Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie procesów fermentacyjnych w przemyśle spożywczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie procesów fermentacyjnych w przemyśle spożywczym | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe informacje z chemii, mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z procesami fermentacyjnymi w przemyśle spożywczym, przybliżenie technologii produkcji słodu, piwa, wina i napojów winopochodnych oraz zapoznanie z fermentacyjnym przerobem mleka i przemianami fizykochemicznymi podczas produkcji pieczywa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fermentacyjny przerób mleka. Produkcja i spożycie mleka i jego przetworów. Technologia produkcji mleka spożywczego, masła, serów dojrzewających oraz serów twarogowych. | 3 |
T-A-2 | Produkcja mlecznych napojów fermentowanych. Zdrowotność produktów fermentowanych. Procesy fermentacyjne w piekarnictwie. Przemiany fizykochemiczne podczas produkcji pieczywa. Znaczenie enzymów stosowanych w piekarnictwie. | 4 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan obecny i perspektywy rozwoju przemysłu fermentacyjnego oraz biotechnologii w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Technologia produkcji piwa. Charakterystyka chmielu i produktów chmielowych, wody do produkcji piwa, drożdży oraz innych surowców i materiałów. Przebieg i etapy fermentacji. Technologia wytwarzania wina. Charakterystyka winogron i innych owoców do produkcji win. Ogólna charakterystyka winiarstwa krajowego i światowego. Podstawy technik specjalnych w winiarstwie. | 3 |
T-W-3 | Procesy fermentacyjne w gorzelnictwie. Charakterystyka surowców przemysłu gorzelniczego, przerób surowców skrobiowych oraz owoców i warzyw, enzymy i preparaty enzymatyczne w gorzelnictwie. | 2 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 8 |
A-A-3 | studiowanie piśmiennictwa | 13 |
A-A-4 | zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 5 |
A-W-4 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-5 | pisemne zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Pogadanka |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O7.1_W01 student potrafi objaśniać procesy fermentacyjne w przemyśle spożywczym | ZO_1A_W15 | R1A_W05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O7.1_K01 student ma świadomość działania przedsiębiorczego | ZO_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K08 | InzA_K02 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O7.1_W01 student potrafi objaśniać procesy fermentacyjne w przemyśle spożywczym | 2,0 | Student nie zna przebiegu procesów fermentacji stowanych w przemyśle spożywczym. |
3,0 | Student potrafi jedynie wymienić procesy fermentacyjne w przemyśle spożywczym | |
3,5 | Student zna w stopniu dostatecznym przebieg procesów fermentacji zachodzących podczas produkcji wybranych środków spożywczych | |
4,0 | Student zna technologie produkcji piwa, wina i procesy fermentacyjne w gorzelnictwie. | |
4,5 | Student zna technologie produkcji piwa, wina i procesy fermentacyjne w gorzelnictwie oraz fermentacyjny przerób mleka i pieczywa | |
5,0 | Student zna technologie produkcji piwa, wina i procesy fermentacyjne w gorzelnictwie oraz fermentacyjny przerób mleka i pieczywa oraz zna zdrowotność produktów fermentowanych. |
Literatura podstawowa
- Synowiecki J., Wybrane zagadnienia z technologii fermentacyjnych przemysłu spożywczego., Wydaw. PG, Gdańsk, 2009
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności., WNT, Warszawa, 2003