Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Biotransformacja mikroorganizmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotransformacja mikroorganizmów
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mikrobiologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z zasadami i skutkami biokonwersji różnego typu mikroorganizmów
C-2Zapoznanie studentów z wpływem zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta.
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania zmodyfikowanych mikroorganizmów w różnych dziedzinach życia człowieka, w ochronie zdrowia i w środowisku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody analizy wrażliwości bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki. Molekularne podłoże lekooporności bakterii.2
T-A-2Mechanizm działania antybiotyków i chemioterapeutyków – miejsca docelowego działania. Interakcje między lekiem przeciwdrobnoustrojowym a patogenem bakteryjnym.1
T-A-3Systemy badań stosowane w hodowlach. Etapy testów cytotoksyczności wykorzystywanych w skriningu środków farmakologicznych. Skrining mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biotransformacji.1
T-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
5
wykłady
T-W-1Zmienność fenotypowa mikroorganizmów stymulowana czynnikami środowiska zewnętrznego. Sposoby porozumiewania się bakterii. Mikroorganizmy w przemyśle farmaceutycznym. Ewolucja oporności na antybiotyki.2
T-W-2Procesy zmienności genetycznej bakterii. Zaangażowanie mikroorganizmów w procesy syntezy biologicznie aktywnych substancji. Modyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w ochronie środowiska. Transformacja bakterii pod wpływem bakteriofagów.2
T-W-3Mikrobiologiczne układy enzymatyczne biorące udział w biotransformacji egzogennych związków chemicznych. System regulacji układów enzymatycznych. Kierunkowa regulacja mikroorganizmów.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych4
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień przez studentów na zajęciach audytoryjnych. Ich omówienie i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.6_W01
Student zna rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, potrafi określić wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta
BL_2A_W07, BL_2A_W09, BL_2A_W10, BL_2A_W16P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
BL_2A_BLM-S-O7.6_W02
Student potrafi określić rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin
BL_2A_W03, BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.6_U01
Student umie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie
BL_2A_U06, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.6_K01
Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego
BL_2A_K05, BL_2A_K07P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.6_W01
Student zna rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, potrafi określić wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, nie potrafi określić wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta
3,0Student wykazuje minimum wiedzy roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, objaśnia wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BL_2A_BLM-S-O7.6_W02
Student potrafi określić rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie określić roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.6_U01
Student umie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie
2,0Student nie potrafi opisać roli danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
3,5Student potrafi na średnim poziomie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
4,5Student potrafi dobrze opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.6_K01
Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego
2,0Student nie ma świadomości wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego
3,0Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego

Literatura podstawowa

  1. Chmie A. l, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., PWN, Warszawa, 1998
  2. red. Bednarski W., Fiedurek J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2009
  3. Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Murray R.K., Granner D.K., Mayes P.A., Rodwell V.W, Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 1998
  2. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody analizy wrażliwości bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki. Molekularne podłoże lekooporności bakterii.2
T-A-2Mechanizm działania antybiotyków i chemioterapeutyków – miejsca docelowego działania. Interakcje między lekiem przeciwdrobnoustrojowym a patogenem bakteryjnym.1
T-A-3Systemy badań stosowane w hodowlach. Etapy testów cytotoksyczności wykorzystywanych w skriningu środków farmakologicznych. Skrining mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biotransformacji.1
T-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmienność fenotypowa mikroorganizmów stymulowana czynnikami środowiska zewnętrznego. Sposoby porozumiewania się bakterii. Mikroorganizmy w przemyśle farmaceutycznym. Ewolucja oporności na antybiotyki.2
T-W-2Procesy zmienności genetycznej bakterii. Zaangażowanie mikroorganizmów w procesy syntezy biologicznie aktywnych substancji. Modyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w ochronie środowiska. Transformacja bakterii pod wpływem bakteriofagów.2
T-W-3Mikrobiologiczne układy enzymatyczne biorące udział w biotransformacji egzogennych związków chemicznych. System regulacji układów enzymatycznych. Kierunkowa regulacja mikroorganizmów.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów4
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.6_W01Student zna rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, potrafi określić wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W16ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat chemii biologicznej i fizjologicznej organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z zasadami i skutkami biokonwersji różnego typu mikroorganizmów
C-2Zapoznanie studentów z wpływem zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta.
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania zmodyfikowanych mikroorganizmów w różnych dziedzinach życia człowieka, w ochronie zdrowia i w środowisku.
Treści programoweT-A-1Metody analizy wrażliwości bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki. Molekularne podłoże lekooporności bakterii.
T-A-2Mechanizm działania antybiotyków i chemioterapeutyków – miejsca docelowego działania. Interakcje między lekiem przeciwdrobnoustrojowym a patogenem bakteryjnym.
T-A-3Systemy badań stosowane w hodowlach. Etapy testów cytotoksyczności wykorzystywanych w skriningu środków farmakologicznych. Skrining mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biotransformacji.
T-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-1Zmienność fenotypowa mikroorganizmów stymulowana czynnikami środowiska zewnętrznego. Sposoby porozumiewania się bakterii. Mikroorganizmy w przemyśle farmaceutycznym. Ewolucja oporności na antybiotyki.
T-W-2Procesy zmienności genetycznej bakterii. Zaangażowanie mikroorganizmów w procesy syntezy biologicznie aktywnych substancji. Modyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w ochronie środowiska. Transformacja bakterii pod wpływem bakteriofagów.
T-W-3Mikrobiologiczne układy enzymatyczne biorące udział w biotransformacji egzogennych związków chemicznych. System regulacji układów enzymatycznych. Kierunkowa regulacja mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień przez studentów na zajęciach audytoryjnych. Ich omówienie i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, nie potrafi określić wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta
3,0Student wykazuje minimum wiedzy roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska, objaśnia wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływ zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska oraz wpływu zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.6_W02Student potrafi określić rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z zasadami i skutkami biokonwersji różnego typu mikroorganizmów
C-2Zapoznanie studentów z wpływem zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta.
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania zmodyfikowanych mikroorganizmów w różnych dziedzinach życia człowieka, w ochronie zdrowia i w środowisku.
Treści programoweT-A-1Metody analizy wrażliwości bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki. Molekularne podłoże lekooporności bakterii.
T-A-2Mechanizm działania antybiotyków i chemioterapeutyków – miejsca docelowego działania. Interakcje między lekiem przeciwdrobnoustrojowym a patogenem bakteryjnym.
T-A-3Systemy badań stosowane w hodowlach. Etapy testów cytotoksyczności wykorzystywanych w skriningu środków farmakologicznych. Skrining mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biotransformacji.
T-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-1Zmienność fenotypowa mikroorganizmów stymulowana czynnikami środowiska zewnętrznego. Sposoby porozumiewania się bakterii. Mikroorganizmy w przemyśle farmaceutycznym. Ewolucja oporności na antybiotyki.
T-W-2Procesy zmienności genetycznej bakterii. Zaangażowanie mikroorganizmów w procesy syntezy biologicznie aktywnych substancji. Modyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w ochronie środowiska. Transformacja bakterii pod wpływem bakteriofagów.
T-W-3Mikrobiologiczne układy enzymatyczne biorące udział w biotransformacji egzogennych związków chemicznych. System regulacji układów enzymatycznych. Kierunkowa regulacja mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień przez studentów na zajęciach audytoryjnych. Ich omówienie i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie określić roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.6_U01Student umie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z zasadami i skutkami biokonwersji różnego typu mikroorganizmów
C-2Zapoznanie studentów z wpływem zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta.
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania zmodyfikowanych mikroorganizmów w różnych dziedzinach życia człowieka, w ochronie zdrowia i w środowisku.
Treści programoweT-A-1Metody analizy wrażliwości bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki. Molekularne podłoże lekooporności bakterii.
T-A-2Mechanizm działania antybiotyków i chemioterapeutyków – miejsca docelowego działania. Interakcje między lekiem przeciwdrobnoustrojowym a patogenem bakteryjnym.
T-A-3Systemy badań stosowane w hodowlach. Etapy testów cytotoksyczności wykorzystywanych w skriningu środków farmakologicznych. Skrining mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biotransformacji.
T-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-1Zmienność fenotypowa mikroorganizmów stymulowana czynnikami środowiska zewnętrznego. Sposoby porozumiewania się bakterii. Mikroorganizmy w przemyśle farmaceutycznym. Ewolucja oporności na antybiotyki.
T-W-2Procesy zmienności genetycznej bakterii. Zaangażowanie mikroorganizmów w procesy syntezy biologicznie aktywnych substancji. Modyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w ochronie środowiska. Transformacja bakterii pod wpływem bakteriofagów.
T-W-3Mikrobiologiczne układy enzymatyczne biorące udział w biotransformacji egzogennych związków chemicznych. System regulacji układów enzymatycznych. Kierunkowa regulacja mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień przez studentów na zajęciach audytoryjnych. Ich omówienie i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać roli danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
3,5Student potrafi na średnim poziomie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
4,5Student potrafi dobrze opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać rolę danego mikroorganizmu w określonym ekosystemie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.6_K01Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z zasadami i skutkami biokonwersji różnego typu mikroorganizmów
C-2Zapoznanie studentów z wpływem zmienionych mikroorganizmów na środowisko, człowieka i zwierzęta.
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania zmodyfikowanych mikroorganizmów w różnych dziedzinach życia człowieka, w ochronie zdrowia i w środowisku.
Treści programoweT-A-1Metody analizy wrażliwości bakterii na antybiotyki i chemioterapeutyki. Molekularne podłoże lekooporności bakterii.
T-A-2Mechanizm działania antybiotyków i chemioterapeutyków – miejsca docelowego działania. Interakcje między lekiem przeciwdrobnoustrojowym a patogenem bakteryjnym.
T-A-3Systemy badań stosowane w hodowlach. Etapy testów cytotoksyczności wykorzystywanych w skriningu środków farmakologicznych. Skrining mikroorganizmów wykorzystywanych w procesach biotransformacji.
T-W-1Zmienność fenotypowa mikroorganizmów stymulowana czynnikami środowiska zewnętrznego. Sposoby porozumiewania się bakterii. Mikroorganizmy w przemyśle farmaceutycznym. Ewolucja oporności na antybiotyki.
T-W-2Procesy zmienności genetycznej bakterii. Zaangażowanie mikroorganizmów w procesy syntezy biologicznie aktywnych substancji. Modyfikacja mikroorganizmów wykorzystywanych w ochronie środowiska. Transformacja bakterii pod wpływem bakteriofagów.
T-W-3Mikrobiologiczne układy enzymatyczne biorące udział w biotransformacji egzogennych związków chemicznych. System regulacji układów enzymatycznych. Kierunkowa regulacja mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Przygotowanie i prezentacja wybranych zagadnień przez studentów na zajęciach audytoryjnych. Ich omówienie i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego
3,0Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów, na stan środowiska naturalnego