Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 7 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków2
T-L-2Zwierzęta bezkręgowe jako produkt spożywczy - porównanie walorów odżywczych najczęściej spożywanych bezkręgowców. Tradycje przyrządzania owoców morza w naszej kuchni dawniej i współcześnie2
T-L-3Budowa koralowców, muszli mięczaków i pereł, jako surowców jubilerskich. Bezkręgowce źródłem leków. Bezkręgowce będące obiektem handlu jako zwierzęta akwaryjne i terraryjne2
T-L-4Egzotyczne bezkręgowce jako produkt przemysłu pamiątkarskiego1
7
wykłady
T-W-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków. Hodowle dżdżownic. Pijawki jako zwierzęta wykorzystwane hirudoterapii2
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych2
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców2
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Czytanie wyznaczonej literatury8
A-L-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Czytanie wyznaczonej literatury12
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot3
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_W01
Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
ZO_1A_W01, ZO_1A_W05R1A_W01, R1A_W04

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_U01
Student powinien umieć wymienić bezkręgowce, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
ZO_1A_U08, ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3
ZO_1A_ZO-S-O6.1_U02
Potrafi wytłumaczyć do jakich celów się ich używa i w jaki sposób zapewnić im odpowiednie warunki do życia
ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyska większą wrażliwość i dbałość o zwierzęta pozyskiwane z wolnej przyrody, by ich zasoby racjonalnie eksploatowane, mogły służyć dalszym pokoleniom
ZO_1A_K02, ZO_1A_K03, ZO_1A_K07R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_W01
Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
2,0
3,0Student pobieżnie zna bezkręgowce, które wykorzystywane są w różnych dziedzinach gospodarki. Zna najważniejsze produkty dzięki nim uzyskiwane.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.1_U01
Student powinien umieć wymienić bezkręgowce, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
2,0
3,0Student powinien umieć wymienić najważniejsze grupy bezkręgowców, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-O6.1_U02
Potrafi wytłumaczyć do jakich celów się ich używa i w jaki sposób zapewnić im odpowiednie warunki do życia
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wykazuje wiedzę na temat celów do jakich używa się poszczególnych bezkręgowców i w jaki sposób można zapewnić im warunki niezbędne do życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Jura Cz.(red), Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J., Człowiek i owady, SGGW, Warszawa, 2001
  2. oo, Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Wyd. Medix Plus, Poznań, 1997
  3. Samek A., Świat muszli, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków2
T-L-2Zwierzęta bezkręgowe jako produkt spożywczy - porównanie walorów odżywczych najczęściej spożywanych bezkręgowców. Tradycje przyrządzania owoców morza w naszej kuchni dawniej i współcześnie2
T-L-3Budowa koralowców, muszli mięczaków i pereł, jako surowców jubilerskich. Bezkręgowce źródłem leków. Bezkręgowce będące obiektem handlu jako zwierzęta akwaryjne i terraryjne2
T-L-4Egzotyczne bezkręgowce jako produkt przemysłu pamiątkarskiego1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków. Hodowle dżdżownic. Pijawki jako zwierzęta wykorzystwane hirudoterapii2
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych2
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców2
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne1
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Czytanie wyznaczonej literatury8
A-L-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach7
A-W-2Czytanie wyznaczonej literatury12
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot3
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.1_W01Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pobieżnie zna bezkręgowce, które wykorzystywane są w różnych dziedzinach gospodarki. Zna najważniejsze produkty dzięki nim uzyskiwane.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.1_U01Student powinien umieć wymienić bezkręgowce, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student powinien umieć wymienić najważniejsze grupy bezkręgowców, które bywają wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.1_U02Potrafi wytłumaczyć do jakich celów się ich używa i w jaki sposób zapewnić im odpowiednie warunki do życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym wykazuje wiedzę na temat celów do jakich używa się poszczególnych bezkręgowców i w jaki sposób można zapewnić im warunki niezbędne do życia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyska większą wrażliwość i dbałość o zwierzęta pozyskiwane z wolnej przyrody, by ich zasoby racjonalnie eksploatowane, mogły służyć dalszym pokoleniom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje