Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Bioterroryzm:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioterroryzm | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw mikrobiologi, biochemii oraz genetyki molekularnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie technik i metod laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii i genetyce. |
C-2 | Pokazanie zagrożeń jakie niesie broń biologiczna |
C-3 | Ukazanie mozliwości zapobiegania poważnym zagrożeniom związanym z substancjami niebezpiecznymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zagadnienia związane z rozpoznaniem ataku bioterrorystycznego. Współczesne techniki diagnostyczne. Poziomy bezpieczeństwa biologicznego. | 1 |
T-A-2 | Przeciwdziałanie skutkom użycia broni biologicznej. Egzotoksyny wytwarzane przez bakterie Bacillus anthracis oraz Clostridium botulinum. | 1 |
T-A-3 | Zagrożenia wynikające z zakażeniem tularemią oraz brucelloza. | 1 |
T-A-4 | Zagrożenia wynikające z zakażeniem dżumą i cholerą. | 1 |
T-A-5 | Wirus ospy, wirusowe gorączki krwotoczne. Pozostałe czynniki biologiczne, które mogą być wykorzystane jako broń biologiczna. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja oraz istota bioterroryzmu. Historia użycia broni biologicznej. Fakty i mity określające bioterroryzm. | 2 |
T-W-2 | Potencjalne czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna. | 2 |
T-W-3 | Organizacje powołane do walki z terroryzmem, akty prawne związane z eliminacją broni biologicznej. Światowy monitoring zakażeń. | 2 |
T-W-4 | Przykłady ekstremalnych planów użycia broni biologicznej. Schemat postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego. | 2 |
T-W-5 | Detekcja i identyfikacja ataku biologicznego, jak również perspektywy ich rozwoju. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia treści audytoriów | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia treści wykładów | 3 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / prezentacja multimedialna |
M-2 | Wykład problemowy wsparty dyskusją |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne powadzące do dyskusji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów |
S-2 | Ocena formująca: Cząstkowe sprawdzanie wiedzy z zajęć poprzednich |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.3_W01 Student posiada wiedzę określającą biozagrożenia i ich zwalczanie. Zna czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna oraz organizacje powołane do walki z bioterroryzmem. | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLZ-S-O8.3_W02 W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia związane z współczesnymi technkami laborastoryjnymi pozwalającymi na racjonalne postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego. | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.3_U01 Student ma umiejętności związane z etycznym postępowaniem jakim powinien charakteryzowac sie każdy biolog. Dzięki uzyskanej wiedzy o broni biologicznej wie jak należy postępowac z materiałem biologicznym aby nie spowodowac zagrożenia. | BL_2A_U01 | P2A_U06, P2A_U07 | — | — | — | — |
BL_2A_BLZ-S-O8.3_U02 Student potrafi zdefiniować zagrożenia wynikające z zakażenia m.in. tularemią, bruceloza czy dżumą, jak również innymi substancjami biologicznymi, które mogą posłuzyć jako broń biologiczna | BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.3_K01 Student rozumie potrzebę studiowania i poznawania procesów biologicznych, wie że niewłaściwe stosowanie prowadzi do zagrożen | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.3_W01 Student posiada wiedzę określającą biozagrożenia i ich zwalczanie. Zna czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna oraz organizacje powołane do walki z bioterroryzmem. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę określającą biozagrożenia i ich zwalczanie. Zna czynniki zakaźne, które mogą być użyte jako broń biologiczna oraz organizacje powołane do walki z bioterroryzmem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLZ-S-O8.3_W02 W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia związane z współczesnymi technkami laborastoryjnymi pozwalającymi na racjonalne postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia związane z współczesnymi technkami laborastoryjnymi pozwalającymi na racjonalne postępowania w przypadku zajścia ataku bioterrorystycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.3_U01 Student ma umiejętności związane z etycznym postępowaniem jakim powinien charakteryzowac sie każdy biolog. Dzięki uzyskanej wiedzy o broni biologicznej wie jak należy postępowac z materiałem biologicznym aby nie spowodowac zagrożenia. | 2,0 | |
3,0 | Student ma umiejętności związane z etycznym postępowaniem jakim powinien charakteryzowac sie każdy biolog. Dzięki uzyskanej wiedzy o broni biologicznej wie jak należy postępowac z materiałem biologicznym aby nie spowodowac zagrożenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLZ-S-O8.3_U02 Student potrafi zdefiniować zagrożenia wynikające z zakażenia m.in. tularemią, bruceloza czy dżumą, jak również innymi substancjami biologicznymi, które mogą posłuzyć jako broń biologiczna | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować zagrożenia wynikające z zakażenia m.in. tularemią, bruceloza czy dżumą, jak również innymi substancjami biologicznymi, które mogą posłuzyć jako broń biologiczna | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O8.3_K01 Student rozumie potrzebę studiowania i poznawania procesów biologicznych, wie że niewłaściwe stosowanie prowadzi do zagrożen | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę studiowania i poznawania procesów biologicznych, wie że niewłaściwe stosowanie prowadzi do zagrożen | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Janusz Kocik, Bioterroryzm, Wydawnictwo PZWL, 2002
- Paweł Kępa, Bioterroryzm, Polska wobec użycia broni biologicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, 2009
Literatura dodatkowa
- Kurt Langbein, Bioterroryzm, MUZA, 2002