Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja oraz czynniki wpływające na te procesy, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy) | 4 |
T-W-2 | Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie) | 2 |
T-W-3 | Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin. | 2 |
T-W-4 | Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie eseju na wybrany temat | 8 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-4 | Studiowanie fachowej literatury | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie lub wyjśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca pisemna na wybrany temat |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie przedmiotu w formie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B5_W01 Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | ZO_1A_W01 | R1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B5_U01 Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój | ZO_1A_U09 | R1A_U06 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B5_W01 Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | Student nie zna i nie definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzących w roślinach |
3,0 | Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | |
3,5 | Student zna i definiuje wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych w roślinach, potrafi też je rozróżnić | |
4,0 | Student zna i definiuje wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych w roślinach, potrafi też je rozróżnić | |
4,5 | Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów | |
5,0 | Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B5_U01 Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój | 2,0 | Student nie zna i nie umie ocenić wpływu podstawowych czynników ona procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach |
3,0 | Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz umie ocenić ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach | |
3,5 | Student zna większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie ocenić i wyjaśnić ich wpływ na te procesy | |
4,0 | Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi ocenić i wyjaśnić ich wpływ na procesy fizjologiczne. Ponadto wykazuje zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi | |
4,5 | Student nie tylko wymienia , ocenia i objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także wykazuje ich wzajemną zależność. Potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników. | |
5,0 | Student nie tylko wymienia , ocenia i objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także wykazuje ich wzajemną zależność. Potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem różnych czynników. |
Literatura podstawowa
- Lewak S., Kopcewicz J., Fizjologia roślin. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Szwykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- Gregorczyk A., Matrska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002