Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Biologiczna ocena żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczna ocena żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu żywienia i żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka diet i zwierząt do doświadczeń biologicznych. Określanie strawności suchej masy, tłuszczu i białka.2
T-A-2Określanie wartości biologicznej białka aktualnie obowiązującymi metodami. Wartość biologiczna tłuszczu. Metody oznaczania wartości biologicznej węglowodanów w żywności.2
T-A-3Wartość błonnika pokarmowego określana metodą biologiczną.2
T-A-4Metody określania biodostępności składników mineralnych. Biodostępność związków o charakterze witaminy A.1
7
wykłady
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.2
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.2
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.2
T-W-4Błonnik pokarmowy jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.7
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.8
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem pod kontrolą prowadzacego ćwiczenia prezentacji i jej omówenia.9
A-A-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem bieżących ćwiczeń.8
A-A-5Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń.11
A-A-6Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń.2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach.8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady.10
A-W-3Studiowanie literatury omawiajacej tematykę bieżących wykładów.10
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów.15
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
M-3cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_W01
student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
BT_2A_W13R2A_W01, R2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_U01
student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
BT_2A_K03R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_W01
student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
2,0
3,0Student jest w stanie ocenić wartość odżywcząj żywności pod kątem wykorzystania z niej wybranych składników pokarmowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_U01
student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
2,0
3,0Student jest w stanie wymienić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Repsa A., Biotechnologia żywności, WN-T, Warszawa, 2001
  2. Gronowska-Senger A., Pierzynowska J., Biologiczna ocena żywności, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Sikorski Z., Chemia żywności. Skład, przemiany i właściwości żywności., WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka diet i zwierząt do doświadczeń biologicznych. Określanie strawności suchej masy, tłuszczu i białka.2
T-A-2Określanie wartości biologicznej białka aktualnie obowiązującymi metodami. Wartość biologiczna tłuszczu. Metody oznaczania wartości biologicznej węglowodanów w żywności.2
T-A-3Wartość błonnika pokarmowego określana metodą biologiczną.2
T-A-4Metody określania biodostępności składników mineralnych. Biodostępność związków o charakterze witaminy A.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.2
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.2
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.2
T-W-4Błonnik pokarmowy jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.7
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.8
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem pod kontrolą prowadzacego ćwiczenia prezentacji i jej omówenia.9
A-A-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem bieżących ćwiczeń.8
A-A-5Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń.11
A-A-6Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach.8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady.10
A-W-3Studiowanie literatury omawiajacej tematykę bieżących wykładów.10
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów.15
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O6.4_W01student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
T-W-4Błonnik pokarmowy jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie ocenić wartość odżywcząj żywności pod kątem wykorzystania z niej wybranych składników pokarmowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O6.4_U01student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
M-3cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie wymienić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O6.4_K01student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-3cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0