Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Wady wrodzone u ludzi i zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wady wrodzone u ludzi i zwierząt | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiadomości z zakresu anatomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przygotowanie do samodzielnego rozpoznania zaburzeń rozwojowych u ludzi i zwierząt w poszczególnych układach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Anomalie twarzy i uszu: szczelina twarzy, anomalie szczęki i żuchwy, asymetria twarzy, anomalie małżowin usznych, baraniogłowie, beztwarzowość. | 1 |
T-A-2 | Różne formy karłowatości: karłowatość prawdziwa, karłowatość rzekoma proporcjonalna, karłowatość rzekoma nieproporcjonalna, achondroplazja. | 1 |
T-A-3 | Zaburzenia rozwojowe oczu: małoocze, bezocze, wodoocze, jednooczność, katarakta, zmętnienie rogówki, ubytki (szczeliny) oka, ślepota, wrodzone podwinięcie brzegu powiek. | 1 |
T-A-4 | Zapoznanie się z formami zaburzeń powstałych z nadmiaru - zdwojenia wolne i połączone. | 1 |
T-A-5 | Zaburzenia rozwojowe układu moczo-płciowego. Wrodzone zaburzenia nerek.Zaburzenia rozwojowe dróg rodnych samicy. Zdwojenie szyjki macicznej. Choroba białych jałowic. Frymartynizm. Niedorozwój gruczołów rozrodczych. Wnętrostwo. Obojnactwo. | 2 |
T-A-6 | Wrodzone i dziedziczne przyczyny zaburzeń płodności. | 2 |
T-A-7 | Przepukliny, ubytki w powłokach brzusznych, wypadnięcie trzewi, wynicowanie. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określenie przedmiotu i jego znaczenie dla nauki, jego miejsca wśród dziedzin biologicznych. | 1 |
T-W-2 | Uwagi do zasad terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółowa charakterystyka najważniejszych wad występujących u zwierząt i ludzi. | 1 |
T-W-3 | Główne formy zaburzeń rozwojowych, ich geneza, przyczyny, podstawy etiologii, nazewnictwo oraz podział na wady genetyczne i środowiskowe. | 1 |
T-W-4 | Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u zwierząt domowych oraz u ludzi. | 1 |
T-W-5 | Anomalie układu pokarmowego. | 1 |
T-W-6 | Wady rozwojowe układu nerwowego. | 1 |
T-W-7 | Wady układu krążenia. Zaburzenia układu ruchu. | 1 |
T-W-8 | Zaburzenia ciążowe, patologia ciąży. | 1 |
T-W-9 | Zaburzenia układu oddechowego. | 1 |
T-W-10 | Anomalie mózgowia i czaszki, zaburzenia czynnościowe na podłożu dysplazji mózgu. Zaburzenia szkieletu odnóży. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-A-3 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 18 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny; prelekcja; preparaty |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.4_W01 definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z wadami wrodzonymi u ludzi i zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad pomiędzy układami | BL_2A_W02, BL_2A_W03 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.4_U01 potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u ludzi i zwierząt | BL_2A_U01, BL_2A_U03 | P2A_U06, P2A_U07 | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.4_K01 ocenia znaczenie podstawowych anomalii rozwojowych oraz potrafi wskazać różnice wystepujące pomiędzy anomaliami | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.4_W01 definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z wadami wrodzonymi u ludzi i zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad pomiędzy układami | 2,0 | nie definiuje pojęcia wada wrodzona, nie wymienia podstawowych wad wrodzonych występujących u ludzi i zwierząt |
3,0 | zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u ludzi i zwierząt | |
3,5 | zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u ludzi i zwierząt oraz potrafi scharakteryzować najwazniejsze wady wystepujace u ludzi i zwierząt | |
4,0 | zna i opisuje wiekszość anomalii rozwojowych wystepujących u ludzi i zwierząt | |
4,5 | definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów | |
5,0 | zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych, ich genezę, przyczyny, podstawy etiologii oraz szczegółową charakterystykę najważniejszych wad rozwojowych wystepujących u ludzi i zwierząt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.4_U01 potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u ludzi i zwierząt | 2,0 | nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u ludzi i zwierząt |
3,0 | potrafi rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u ludzi i zwierząt | |
3,5 | zna terminologię zaburzeń rozwojowych | |
4,0 | potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową | |
4,5 | potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową i zakwalifikować do jakich wad należy | |
5,0 | zna zasady terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wad rozwojowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O3.4_K01 ocenia znaczenie podstawowych anomalii rozwojowych oraz potrafi wskazać różnice wystepujące pomiędzy anomaliami | 2,0 | brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy |
3,0 | ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność do jej przekazania | |
3,5 | otwartość na przekazanie nabytej wiedzy | |
4,0 | świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy | |
4,5 | otwartość, kreatywność i postepowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki | |
5,0 | aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności szczególnie przy bezpośrednie j styczności z przypadkami wad wrodzonych u ludzi i zwierząt |
Literatura podstawowa
- Kubasiewicz M., Zaburzenia rozwojowe u zwierząt gospodarskich, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 1986
- Kruś S., Anatomia patologiczna, PZWL, Warszawa, 1980
- Nieberle K., Cohrs P., Szczegółowa anatomia patologiczna zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1968
Literatura dodatkowa
- Stojałowski K., Anatomia patologiczna w zarysie, PZWL, Warszawa, 1971