Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Metody diagnostyczne stanu fizjologicznego roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody diagnostyczne stanu fizjologicznego roślin
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ogólnej fizjologi roślin, biochemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studentów charakteryzowania kondycji fizjologicznej (stanu fizjologicznego) roślin w warunkach oddziaływania różnych bodźców abiotycznych.
C-2Nabycie umiejętności doboru i wykorzystania odpowiednich metod, w tym wskaźników fizjologicznych, do oceny aktywności fizjologicznej roślin w zróżnicowanych warunkach środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wskaźniki stanu uwodnienia rośliny (RWC - relative water content; WSD - water saturation deficyt). Współczynnik wykorzystania wody w produkcji biomasy (WUE).2
T-A-2Ocena sprawności aparatu fotosyntetycznego za pomocą pomiaru fluorescencji chlorofilu a oraz parametry opisujące to zjawisko.1
T-A-3Oznaczanie zawrtości barwników asymilacyjnych i indeksu zazielenienia liści (SPAD) w zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Wykorzystanie testu chlorofilowego w ocenie stanu odżywienia rośliny.1
T-A-4Kultury wodne roślin z niedoborami pokarmowymi (diagnostyka chorób fizjologicznych).1
5
wykłady
T-W-1Bilans wodny rośliny. Potencjał wody w roślinie. Pobieranie i przepływ wody w roślinie.1
T-W-2Aktywność fotosyntetyczna roślin C3, C4 i CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotności roślin1
T-W-3Rola fizjologiczna niezbędnych makro i mikroskładników. Objawy niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych u roślin2
T-W-4Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie kondycji fizjologicznej roślin1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych5
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych8
A-A-3Opracowanie zadań otwartych związanych z ćwiczeniami audytoryjnymi12
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia18
A-W-3Przygotowanie pracy opisowej na wybrany temat7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Opis
M-4pokaz kultur wodnych
M-5Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O6.3_W01
Rozumie znaczenie procesów fizjologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji komórki i rośliny w jej funkcjonowaniu
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O6.3_U01
Diagnozuje stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach stresowych
BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-4S-2
BL_2A_BLM-S-O6.3_U02
Dobiera odpowiednie metody (wskaźniki) pomiarowe do oceny stanu fizjologicznego roślin
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O6.3_K01
ma świadomość dbania o środowisko naturalne wykorzystując nabytą wiedzę i umiejętności
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1, C-2T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O6.3_W01
Rozumie znaczenie procesów fizjologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji komórki i rośliny w jej funkcjonowaniu
2,0nie rozumie znaczenia procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin
3,0rozumie znaczenie tylko niektórych procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin
3,5rozumie znaczenie większości procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin
4,0rozumie nie tylko znaczenie procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin, ale też potrafi porównać ważność tych procesów
4,5rozumie nie tylko znaczenie procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin, ale też potrafi porównać ważność tych procesów i konsekwencje obniżenia aktywności tych procesów
5,0doskonale rozumie znaczenie procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin, oraz przyczyny i konsekwencje obniżenia aktywności tych procesów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O6.3_U01
Diagnozuje stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach stresowych
2,0nie umie zdiagnozować stanu fizjologicznego roślin w różnych warunkach stresowych
3,0umie zdiagnozować stan fizjologiczny roślin w wyniku oddziaływania podstawowych czynnków stresowych
3,5umie zdiagnozować stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach oraz analizować go
4,0umie zdiagnozować stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach oraz analizować go i porównywać
4,5umie efektywnie diagnozować stan fizjologiczny, opisywać go i porównywać oraz znać przyczyny
5,0umie efektywnie diagnozować stan fizjologiczny roślin, opisywać go, porównywać oraz znać i wyjaśniać przyczyny takiego stanu
BL_2A_BLM-S-O6.3_U02
Dobiera odpowiednie metody (wskaźniki) pomiarowe do oceny stanu fizjologicznego roślin
2,0
3,0Umiejętnie dobiera odpowiednie metody i wskaźniki fizjologiczne do oceny stanu fizjologicznego roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O6.3_K01
ma świadomość dbania o środowisko naturalne wykorzystując nabytą wiedzę i umiejętności
2,0nie ma świadomości dbania o środowisko naturalne
3,0ma świadomość dbania o środowisko naturalne
3,5ma świadomość dbania o środowisko naturalne i dzieli się nią z innymi
4,0ma świadomość dbania o środowisko naturalne i dzieli się nią z innymi, dyskutuje na ten temat z innymi
4,5ma świadomość dbania o środowisko naturalne, dzieli się nią z innymi, dyskutuje o tym z innymi ,ale przedstawia też argumenty
5,0ma świadomość dbania o środowisko naturalne, dyskutuje na ten temat z innymi, potrafi przedstawiać i analizować różne argumenty

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska M., Fizjologia roślin od teorii do nauk stosowanych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Grzesiuk S., Koczowska I., Górecki R, Fizjologiczne podstawy odporności roślin na choroby, Wydawnictwo ART, Warszawa, 1999
  2. Bergman W, Atlas objawów niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych u roślin uprawnych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1977

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wskaźniki stanu uwodnienia rośliny (RWC - relative water content; WSD - water saturation deficyt). Współczynnik wykorzystania wody w produkcji biomasy (WUE).2
T-A-2Ocena sprawności aparatu fotosyntetycznego za pomocą pomiaru fluorescencji chlorofilu a oraz parametry opisujące to zjawisko.1
T-A-3Oznaczanie zawrtości barwników asymilacyjnych i indeksu zazielenienia liści (SPAD) w zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Wykorzystanie testu chlorofilowego w ocenie stanu odżywienia rośliny.1
T-A-4Kultury wodne roślin z niedoborami pokarmowymi (diagnostyka chorób fizjologicznych).1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans wodny rośliny. Potencjał wody w roślinie. Pobieranie i przepływ wody w roślinie.1
T-W-2Aktywność fotosyntetyczna roślin C3, C4 i CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotności roślin1
T-W-3Rola fizjologiczna niezbędnych makro i mikroskładników. Objawy niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych u roślin2
T-W-4Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie kondycji fizjologicznej roślin1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych5
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych8
A-A-3Opracowanie zadań otwartych związanych z ćwiczeniami audytoryjnymi12
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia18
A-W-3Przygotowanie pracy opisowej na wybrany temat7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O6.3_W01Rozumie znaczenie procesów fizjologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji komórki i rośliny w jej funkcjonowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów charakteryzowania kondycji fizjologicznej (stanu fizjologicznego) roślin w warunkach oddziaływania różnych bodźców abiotycznych.
Treści programoweT-W-1Bilans wodny rośliny. Potencjał wody w roślinie. Pobieranie i przepływ wody w roślinie.
T-W-2Aktywność fotosyntetyczna roślin C3, C4 i CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotności roślin
T-W-3Rola fizjologiczna niezbędnych makro i mikroskładników. Objawy niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych u roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie znaczenia procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin
3,0rozumie znaczenie tylko niektórych procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin
3,5rozumie znaczenie większości procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin
4,0rozumie nie tylko znaczenie procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin, ale też potrafi porównać ważność tych procesów
4,5rozumie nie tylko znaczenie procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin, ale też potrafi porównać ważność tych procesów i konsekwencje obniżenia aktywności tych procesów
5,0doskonale rozumie znaczenie procesów fizjologicznych w funkcjonowaniu roślin, oraz przyczyny i konsekwencje obniżenia aktywności tych procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O6.3_U01Diagnozuje stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach stresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów charakteryzowania kondycji fizjologicznej (stanu fizjologicznego) roślin w warunkach oddziaływania różnych bodźców abiotycznych.
Treści programoweT-A-1Wskaźniki stanu uwodnienia rośliny (RWC - relative water content; WSD - water saturation deficyt). Współczynnik wykorzystania wody w produkcji biomasy (WUE).
T-W-1Bilans wodny rośliny. Potencjał wody w roślinie. Pobieranie i przepływ wody w roślinie.
T-W-2Aktywność fotosyntetyczna roślin C3, C4 i CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotności roślin
T-W-3Rola fizjologiczna niezbędnych makro i mikroskładników. Objawy niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych u roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4pokaz kultur wodnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zdiagnozować stanu fizjologicznego roślin w różnych warunkach stresowych
3,0umie zdiagnozować stan fizjologiczny roślin w wyniku oddziaływania podstawowych czynnków stresowych
3,5umie zdiagnozować stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach oraz analizować go
4,0umie zdiagnozować stan fizjologiczny roślin w różnych warunkach oraz analizować go i porównywać
4,5umie efektywnie diagnozować stan fizjologiczny, opisywać go i porównywać oraz znać przyczyny
5,0umie efektywnie diagnozować stan fizjologiczny roślin, opisywać go, porównywać oraz znać i wyjaśniać przyczyny takiego stanu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O6.3_U02Dobiera odpowiednie metody (wskaźniki) pomiarowe do oceny stanu fizjologicznego roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności doboru i wykorzystania odpowiednich metod, w tym wskaźników fizjologicznych, do oceny aktywności fizjologicznej roślin w zróżnicowanych warunkach środowiskowych
Treści programoweT-A-1Wskaźniki stanu uwodnienia rośliny (RWC - relative water content; WSD - water saturation deficyt). Współczynnik wykorzystania wody w produkcji biomasy (WUE).
T-A-2Ocena sprawności aparatu fotosyntetycznego za pomocą pomiaru fluorescencji chlorofilu a oraz parametry opisujące to zjawisko.
T-A-3Oznaczanie zawrtości barwników asymilacyjnych i indeksu zazielenienia liści (SPAD) w zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Wykorzystanie testu chlorofilowego w ocenie stanu odżywienia rośliny.
T-W-4Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie kondycji fizjologicznej roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętnie dobiera odpowiednie metody i wskaźniki fizjologiczne do oceny stanu fizjologicznego roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O6.3_K01ma świadomość dbania o środowisko naturalne wykorzystując nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów charakteryzowania kondycji fizjologicznej (stanu fizjologicznego) roślin w warunkach oddziaływania różnych bodźców abiotycznych.
C-2Nabycie umiejętności doboru i wykorzystania odpowiednich metod, w tym wskaźników fizjologicznych, do oceny aktywności fizjologicznej roślin w zróżnicowanych warunkach środowiskowych
Treści programoweT-A-1Wskaźniki stanu uwodnienia rośliny (RWC - relative water content; WSD - water saturation deficyt). Współczynnik wykorzystania wody w produkcji biomasy (WUE).
T-A-4Kultury wodne roślin z niedoborami pokarmowymi (diagnostyka chorób fizjologicznych).
T-W-1Bilans wodny rośliny. Potencjał wody w roślinie. Pobieranie i przepływ wody w roślinie.
T-W-4Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie kondycji fizjologicznej roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości dbania o środowisko naturalne
3,0ma świadomość dbania o środowisko naturalne
3,5ma świadomość dbania o środowisko naturalne i dzieli się nią z innymi
4,0ma świadomość dbania o środowisko naturalne i dzieli się nią z innymi, dyskutuje na ten temat z innymi
4,5ma świadomość dbania o środowisko naturalne, dzieli się nią z innymi, dyskutuje o tym z innymi ,ale przedstawia też argumenty
5,0ma świadomość dbania o środowisko naturalne, dyskutuje na ten temat z innymi, potrafi przedstawiać i analizować różne argumenty