gleb - kryteria i metody ich oceny. Warunki wilgotnościowe gleb jako czynnik modyfikujący rozwój różnych siedlisk roślinnych
T-W-3Wpływ odczynu (pH) gleb na rozwój roślin i mikroorganizmów oraz metody jego oceny. Procesy zakwaszania się i alkalizacji gleb. Dobór roślin charakterystycznych dla gleb o różnym pH (rośliny kwasolubne i zasadolubne). Sposoby modyfikacji odczynu glebowego
T-W-4Kryteria i metody oceny pozostałych cech chemicznych gleby: właściwości sorpcyjnych, zasobności w próchnicę, zawartości makro- i mikroskładników przyswajalnych dla roślin. Potrzeby nawozowe i ich zaspokajanie jako narzędzie poprawy urodzajności gleb
T-W-5Zanieczyszczenie gleb substancjami szkodliwymi dla roślin: zasolenie, metale ciężkie, substancje ropopochodne i in. Kryteria i metody oceny ich poziomu, zawartości i toksyczności w środowisku Kartograficzne opracowania ujmujące ocenę gleb: ich klasyfikację bonitacyjną (mapy klasyfikacyjne), przydatność uprawową (mapy glebowo-rolnicze, glebowo-siedliskowe obszarów leśnych). Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej pod koniec zajęć, podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zdefiniować żadnych cech glebowych, od których zależny jest rozwój roślinności oraz nie zna żadnych kryteriów i metod oceny tych cech
3,0Student potrafi zdefiniować w stopniu podstawowym cechy gleby ważne z uwagi na rozwój roślinności oraz zna w wymienionym stopniu kryteria i metody oceny tych cech
3,5Student potrafi zdefiniować w stopniu połowicznym cechy glebowe, od których zależny jest rozwój roślin oraz zna w wymienionym stopniu kryteria i metody oceny tych cech
4,0Student potrafi zdefiniować w stopniu dobrym cechy gleby warunkujące wzrost i rozwój roślin oraz zna w stopniu dobrym kryteria i metody oceny tych cech
4,5Student potrafi zdefiniować w stopniu ponad dobrym cechy gleby warunkujace wzrost i rozwój roślin oraz zna na poziomie dobrym kryteria i metody oceny tych cech
5,0Student potrafi zdefiniować w stopniu bardzo dobrym cechy gleby warunkujące wzrost i rozwój flory, zna wszystkie kryteria i metody oceny tych cech, potrafi dopatrywać się współzależności między właściwościami gleb i wiązać stan siedliska glebowego z jakością innych elementów środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.2_U01W zakresie umiejętności student potrafi ocenić jakość siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin, potrafi dobrać odpowiednie grupy roślin do rozpoznanych warunków glebowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o najważniejszych właściwościach fizycznych, chemicznych i biologicznych gleb decydujących o wzroście i rozwoju roślin oraz kryteriach i metodach oceny tych właściwości, co pozwoli na nabycie umiejętności oceny gleb pod kątem jakości siedliska dla roślin
Treści programoweT-A-1Ocena gleb pod kątem podstawowych właściwości fizycznych i warunków wodno-powietrznych w nich panujących. Rośliny a kategorie wilgotnościowe gleb
T-A-2Ocena gleb pod kątem odczynu i zasobności w przyswajalne składniki odżywcze dla roślin. Zróżnicowanie wymagań pokarmowych roślin względem podłoża
T-A-3Ocena warunków glebowych wybranego obszaru na podstawie opracowań kartograficznych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3Praca w zespołach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej pod koniec zajęć, podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego pod kątem wzrostu i rozwoju roślin, tj. potrafi wykorzystać w stopniu podstawowym przedstawione kryteria i metody oceny właściwości gleb
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin, tj. potrafi w stopniu połowicznym wykorzystać zaprezentowane kryteria i metody oceny właściwości gleb
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin, tj. potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zaproponowane kryteria i metody oceny właściwości gleb
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego w aspekcie wzrostu i rozwoju roślin, tj. potrafi w stopniu dobrym wykorzystać zaproponowane kryteria i metody oceny właściwości gleb
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny jakości siedliska glebowego pod kątem wzrostu i rozwoju roślin, tj. potrafi bardzo umiejętnie wykorzystać wszystkie zaproponowane kryteria i metody oceny gleb; ponadto potrafi wskazać sposoby zmian jakości siedliska glebowego i bardzo umiejętnie wiąże problem jakości gleby z jakością środowiska przyrodniczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.2_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje też samodzielne inicjatywy; ma świadomość ścisłych współzależności między stanem gleb a rozwojem roślin oraz jakością całego środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o najważniejszych właściwościach fizycznych, chemicznych i biologicznych gleb decydujących o wzroście i rozwoju roślin oraz kryteriach i metodach oceny tych właściwości, co pozwoli na nabycie umiejętności oceny gleb pod kątem jakości siedliska dla roślin
Treści programoweT-A-1Ocena gleb pod kątem podstawowych właściwości fizycznych i warunków wodno-powietrznych w nich panujących. Rośliny a kategorie wilgotnościowe gleb
T-A-2Ocena gleb pod kątem odczynu i zasobności w przyswajalne składniki odżywcze dla roślin. Zróżnicowanie wymagań pokarmowych roślin względem podłoża
T-A-3Ocena warunków glebowych wybranego obszaru na podstawie opracowań kartograficznych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Gleba jako podłoże do wzrostu i rozwoju roślin - zasobność w składniki odżywcze, żyzność i urodzajność gleb Wpływ skały macierzystej i uziarnienia na właściwości i jakość gleb, ich zagospodarowanie i kształtowanie siedlisk lądowych
T-W-2Czynniki fizyczne kształtujące jakość gleb: struktura, porowatość, gęstość, właściwości cieple i wodno-powietrzne gleb - kryteria i metody ich oceny. Warunki wilgotnościowe gleb jako czynnik modyfikujący rozwój różnych siedlisk roślinnych
T-W-3Wpływ odczynu (pH) gleb na rozwój roślin i mikroorganizmów oraz metody jego oceny. Procesy zakwaszania się i alkalizacji gleb. Dobór roślin charakterystycznych dla gleb o różnym pH (rośliny kwasolubne i zasadolubne). Sposoby modyfikacji odczynu glebowego
T-W-4Kryteria i metody oceny pozostałych cech chemicznych gleby: właściwości sorpcyjnych, zasobności w próchnicę, zawartości makro- i mikroskładników przyswajalnych dla roślin. Potrzeby nawozowe i ich zaspokajanie jako narzędzie poprawy urodzajności gleb
T-W-5Zanieczyszczenie gleb substancjami szkodliwymi dla roślin: zasolenie, metale ciężkie, substancje ropopochodne i in. Kryteria i metody oceny ich poziomu, zawartości i toksyczności w środowisku Kartograficzne opracowania ujmujące ocenę gleb: ich klasyfikację bonitacyjną (mapy klasyfikacyjne), przydatność uprawową (mapy glebowo-rolnicze, glebowo-siedliskowe obszarów leśnych). Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Praca w zespołach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej pod koniec zajęć, podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w ogóle w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości wpływu jakości gleb na jakość środowiska
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostatecznym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma podstawową świadomość wpływu jakości gleb na jakość środowiska
3,5Student bierze udział w pracy zespołowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje się postawą dość odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ponad dostateczną świadomość o współzależności stanu gleb i środowiska
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dobrą świadomość o współzależności stanu gleb ze stanem środowiska
4,5Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, potrafi zorganizować działania w grupie, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość istniejących współzależności między stanem gleb a jakością środowiska
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość współzależności między stanem gleb a jakością środowiska