Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstaw chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły ponadgimnazialnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Warunki zaliczenia ćwiczeń. Przepisy BHP. Sprzęt laboratoryjny. Podstawowe czynności laboratoryjne. Podstawy obliczeń chemicznych. | 2 |
T-L-2 | Reakcje charakterystyczne kationów [sodu, potasu, amonu, magnezu, wapnia, kobaltu(II), żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), glinu, cynku, ołowiu(II), miedzi(II), srebra(I)] i anionów [chlorkowego, jodkowego, siarczanowego(IV i VI), fosforanowego(V), azotanowego (III i V), siarczkowych, szczawianowych, węglanowego] | 2 |
T-L-3 | WPROWADZENIE DO CHEMII ORGANICZNEJ: Reakcje charakterystyczne głównych rodzajów związków chemii organicznej - węglowodory, alkohole, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, aminokwasy | 3 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura atomu. Jądro atomowe. Liczba atomowa (porządkowa) pierwiastka, względna masa atomowa. Izotopy, izobary i izotony. Budowa powłok elektronowych. Podpowłoki s, p, d, f ..... . Liczby kwantowe. Orbitale atomowe,konfiguracja elektronowa, zakaz Pauliego i reguła Hunda. | 1 |
T-W-2 | Reguła oktetu. Orbitale molekularne. Wiązania sigma (δ) i wiązania (π). Hybrydyzacja orbitali atomowych. Wiązania chemiczne: jonowe, kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane – cząsteczka dipolowa, koordynacyjne, wodorowe i metaliczne. Siły van der Waalsa. | 2 |
T-W-3 | Zasady klasyfikacji reakcji chemicznych. Reakcje chemii nieorganicznej. Reakcje redox. Systematyka i nazewnictwo związków nieorganicznych. | 1 |
T-W-4 | Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Izomeria związków organicznych. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji organicznych. Kwasy i zasady w chemii organicznej – elektrofile i nukleofile. | 3 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 7 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie zagadnień teoretycznych związanych z tematyką bieżących ćwiczeń | 5 |
A-L-4 | zapoznanie się z metodyką i wymogami analiz chemicznych przwidzianych programie bieżących cwiczeń | 5 |
A-L-5 | Samodzielne opanowanie materiału z zakresu szybkości reakcji chemicznych, równowagi chemicznej oraz iloczynu jonowego wody. | 11 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym wykłady | 2 |
A-W-3 | Utrwalanie i uzupełnianie wiadomości dotyczących bieżącej tematyki wykładówi | 9 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów | 20 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-6 | Samodzielne opanowanie wiadomości z zakresu wlaściwości fizykochemicznych węglowodorów, alkoholi i fenoli oraz związków karbonylowych | 17 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych |
M-2 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów i interpretacja przy pomocy prowadzacego ćwiczenia otrzymanych wyników. |
M-5 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych w formie testu wyboru. Na test składa się 50-60 pytań obejmujących wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B2_W01 Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątz- i międzycząsteczkowe. Rozumie i wyjasnia związek między konfiguracją elektronowa i wlaściwościami danego pierwiastka oraz rodzajem tworzonych przez niego wizań chemicznych z innymi pierwiastkami. | ZO_1A_W01 | R1A_W01 | — | — | — | — | — |
ZO_1A_ZO-S-B2_W02 Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji cząsteczek nieorganicznych i organicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Rozróżnia reakcje nieodwracalne od odwracalnych, rozumie istotę równowagii chemicznej reakcji odwracalnych, iloczynu jonowego wody i pH | ZO_1A_W01 | R1A_W01 | — | — | — | — | — |
ZO_1A_ZO-S-B2_W03 Student zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych.i | ZO_1A_W01 | R1A_W01 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B2_U01 Student potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarowno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. | ZO_1A_U07 | R1A_U04 | InzA_U03 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B2_K01 Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz chemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę. | ZO_1A_K01 | R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K02 | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów - krótkie wykłady, Wydawnictwo naukowe PVN, Warszawa, 2008
- Galasiński W, Chemia medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
- Pajdowski L, Chemia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, IX
- Patrick G, Chemia organiczna - krótkie wykłay, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Cox p.A., Chemia nieorganiczna - krótkie wykłady, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T 1 i 2., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Bielański A, podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Masztalerz P, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2002