Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia zwierząt
Sylabus przedmiotu Ekologia behawioralna ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia behawioralna ryb | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Systematyki Ryb | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość anatomii, systematyki i biologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu ekologii ryb, w szczególności z ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach |
C-2 | Przybliżenie ekologicznych aspektów podwodnego życia - możliwość lepszej ochrony środowiska wodnego i racjonalnego wykorzystania w gspodarce człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zachowania rozrodcze ryb. Doświadczenia ze sztuczną selekcją. Organizacja socjalna w stadzie i ławicy. Dymorfizm płciowy u ryb. Doświadczalne badanie adaptacji. Zdobywanie pokarmu. Przystosowania budowy głowy do zdobywania pokarmu. | 1 |
T-A-2 | Ekonomika wyboru ofiary. Różne strategie zdobywania pokarmu. Zmienność środowiska i rezerwy ciała. Testowanie funkcjonalnych hipotez dotyczących adaptacji. Zalety i ewolucja ubarwienia ostrzegawczego u ryb. | 1 |
T-A-3 | Optymalna wielkość terytorium. Wspólna ochrona zasobów. Terytorializm międzygatunkowy u ryb. Życie w grupach i zdobywanie pokarmu. Różnice osobnicze w obrębie grupy ryb. | 1 |
T-A-4 | Pasożytnictwo, komensalizm, mutualizm w obrębie populacji ryb. Proporcje płci w stadzie. Konkurencja o partnerów. Gynogeneza w populacjach ryb. Zmiana płci, hermafrodytyzm. Adaptacje u ryb wspomagające proces rozmnażania. | 1 |
T-A-5 | Tarło wielokrotne. Pasożytnictwo lęgowe. Opieka rodzicielska - sposoby ochrony ikry i wylęgu u ryb. Bezpośrednie ograniczenia opieki rodzicielskiej. Predyspozycje genetyczne i ekologiczne ograniczenia w zakresie kooperacji wśród ryb. Komunikacja wśród ryb. Hipotezy dotyczące ewolucji kształtowania sygnałów. Zmienność sygnałów i informacji. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dobór naturalny, ekologia i zachowania. Geny a zachowanie. Egoistyczne zachowanie osobników a korzyść grupy Testowanie hipotez w ekologii behawioralnej. Podejście porównawcze. Ocena metody porównawczej | 1 |
T-W-2 | Osobnik a decyzje ekonomiczne. Ekonomika obrony zasobów. Konkurencja poprzez eksploatację i obronę zasobów. | 1 |
T-W-3 | Ewolucyjny wyścig zbrojeń. Drapieżniki i ofiary. Stan ewolucyjnej równowagi a stan ciągłych zmian adaptacyjnych w zakresie przystosowań do ataku i obrony. | 1 |
T-W-4 | Życie w grupach: unikanie drapieżnictwa, zdobywanie pokarmu, optymalna wielkość grupy. Ewolucja życia w grupie. | 1 |
T-W-5 | Walka i ocena. Ewolucja walki konwencjonalnej. Konflikt płci i dobór płciowy. Znaczenie zalotów. Opieka rodzicielska i systemy rozrodcze. Alternatywne strategie rozrodcze. Dobór krewniaczy. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do "wejściówek" | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 16 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i filmów |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja zachowań ryb w warunkach hodowli laboratoryjnej) |
M-3 | Dyskusja panelowa na temat funkcji różnych ekologicznie grup ryb |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy wąsnej |
S-2 | Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania dokumentacji przebiegu doświadczenia wykonywanego w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-4 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-5 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.1_W01 Student charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym | BL_2A_W01, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-W-3 | M-2 | S-1, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O2.1_W02 Student określa zdolności przystosowawcze ryb, umożliwiające ich przetrwanie i rozród. | BL_2A_W11, BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.1_U01 Student potrafi testować hipotezy w ekologii behawioralnej | BL_2A_U06, BL_2A_U07 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U05, P2A_U06 | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O2.1_U02 Student potrafi przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach | BL_2A_U03, BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.1_K01 Przy doświadczeniach ze zwierzętami (rybami) student postępuje zgodnie z zasadami etyki | BL_2A_K04 | P2A_K03, P2A_K04 | C-2 | T-A-3, T-A-4, T-W-4 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
BL_2A_BLW-S-O2.1_K02 Student wykazuje aktywną postawę i wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska, szczególnie hydrosfery | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.1_W01 Student charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym | 2,0 | Student nie jest w stanie scharakteryzować zależności ekologicznych zachodzących pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym |
3,0 | Student bardzo słabo charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym | |
3,5 | Student słabo charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym | |
4,0 | Student dobrze charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym, ale nie potrafi zinterpretować wszystkich specyficznych zagadnień | |
4,5 | Student dobrze charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym, interpretuje zależności wykazujące szczególną specyfikę | |
5,0 | Student bardzo dobrze charakteryzuje zależności ekologiczne zachodzące pomiędzy rybami a ich środowiskiem naturalnym, interpretuje zależności wykazujące szczególną specyfikę | |
BL_2A_BLW-S-O2.1_W02 Student określa zdolności przystosowawcze ryb, umożliwiające ich przetrwanie i rozród. | 2,0 | Student nie potrafi określić zdolności przystosowawczych ryb, umożliwiających ich przetrwanie i rozród. |
3,0 | Student potrafi określić niewiele zdolności przystosowawczych ryb, umożliwiających ich przetrwanie i rozród. | |
3,5 | Student potrafi określić niektóre zdolności przystosowawcze ryb, nie umie zanalizować najważniejszych czynników przetrwania i rozrodu. | |
4,0 | Student potrafi określić zdolności przystosowawcze ryb, umie zanalizować niektóre czynniki przetrwania i rozrodu. | |
4,5 | Student potrafi określić zdolności przystosowawcze ryb, umie zanalizować czynniki przetrwania i rozrodu. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze określić zdolności przystosowawcze ryb, umiejętnie zanalizować czynniki przetrwania i rozrodu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.1_U01 Student potrafi testować hipotezy w ekologii behawioralnej | 2,0 | Student nie potrafi testować hipotezy w ekologii behawioralnej |
3,0 | Student dostatecznie testuje hipotezy w ekologii behawioralnej | |
3,5 | Student wystarczająco umiejętnie testuje hipotezy w ekologii behawioralnej | |
4,0 | Student dobrze testuje hipotezy w ekologii behawioralnej | |
4,5 | Student dobrze testuje hipotezy w ekologii behawioralnej i potrafi postawić proste hipotezy samodzielnie | |
5,0 | Student bardzo dobrze testuje hipotezy w ekologii behawioralnej i potrafi postawić proste hipotezy samodzielnie | |
BL_2A_BLW-S-O2.1_U02 Student potrafi przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie ani z pomocą prowadzacego zajęcia przeprowadzić prostych doświadczeń behawioralnych na rybach |
3,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić prostych doświadczeń behawioralnych na rybach | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach | |
4,0 | Student dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach | |
4,5 | Student dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach i podać ich trafną interpretację | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić proste doświadczenia behawioralne na rybach i podać ich bardzo trafną interpretację |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.1_K01 Przy doświadczeniach ze zwierzętami (rybami) student postępuje zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | Student wykazuje brak znajomości zasad etyki przy doświadczeniach z rybami |
3,0 | Student wykazuje małą znajomość zasad etyki przy doświadczeniach z rybami | |
3,5 | Student wykazuje niedużą znajomość zasad etyki przy doświadczeniach z rybami | |
4,0 | Student wykazuje dobrą znajomość zasad etyki przy doświadczeniach z rybami | |
4,5 | Student wykazuje dobrą znajomość zasad etyki i przestrzega ich ściśle w doświadczeniach z rybami | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobrą znajomość zasad etyki i przestrzega ich ściśle w doświadczeniach z rybami | |
BL_2A_BLW-S-O2.1_K02 Student wykazuje aktywną postawę i wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska, szczególnie hydrosfery | 2,0 | Student wykazuje bierną postawę i brak wrażliwości w dziedzinie ochrony środowiska |
3,0 | Student wykazuje raczej bierną postawę i małą wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska | |
3,5 | Student wykazuje raczej bierną postawę i widoczną wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska | |
4,0 | Student wykazuje aktywną postawę i widoczną wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska | |
4,5 | Student wykazuje aktywną postawę i odpowiednią wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska | |
5,0 | Student wykazuje bardzo aktywną postawę i wrażliwość w dziedzinie ochrony środowiska |
Literatura podstawowa
- Krebs J.R., Davies N.B., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001
- Matthews W.J., Patterns In Freshwater Fish Ecology, Chapman and Hall, New York, 1998
- Wootton R. J., Fish Ecology, Glasgow and London, 1992
- Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Heese T., Przybyszewski C., Życie ryb, Wydawnictwo Uczelniane WSI, Koszalin, 2011
- Nelson J.S., Fishes of the World, John Wiley and Sons, Inc., United States of America, 2006
- Bond C.E., Biology of Fishes, Saunders College Publishing, New York- Sydney-Tokyo, 1996, II