Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Zootechnika
Sylabus przedmiotu Zoologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zoologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pierwotniaki, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego i technika mikroskopowania. Obserwacja żywych pierwotniaków z hodowli założonej wcześniej. Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych | 2 |
T-L-2 | Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Przywry, tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza. | 2 |
T-L-3 | Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. | 3 |
T-L-4 | Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych | 3 |
T-L-5 | Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Ptaki i ssaki. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie | 1 |
T-W-2 | Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie przyczyną chorób człowieka i zwierząt | 1 |
T-W-3 | Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze | 1 |
T-W-4 | Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki, pajęczaki i owady w faunie Polski.Znaczenie ekologiczne i gospodarcze | 2 |
T-W-5 | Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej | 1 |
T-W-6 | Ptaki i ssaki- charakterystyka wybranych rzędów awifauny i teriofauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem gatunków podlegających ochronie i łownych | 1 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie sie do sprawdzianów zaliczających ćwiczenia | 30 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 5 |
A-L-5 | Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury | 23 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 7 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematu | 23 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem technik multimedialnych, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych w trakcie ćwiczeń. Wykłady – godzinny test wyboru, obejmujący zagadnienia wykładowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B3_W01 Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Poznaje budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka. | ZO_1A_W01, ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B3_U01 Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego | ZO_1A_U04, ZO_1A_U08, ZO_1A_U21 | R1A_U02, R1A_U05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S-B3_U02 Student powinien umieć wskazać pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań | ZO_1A_U08, ZO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B3_K01 Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych. | ZO_1A_K02, ZO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B3_U01 Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym student potrafi rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki naszej fauny krajowej i ma świadomość ich znaczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S-B3_U02 Student powinien umieć wskazać pasożyty, będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się wiedzą, w stopniu dostatecznym, na temat pasożytów występujących w naszym klimacie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1988
- Hempel-Zawitkowska J.(red), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2007
- Jura C., Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
- Moraczewski J. , Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980