Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_2A_BTR-S-D9_U01 | zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_2A_U04 | Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt. |
---|
BT_2A_U06 | Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu. |
BT_2A_U09 | Stosuje poznane metody w pracy badawczej; opracowuje piśmiennictwo zgodnie z profilem badawczym; analizuje doniesienia naukowe i inne materiały źródłowe w kontekście własnego projektu badawczego; potrafi przygotować projekt własnych badań naukowych oraz samodzielnie przygotowć opracowanie naukowe. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R2A_U08 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
R2A_U09 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-2 | przybliżenie metod oraz strategii stosowanych dla podniesienia tolerancji/odporności roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny |
---|
C-3 | omówienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz różnych aplikacji biologii molekularnej dla celu podwyższenia tolerancji roślin na stresowe czynniki środowiska |
Treści programowe | T-A-1 | Zasolenie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na zasolenie. |
---|
T-A-2 | Susza a okresowe niedobory wody. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie MAS oraz inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin na suszę. |
T-A-3 | Tolerancja na metale cięzkie. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na obecność metali ciężkich. Metody selekcji w kierunku tolerancji na zasolenie. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej w celu poprawienia odporności roślin na zasolenie. |
T-A-4 | Stres wywołany chłodem. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód. Metody selekcji. Źródła genów odporności. Wykorzystanie inżynierii genetycznej do poprawienia odporności roślin chłód. |
T-W-6 | Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roślin uprawnych na czynniki wywołujące stres. |
T-W-7 | Niedobory pokarmowe. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na niedobór makro i mikroelementów. Źródła genów odporności i metody selekcji w kierunku tolerancji na niedobory pokarmowe. Rola inżynierii genetycznej i technik MAS w celu poprawienia tolerancji roślin na stres wywołany niedoborami pokarmowymi. |
T-W-8 | Mapowanie genetyczne, a poprawa odporności roślin na stresy abiotyczne. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny |
---|
M-2 | wykład problemowy |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocena treści i sposobu przedstawienia referatu na wybrany temat |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający odpowiednią formę zajęć |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | student nie potrafi opisać mechanizmów odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Nie potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu podstawowym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. |
3,5 | student potrafi w stopniu zadowalającym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi w stopniu zadowalającym dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. |
4,0 | student potrafi w stopniu dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. |
5,0 | student bardzo dobrze potrafi opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i bardzo dobrze rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. |