Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Historia jeździectwa i użytkowania koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia jeździectwa i użytkowania koni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z biologii i zoologii na poziomie liceum

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju jeździectwa i różnych szkół ekwitacji oraz roli konia w historii i kulturze człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Związek człowieka z koniem, wpływ procesu udomowienia na zmiany w psychice konia i jego reakcji na otaczający go świat. Koń w religii, wierzeniach, mitach ( film „Konie mityczne”). Koń w polskiej kulturze i sztuce (malarstwo, rzeźba, film, fotografia).2
T-W-2Koń w Mezopotamii, ”Traktat o hodowli koni”, koń w kulturze Persów. Rozwój hodowli i użytkowania koni w Chinach, postęp w sztuce jeździeckiej, historia wykorzystanie siodła, strzemion i ostróg.2
T-W-3Koń w cywilizacji hinduskiej, egipskiej, greckiej i włoskiej. Historia hodowli koni w Europie Zachodniej (Niemcy, Hiszpania, Francja, Anglia). Średniowieczny okres rozwoju rycerstwa. Konie w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej.1
T-W-4Hodowla koni w Polsce do I wojny światowej i w okresie międzywojennym, konkursy hippiczne. Rozważania na temat Polskiej Szkoły Jazdy Konnej. II Wojna Światowa i okres powojenny w użytkowaniu koni w Polsce.2
T-W-5Historia jeździectwa i użytkowania w Polsce - okres przedwojenny, spory między zwolennikami klasycznej a naturalnej (włoskiej) szkoły jazdy. Okres powojenny. Koń w świecie współczesnym.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1praca własna studenta ze wskazną literturą i przygotwanie do zaliczenia19
A-W-2zaliczenie pisemne1
A-W-3uczestnictwo w zajęciach10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.5_W01
student charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie rozwijające się na przestrzeni wieków
ZO_1A_W09, ZO_1A_W11R1A_W02

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O1.5_W01
student charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie rozwijające się na przestrzeni wieków
2,0
3,0student posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych szkół jeździeckich, popełnia błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Związek człowieka z koniem, wpływ procesu udomowienia na zmiany w psychice konia i jego reakcji na otaczający go świat. Koń w religii, wierzeniach, mitach ( film „Konie mityczne”). Koń w polskiej kulturze i sztuce (malarstwo, rzeźba, film, fotografia).2
T-W-2Koń w Mezopotamii, ”Traktat o hodowli koni”, koń w kulturze Persów. Rozwój hodowli i użytkowania koni w Chinach, postęp w sztuce jeździeckiej, historia wykorzystanie siodła, strzemion i ostróg.2
T-W-3Koń w cywilizacji hinduskiej, egipskiej, greckiej i włoskiej. Historia hodowli koni w Europie Zachodniej (Niemcy, Hiszpania, Francja, Anglia). Średniowieczny okres rozwoju rycerstwa. Konie w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej.1
T-W-4Hodowla koni w Polsce do I wojny światowej i w okresie międzywojennym, konkursy hippiczne. Rozważania na temat Polskiej Szkoły Jazdy Konnej. II Wojna Światowa i okres powojenny w użytkowaniu koni w Polsce.2
T-W-5Historia jeździectwa i użytkowania w Polsce - okres przedwojenny, spory między zwolennikami klasycznej a naturalnej (włoskiej) szkoły jazdy. Okres powojenny. Koń w świecie współczesnym.3
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1praca własna studenta ze wskazną literturą i przygotwanie do zaliczenia19
A-W-2zaliczenie pisemne1
A-W-3uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O1.5_W01student charakteryzuje podstawowe szkoły jeździeckie rozwijające się na przestrzeni wieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
ZO_1A_W11wykazuje ogólną wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych oraz orientuje się w zootechnicznym aspekcie tych nauk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada dostateczną wiedzę na temat podstawowych szkół jeździeckich, popełnia błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0