Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Przydomowe przetwórstwo żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przydomowe przetwórstwo żywności | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu biologii i żywienia człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat tradycyjnego przetwórstwa żywności sposobem przydomowym. Omówienie zasad tradycyjnego peklowania wędlin. Przydomowa produkcja galanterii mleczarskiej. Zapoznanie studentów z recepturą wytapiania smalcu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyrób tradycyjnych polskich serów. Sery robione w kuchni m.in. feta, mozarella, risotta, camembert, bundz. | 2 |
T-A-2 | Przydomowa produkcja mlecznych napojów fermentowanych. Przydomowa produkcja jogurtów i kefirów. Domowa produkcja zsiadłego mleka, sera twarogowego, jogurtu, masła, lodów. Wyrób sera w przydomowej przetwórni. | 2 |
T-A-3 | Wyrób różnego typu pasztetów: z różnych gatunków mięs, wegetariańskich. | 1 |
T-A-4 | Produkcja rolad mięsno-jajecznych, wieprzowych, łososiowych, cielęcych i serowych. | 1 |
T-A-5 | Domowe wytapianie smalcu, z jabłkami, ziołami, grzybami, śliwkami. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Serowarstwo polskie. Przydomowa produkcja serów białych twarogowych (miękkich). Wytwarzanie serów dojrzewających. Przydomowa produkcja serów mieszanych z mleka różnych gatunków zwierząt. | 2 |
T-W-2 | Domowe kiełbasy i wędliny – zasady tradycyjnego peklowania, solenia, wędzenia i parzenia. Przydomowa wędzarnia – budowa wędzarni, urządzanie wędzarni, drewno do wędzenia, metody wędzenia (wędzenie dymem zimnym, ciepłym, gorącym, z równoczesnym pieczeniem). Przydomowe sposoby produkcji wędlin podrobowych. | 1 |
T-W-3 | Produkcja domowych salcesonów (wiejski, ozorkowy, podrobowy). Grillowanie i pieczenie w ogrodzie (grill, rożen, kociołek, piekarnik) – zrób to sam. | 2 |
T-W-4 | Przydomowe metody wypieku chleba (chleb pszenny razowy (na drożdżach), żytni razowy, na serwatce) i bułek. | 1 |
T-W-5 | Przetwórstwo owoców i warzyw (konfitury, powidła, galaretki, dżemy, marmolady, marynaty). | 1 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 5 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacje multimedialne. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie potraw, degustacja i ich ocena. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_W01 Student potrafi opisać sposoby wytwarzania żywności przydomowej oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | ZO_1A_W10 | R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_U01 Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody do wytwarzania tradycyjnej żywności przydomowej. | ZO_1A_U10 | R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06 | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_K01 Student przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności, oraz potrafi dobrać odpowiednie składniki, przyprawy w celu wytworzenia produktu w warunkach domowych. | ZO_1A_K02 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_W01 Student potrafi opisać sposoby wytwarzania żywności przydomowej oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać w stopniu dostatecznym sposoby wytwarzania żywności metodami tradycyjnymi oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_U01 Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody do wytwarzania tradycyjnej żywności przydomowej. | 2,0 | |
3,0 | Student z pomocą nauczyciela potrafi dobrać metodę i wytworzyć wybrane produkty tradycyjne w warunkach przydomowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O136_K01 Student przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności, oraz potrafi dobrać odpowiednie składniki, przyprawy w celu wytworzenia produktu w warunkach domowych. | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. Przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności oraz w stopniu dostatecznym potrafi dobrać składniki, metodę wytwarzania wybranych produktów w warunkach domowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Champagne C.P., Fustier P., Microencapsulation for delivery of probiotics and other ingredients in functional dairy products, w: Functional dairy products., Woodhead Publishing Ltd, Cambridge, 2007, vol.2
- Grega T., Najgebauer D., Sady M., Bączkowicz M., Tomasik P., Faryna M., Biodegradable complex polymers from caseine and potato starch. J. of Polymers and the Environment., 2011, Vol. 11, Nr 2, s. 75-83
- Trojan E., Piotrowski J., Tradycyjne wędzenie, Wyd. AA s.c. Kraków, 2010
- Kirchheim L., Sery dla smakoszy, Świat Książki, 2008