Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy genetyki człowieka
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL4 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu Genetyki Ogólnej i Biologii Molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżenie technik analitycznych używanych w laboratorium genetyki molekularnej i ich praktyczne zastosowanie
C-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia różnych cech, chorób i predyspozycji ludzi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Starzenie się organizmu, definicja, złożoność procesu, teorie wyjaśniające. Metodologiczne podejście w dziedzinie badań genetycznych w sporcie. Ekogenetyka, przykłady chorób.1
T-A-2Czynniki mutagenne, oddziaływanie, źródła, uwarunkowania prawne. Sposoby zabezpieczania się organizmu człowieka przed mutacjami. Genetyczne uwarunkowanie uzależnień.1
T-A-3Zastosowania markerów genetycznych w sądownictwie. Kryteria zastosowania markera.1
T-A-4Genetyka zachowania. Dziedziczenie inteligencji i niektórych cech osobowości. Od jednostki chorobowej do markera. Diagnostyka genetyczna wybranych chorób dziedzicznych. Rodowody.1
T-A-5Genetyka populacyjna człowieka. Mechanizmy adaptacyjne. Opis demograficzny grupy ludzkiej. Molekularne podstawy procesów odpornościowych. Choroby.1
5
laboratoria
T-L-1Układanie kariotypu człowieka1
T-L-2Optymalizacja metody PCR1
T-L-3Izolacja DNA z włosa Oznaczanie płci człowieka (AMEL)1
T-L-4Oznaczanie polimorfizm genu ACE Oznaczanie oporności na wirusa HIV (CCR5)1
T-L-5Oznaczanie zróżnicownia genetycznego metodą RAPD Zastosowanie programów komputerowych w analizach genetycznych1
5
wykłady
T-W-1Wstęp. Historia genetyki człowieka. Chronologia najważniejszych odkryć.2
T-W-2Organizacja genomu jądrowego człowieka. Human Genome Project, przebieg, aspekty etyczne i praktyczne.2
T-W-3Organizacja genomu mitochondrialnego człowieka. Choroby mitochondrialne, klasyfikacja, przykłady, dziedziczenie oraz podłoże molekularne.2
T-W-4Organizmy modelowe w badaniu chorób genetycznych ludzi.2
T-W-5Udział środowiska i genów w procesie nowotworzenia.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2Konsultacje1
A-A-3Studiowanie zalecanej literatury19
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-5Zaliczenie1
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Studiowanie zalecanej literatury12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-5Zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3Pisemne zaliczenie1
A-W-4Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wyjaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-C10_W01
Opis genetycznych defektów i predyspozycji u człowieka oraz ich dziedziczenie
BL_2A_W12P2A_W01, P2A_W05, P2A_W07C-2T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3
BL_2A_BLZ-S-C10_W02
Wskazanie praktycznego wykorzystania wiedzy o genetyce człowieka
BL_2A_W03, BL_2A_W12, BL_2A_W15P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-1, S-2
BL_2A_BLZ-S-C10_W03
Charakterystyka współczesnych metod badawczych stosowanych w laboratoriach genetycznych
BL_2A_W03, BL_2A_W12, BL_2A_W15P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-C10_U01
Umiejętność interpretacji danych genetycznych
BL_2A_U07, BL_2A_U09, BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06C-1, C-2T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-4S-1
BL_2A_BLZ-S-C10_U02
Umiejętność doboru odpowiedniego testu genetycznego
BL_2A_U06, BL_2A_U09P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06C-1T-A-3, T-L-2M-2, M-3, M-4S-1, S-3
BL_2A_BLZ-S-C10_U03
Umiejetność wykorzystania nabytej wiedzy w życiu codziennym i ocenie najnowszych osiągnięć z dziedziny genetyki człoweika
BL_2A_U01, BL_2A_U10, BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-C10_K01
Świadomość korzyści i zagrożeń wynikających z odkryć genetyki
BL_2A_K01, BL_2A_K04, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-3, M-4, M-5S-1, S-2
BL_2A_BLZ-S-C10_K02
Kreatywnośc w interpretacji wyników genetycznych
BL_2A_K02, BL_2A_K07P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1
BL_2A_BLZ-S-C10_K03
Kompetencje dotyczące świadomego postępowania podczas wykonywania analiz
BL_2A_K04, BL_2A_K06, BL_2A_K08P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06C-1, C-2T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-C10_W01
Opis genetycznych defektów i predyspozycji u człowieka oraz ich dziedziczenie
2,0Nie zna żadnego defektu i predyspozycji genetycznej
3,0Zna kilka defektów genetycznych oraz predyspozycji
3,5Zna kilka defektów genetycznych oraz predyspozycji oraz potrafi podać ich podłoże
4,0Zna wiele defektów genetycznych oraz predyspozycji oraz potrafi podać ich podłoże
4,5Zna wiele defektów genetycznych oraz predyspozycji oraz potrafi podać ich podłoże, potrafi je pogrupować
5,0Zna wiele defektów genetycznych oraz predyspozycji oraz potrafi podać ich podłoże genetyczne, potrafi je pogrupować i porównać
BL_2A_BLZ-S-C10_W02
Wskazanie praktycznego wykorzystania wiedzy o genetyce człowieka
2,0Nie potrafi wskazać praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka
3,0Potrafi wskazać kilka praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka
3,5Potrafi wskazać wiele praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka
4,0Potrafi wskazać wiele praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka i je opisać
4,5Potrafi wskazać wiele praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka i opisać je przytaczając odpowiednie przykłady
5,0Potrafi wskazać wiele praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka, opisać je przytaczając przykłady. Potrafi je powiązać z innymi dziedzinami nauki.
BL_2A_BLZ-S-C10_W03
Charakterystyka współczesnych metod badawczych stosowanych w laboratoriach genetycznych
2,0Nie zna żdnych metod badawczych
3,0Potrafi wymienić kilka metod badawczych i je opisać
3,5Potrafi wymienić wiele metod badawczych i je opisać
4,0Potrafi wymienić wiele metod badawczych, opisać je i podac zastosowanie.
4,5Potrafi wymienić wiele metod badawczych opisać je, podac ich zastosowanie i ograniczenia.
5,0Potrafi argumentować wybór danej metody opierając sie na konkretnych przykładach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-C10_U01
Umiejętność interpretacji danych genetycznych
2,0Nie potrafi interpretować żadnych danych genetycznych
3,0Umie interpretowac nieliczne proste dane genetyczne
3,5Umie interpretować liczne proste dane genetyczne
4,0Umie interpretować niektóre złożone dane genetyczne
4,5Umie interpretować wiele złożonych danych genetycznych
5,0Umie interpretować i porównywać wiele złożonych danych genetycznych
BL_2A_BLZ-S-C10_U02
Umiejętność doboru odpowiedniego testu genetycznego
2,0Nie umie dobrać żadnego testu genetycznego
3,0Umie dobrać standardowe testy genetyczne
3,5Umie dobrać bardziej zaawansowane i nowoczesne testy genetyczne
4,0Umie dobrac kilka testów genetycznych dla danego przypadku
4,5Umie dobrać wiele testów genetycznych i je porównać
5,0Umie dobrac wiele testów genetycznych, potrafi doskonale argumentować ich wady i zalety, wybierając najdogodniejszy z nich
BL_2A_BLZ-S-C10_U03
Umiejetność wykorzystania nabytej wiedzy w życiu codziennym i ocenie najnowszych osiągnięć z dziedziny genetyki człoweika
2,0Nie umie wykorzystać nabytej wiedzy w życiu codziennym i ocenie osiągnięć w dziedzinie genetyki
3,0Umie podać nieliczne przykłady wykorzystania nabytej wiedzy w życiu codziennym. Potrafi w minimalnym stopniu ocenić osiąnięcia z zakresu genetyki.
3,5Umie podać nieliczne przykłady wykorzystania nabytej wiedzy w życiu codziennym. Potrafi w dość dobrym stopniu ocenić osiąnięcia z zakresu genetyki.
4,0Umie podać liczne przykłady wykorzystania nabytej wiedzy w życiu codziennym. Potrafi w dobrym stopniu ocenić osiąnięcia z zakresu genetyki.
4,5Umie w znakomity sposób wykorzystać nabytą wiedzę w życiu codziennym i oceniać osiągnięcia z zakresu genetyki.
5,0Umie w znakomity sposób wykorzystać nabytą wiedzę w życiu codziennym korzystając z najnowszych osiągnięc genetyki, potrafi trafnie je oceniać używając odpowiednich argumentów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-C10_K01
Świadomość korzyści i zagrożeń wynikających z odkryć genetyki
2,0Brak świadomości zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki
3,0Mała świadomość zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki
3,5Dość dobra świadomość zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki
4,0Duża świadomość zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki
4,5Duża świadomość zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki poparta nielicznymi przykładami
5,0Duża świadomość zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki poparta licznymi przykładami
BL_2A_BLZ-S-C10_K02
Kreatywnośc w interpretacji wyników genetycznych
2,0Brak kreatywności w interpretacji danych
3,0Minimalna kreatywność w interpretacji danych, podawanie głównie "suchych faktów"
3,5Dość dobra kreatywność w interpretacji danych
4,0Dobra kreatywność w interpretacji danych
4,5Bardzo dobra kreatywnośc w interpretacji danych
5,0Bardzo dobra kreatywnośc w interpretacji danych i przytaczanie konkretnych przykładów
BL_2A_BLZ-S-C10_K03
Kompetencje dotyczące świadomego postępowania podczas wykonywania analiz
2,0Brak świadomego postępowania podczas wykonywania analiz
3,0Świadomość istnienia norm etycznych i zagrożeń podczas wykonywania analiz bez ich wskazywania
3,5Świadomość istnienia norm etycznych i zagrożeń podczas wykonywania analiz z ich wskazaniem
4,0Świadomość istnienia norm etycznych i zagrożeń podczas wykonywania analiz z ich opisem
4,5Wysoka świadomość istnienia norm etycznych i zagrożeń podczas wykonywania analiz z ich opisem i pojedynczymi przykładami
5,0Wysoka świadomość istnienia norm etycznych i zagrożeń podczas wykonywania analiz z ich opisem i licznymi przykładami

Literatura podstawowa

  1. Drewa G., Ferenc T., Podstawy Genetyki dla Studentów i Lekarzy., Urban & Partner, Wrocław, 2005
  2. Bal J., Biologia Molekularna w Medycynie. Elementy Genetyki Klinicznej, PWN, Warszawa, 2008
  3. Korf B. R., Genetyka człowieka. Rozwiązywanie Problemów Medycznych, PWN, Warszawa, 2003
  4. Słomski R., Przykłady analiz DNA, Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Podstawy Genetyki Medycznej, Connor M., Ferguson-Smith M., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Starzenie się organizmu, definicja, złożoność procesu, teorie wyjaśniające. Metodologiczne podejście w dziedzinie badań genetycznych w sporcie. Ekogenetyka, przykłady chorób.1
T-A-2Czynniki mutagenne, oddziaływanie, źródła, uwarunkowania prawne. Sposoby zabezpieczania się organizmu człowieka przed mutacjami. Genetyczne uwarunkowanie uzależnień.1
T-A-3Zastosowania markerów genetycznych w sądownictwie. Kryteria zastosowania markera.1
T-A-4Genetyka zachowania. Dziedziczenie inteligencji i niektórych cech osobowości. Od jednostki chorobowej do markera. Diagnostyka genetyczna wybranych chorób dziedzicznych. Rodowody.1
T-A-5Genetyka populacyjna człowieka. Mechanizmy adaptacyjne. Opis demograficzny grupy ludzkiej. Molekularne podstawy procesów odpornościowych. Choroby.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układanie kariotypu człowieka1
T-L-2Optymalizacja metody PCR1
T-L-3Izolacja DNA z włosa Oznaczanie płci człowieka (AMEL)1
T-L-4Oznaczanie polimorfizm genu ACE Oznaczanie oporności na wirusa HIV (CCR5)1
T-L-5Oznaczanie zróżnicownia genetycznego metodą RAPD Zastosowanie programów komputerowych w analizach genetycznych1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Historia genetyki człowieka. Chronologia najważniejszych odkryć.2
T-W-2Organizacja genomu jądrowego człowieka. Human Genome Project, przebieg, aspekty etyczne i praktyczne.2
T-W-3Organizacja genomu mitochondrialnego człowieka. Choroby mitochondrialne, klasyfikacja, przykłady, dziedziczenie oraz podłoże molekularne.2
T-W-4Organizmy modelowe w badaniu chorób genetycznych ludzi.2
T-W-5Udział środowiska i genów w procesie nowotworzenia.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2Konsultacje1
A-A-3Studiowanie zalecanej literatury19
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Studiowanie zalecanej literatury12
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-W-3Pisemne zaliczenie1
A-W-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C10_W01Opis genetycznych defektów i predyspozycji u człowieka oraz ich dziedziczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia różnych cech, chorób i predyspozycji ludzi
Treści programoweT-A-1Starzenie się organizmu, definicja, złożoność procesu, teorie wyjaśniające. Metodologiczne podejście w dziedzinie badań genetycznych w sporcie. Ekogenetyka, przykłady chorób.
T-A-2Czynniki mutagenne, oddziaływanie, źródła, uwarunkowania prawne. Sposoby zabezpieczania się organizmu człowieka przed mutacjami. Genetyczne uwarunkowanie uzależnień.
T-A-5Genetyka populacyjna człowieka. Mechanizmy adaptacyjne. Opis demograficzny grupy ludzkiej. Molekularne podstawy procesów odpornościowych. Choroby.
T-W-3Organizacja genomu mitochondrialnego człowieka. Choroby mitochondrialne, klasyfikacja, przykłady, dziedziczenie oraz podłoże molekularne.
T-W-5Udział środowiska i genów w procesie nowotworzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnego defektu i predyspozycji genetycznej
3,0Zna kilka defektów genetycznych oraz predyspozycji
3,5Zna kilka defektów genetycznych oraz predyspozycji oraz potrafi podać ich podłoże
4,0Zna wiele defektów genetycznych oraz predyspozycji oraz potrafi podać ich podłoże
4,5Zna wiele defektów genetycznych oraz predyspozycji oraz potrafi podać ich podłoże, potrafi je pogrupować
5,0Zna wiele defektów genetycznych oraz predyspozycji oraz potrafi podać ich podłoże genetyczne, potrafi je pogrupować i porównać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C10_W02Wskazanie praktycznego wykorzystania wiedzy o genetyce człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
BL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie technik analitycznych używanych w laboratorium genetyki molekularnej i ich praktyczne zastosowanie
C-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia różnych cech, chorób i predyspozycji ludzi
Treści programoweT-A-2Czynniki mutagenne, oddziaływanie, źródła, uwarunkowania prawne. Sposoby zabezpieczania się organizmu człowieka przed mutacjami. Genetyczne uwarunkowanie uzależnień.
T-A-3Zastosowania markerów genetycznych w sądownictwie. Kryteria zastosowania markera.
T-W-4Organizmy modelowe w badaniu chorób genetycznych ludzi.
T-W-5Udział środowiska i genów w procesie nowotworzenia.
Metody nauczaniaM-2Wyjaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wskazać praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka
3,0Potrafi wskazać kilka praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka
3,5Potrafi wskazać wiele praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka
4,0Potrafi wskazać wiele praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka i je opisać
4,5Potrafi wskazać wiele praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka i opisać je przytaczając odpowiednie przykłady
5,0Potrafi wskazać wiele praktycznych aspektów wiedzy z zakresu genetyki człowieka, opisać je przytaczając przykłady. Potrafi je powiązać z innymi dziedzinami nauki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C10_W03Charakterystyka współczesnych metod badawczych stosowanych w laboratoriach genetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
BL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie technik analitycznych używanych w laboratorium genetyki molekularnej i ich praktyczne zastosowanie
Treści programoweT-A-3Zastosowania markerów genetycznych w sądownictwie. Kryteria zastosowania markera.
T-L-1Układanie kariotypu człowieka
T-L-2Optymalizacja metody PCR
T-L-3Izolacja DNA z włosa Oznaczanie płci człowieka (AMEL)
T-L-4Oznaczanie polimorfizm genu ACE Oznaczanie oporności na wirusa HIV (CCR5)
T-L-5Oznaczanie zróżnicownia genetycznego metodą RAPD Zastosowanie programów komputerowych w analizach genetycznych
Metody nauczaniaM-2Wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żdnych metod badawczych
3,0Potrafi wymienić kilka metod badawczych i je opisać
3,5Potrafi wymienić wiele metod badawczych i je opisać
4,0Potrafi wymienić wiele metod badawczych, opisać je i podac zastosowanie.
4,5Potrafi wymienić wiele metod badawczych opisać je, podac ich zastosowanie i ograniczenia.
5,0Potrafi argumentować wybór danej metody opierając sie na konkretnych przykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C10_U01Umiejętność interpretacji danych genetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
BL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie technik analitycznych używanych w laboratorium genetyki molekularnej i ich praktyczne zastosowanie
C-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia różnych cech, chorób i predyspozycji ludzi
Treści programoweT-A-3Zastosowania markerów genetycznych w sądownictwie. Kryteria zastosowania markera.
T-L-1Układanie kariotypu człowieka
T-L-2Optymalizacja metody PCR
T-L-3Izolacja DNA z włosa Oznaczanie płci człowieka (AMEL)
T-L-4Oznaczanie polimorfizm genu ACE Oznaczanie oporności na wirusa HIV (CCR5)
T-L-5Oznaczanie zróżnicownia genetycznego metodą RAPD Zastosowanie programów komputerowych w analizach genetycznych
Metody nauczaniaM-2Wyjaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi interpretować żadnych danych genetycznych
3,0Umie interpretowac nieliczne proste dane genetyczne
3,5Umie interpretować liczne proste dane genetyczne
4,0Umie interpretować niektóre złożone dane genetyczne
4,5Umie interpretować wiele złożonych danych genetycznych
5,0Umie interpretować i porównywać wiele złożonych danych genetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C10_U02Umiejętność doboru odpowiedniego testu genetycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie technik analitycznych używanych w laboratorium genetyki molekularnej i ich praktyczne zastosowanie
Treści programoweT-A-3Zastosowania markerów genetycznych w sądownictwie. Kryteria zastosowania markera.
T-L-2Optymalizacja metody PCR
Metody nauczaniaM-2Wyjaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie dobrać żadnego testu genetycznego
3,0Umie dobrać standardowe testy genetyczne
3,5Umie dobrać bardziej zaawansowane i nowoczesne testy genetyczne
4,0Umie dobrac kilka testów genetycznych dla danego przypadku
4,5Umie dobrać wiele testów genetycznych i je porównać
5,0Umie dobrac wiele testów genetycznych, potrafi doskonale argumentować ich wady i zalety, wybierając najdogodniejszy z nich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C10_U03Umiejetność wykorzystania nabytej wiedzy w życiu codziennym i ocenie najnowszych osiągnięć z dziedziny genetyki człoweika
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie technik analitycznych używanych w laboratorium genetyki molekularnej i ich praktyczne zastosowanie
C-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia różnych cech, chorób i predyspozycji ludzi
Treści programoweT-A-1Starzenie się organizmu, definicja, złożoność procesu, teorie wyjaśniające. Metodologiczne podejście w dziedzinie badań genetycznych w sporcie. Ekogenetyka, przykłady chorób.
T-A-2Czynniki mutagenne, oddziaływanie, źródła, uwarunkowania prawne. Sposoby zabezpieczania się organizmu człowieka przed mutacjami. Genetyczne uwarunkowanie uzależnień.
T-A-3Zastosowania markerów genetycznych w sądownictwie. Kryteria zastosowania markera.
T-A-4Genetyka zachowania. Dziedziczenie inteligencji i niektórych cech osobowości. Od jednostki chorobowej do markera. Diagnostyka genetyczna wybranych chorób dziedzicznych. Rodowody.
T-A-5Genetyka populacyjna człowieka. Mechanizmy adaptacyjne. Opis demograficzny grupy ludzkiej. Molekularne podstawy procesów odpornościowych. Choroby.
T-W-1Wstęp. Historia genetyki człowieka. Chronologia najważniejszych odkryć.
T-W-2Organizacja genomu jądrowego człowieka. Human Genome Project, przebieg, aspekty etyczne i praktyczne.
T-W-4Organizmy modelowe w badaniu chorób genetycznych ludzi.
T-W-5Udział środowiska i genów w procesie nowotworzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie wykorzystać nabytej wiedzy w życiu codziennym i ocenie osiągnięć w dziedzinie genetyki
3,0Umie podać nieliczne przykłady wykorzystania nabytej wiedzy w życiu codziennym. Potrafi w minimalnym stopniu ocenić osiąnięcia z zakresu genetyki.
3,5Umie podać nieliczne przykłady wykorzystania nabytej wiedzy w życiu codziennym. Potrafi w dość dobrym stopniu ocenić osiąnięcia z zakresu genetyki.
4,0Umie podać liczne przykłady wykorzystania nabytej wiedzy w życiu codziennym. Potrafi w dobrym stopniu ocenić osiąnięcia z zakresu genetyki.
4,5Umie w znakomity sposób wykorzystać nabytą wiedzę w życiu codziennym i oceniać osiągnięcia z zakresu genetyki.
5,0Umie w znakomity sposób wykorzystać nabytą wiedzę w życiu codziennym korzystając z najnowszych osiągnięc genetyki, potrafi trafnie je oceniać używając odpowiednich argumentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C10_K01Świadomość korzyści i zagrożeń wynikających z odkryć genetyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie technik analitycznych używanych w laboratorium genetyki molekularnej i ich praktyczne zastosowanie
C-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia różnych cech, chorób i predyspozycji ludzi
Treści programoweT-A-1Starzenie się organizmu, definicja, złożoność procesu, teorie wyjaśniające. Metodologiczne podejście w dziedzinie badań genetycznych w sporcie. Ekogenetyka, przykłady chorób.
T-A-2Czynniki mutagenne, oddziaływanie, źródła, uwarunkowania prawne. Sposoby zabezpieczania się organizmu człowieka przed mutacjami. Genetyczne uwarunkowanie uzależnień.
T-W-1Wstęp. Historia genetyki człowieka. Chronologia najważniejszych odkryć.
T-W-4Organizmy modelowe w badaniu chorób genetycznych ludzi.
T-W-5Udział środowiska i genów w procesie nowotworzenia.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki
3,0Mała świadomość zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki
3,5Dość dobra świadomość zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki
4,0Duża świadomość zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki
4,5Duża świadomość zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki poparta nielicznymi przykładami
5,0Duża świadomość zagrożeń i korzyści niesionych dzięki odkryciom genetyki poparta licznymi przykładami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C10_K02Kreatywnośc w interpretacji wyników genetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie technik analitycznych używanych w laboratorium genetyki molekularnej i ich praktyczne zastosowanie
Treści programoweT-L-1Układanie kariotypu człowieka
T-L-2Optymalizacja metody PCR
T-L-4Oznaczanie polimorfizm genu ACE Oznaczanie oporności na wirusa HIV (CCR5)
T-L-5Oznaczanie zróżnicownia genetycznego metodą RAPD Zastosowanie programów komputerowych w analizach genetycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wyjaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak kreatywności w interpretacji danych
3,0Minimalna kreatywność w interpretacji danych, podawanie głównie "suchych faktów"
3,5Dość dobra kreatywność w interpretacji danych
4,0Dobra kreatywność w interpretacji danych
4,5Bardzo dobra kreatywnośc w interpretacji danych
5,0Bardzo dobra kreatywnośc w interpretacji danych i przytaczanie konkretnych przykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C10_K03Kompetencje dotyczące świadomego postępowania podczas wykonywania analiz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie technik analitycznych używanych w laboratorium genetyki molekularnej i ich praktyczne zastosowanie
C-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia różnych cech, chorób i predyspozycji ludzi
Treści programoweT-A-3Zastosowania markerów genetycznych w sądownictwie. Kryteria zastosowania markera.
T-L-1Układanie kariotypu człowieka
T-L-2Optymalizacja metody PCR
T-L-3Izolacja DNA z włosa Oznaczanie płci człowieka (AMEL)
T-L-4Oznaczanie polimorfizm genu ACE Oznaczanie oporności na wirusa HIV (CCR5)
T-L-5Oznaczanie zróżnicownia genetycznego metodą RAPD Zastosowanie programów komputerowych w analizach genetycznych
T-W-4Organizmy modelowe w badaniu chorób genetycznych ludzi.
Metody nauczaniaM-2Wyjaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomego postępowania podczas wykonywania analiz
3,0Świadomość istnienia norm etycznych i zagrożeń podczas wykonywania analiz bez ich wskazywania
3,5Świadomość istnienia norm etycznych i zagrożeń podczas wykonywania analiz z ich wskazaniem
4,0Świadomość istnienia norm etycznych i zagrożeń podczas wykonywania analiz z ich opisem
4,5Wysoka świadomość istnienia norm etycznych i zagrożeń podczas wykonywania analiz z ich opisem i pojedynczymi przykładami
5,0Wysoka świadomość istnienia norm etycznych i zagrożeń podczas wykonywania analiz z ich opisem i licznymi przykładami