Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Botanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw morfologii i systematyki roślin na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji |
C-2 | Przedstawienie podstaw systematyki roślin oraz przegląd najważniejszych grup systematycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza porównawcza cech budowy morfologicznej roślin jedno i dwuliściennych | 1 |
T-A-2 | Morfologia organów roślin użytkowych - modyfikacje i przystosowania | 1 |
T-A-3 | Rozmnażanie generatywne roślin - powstawanie owoców i nasion | 1 |
T-A-4 | Specyfika budowy komórki roślinnej | 2 |
T-A-5 | Rodzaje i budowa tkanek roślinnych | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa morfologiczna roślin nasiennych - budowa i modyfikacje organów wegetatywnych. | 1 |
T-W-2 | Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych (budowa kwiatów, kwiatostanów, owoców i nasion) | 1 |
T-W-3 | Budowa i funkcje komórki roślinnej | 1 |
T-W-4 | Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych - układy funkcyjne tkanek | 1 |
T-W-5 | Podstawy systematyki świata roślin. Przegląd wybranych grup systematycznych roślin zarodnikowych i nagonasiennych | 1 |
T-W-6 | Przegląd systematyczny roślin okrytonasiennych (jedno i dwuliściennych) | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | opracowanie sprawozdań z ćwiczeń przedmiotowych | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-4 | konsultacje | 8 |
A-A-5 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | wystawa dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B1_W01 potrafi charakteryzować budowę morfologiczną roślin | ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ZO_1A_ZO-S-B1_W02 opisuje biologię komórki roślinnej i układów funkcyjnych tkanek roślinnych | ZO_1A_W01 | R1A_W01 | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B1_U01 interpretuje cechy budowy roslin i trafnie dobiera gatunki reprezentujące różne grupy systematyczne | ZO_1A_U08 | R1A_U05 | — | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-B1_K01 potrafi korzystać z kluczy do oznaczania roślin, atlasów i innych materiałów źródłowych niezbędnych do studiowania przedmiotu | ZO_1A_K06 | R1A_K04, R1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B1_W01 potrafi charakteryzować budowę morfologiczną roślin | 2,0 | student uzyskuje poniżej 20 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. |
3,0 | student uzyskuje 20-26 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyskuje 27-29 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyskuje 30-36 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyskuje 37-39 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyskuje 40 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
ZO_1A_ZO-S-B1_W02 opisuje biologię komórki roślinnej i układów funkcyjnych tkanek roślinnych | 2,0 | student uzyskuje poniżej 20 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. |
3,0 | student uzyskuje 20-26 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyskuje 27-29 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyskuje 30-36 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyskuje 37-39 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyskuje 40 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B1_U01 interpretuje cechy budowy roslin i trafnie dobiera gatunki reprezentujące różne grupy systematyczne | 2,0 | student uzyskuje poniżej 20 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. |
3,0 | student uzyskuje 20-26 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyskuje 27-29 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyskuje 30-36 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyskuje 37-39 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyskuje 40 pkt. za odpowiedzi na 20 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-B1_K01 potrafi korzystać z kluczy do oznaczania roślin, atlasów i innych materiałów źródłowych niezbędnych do studiowania przedmiotu | 2,0 | student nie potrafi rozpoznać żadnej z wybranych roślin, korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych |
3,0 | student potrafi rozpoznać i opisać 1 wybraną roślinę korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych | |
3,5 | student potrafi rozpoznać i opisać 2 wybrane gatunki roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych | |
4,0 | student potrafi rozpoznać i opisać 3 wybrane gatunki roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych | |
4,5 | student potrafi rozpoznać i opisać 4 wybrane gatunki roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych | |
5,0 | student potrafi rozpoznać i opisać 5 wybranych gatunków roślin korzystając z przygotowanych materiałów źródłowych |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
- Stachak A., Botanika dla zootechników, PWN, Warszawa, 1984
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A. Szweykowski J., Botanika. tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2003