Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Techniki przetwarzania pierza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki przetwarzania pierza | ||
Specjalność | Agroturystyka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu żywienia i utrzymania drobiu w szczególności wpływu warunków chowu na jakość pierza. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z surowcem pierzarskim, sposobami pozyskiwania, przetwarzania, klasyfikacją i oceną pierza. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady klasyfikacji i oceny pierza: badania organoleptyczne, badania analityczne. Szkodniki piór: rodzaje szkodników, szkodniki niszczące pióra na żywym ptaku, szkodniki zdjęte z ptasich piór, rodzaje uszkodzeń piór. | 3 |
T-A-2 | Produkcja piór na cele ozdobne i specjalne: surowce na cele ozdobne, surowce na pióra przemysłowe, galanteryjne i specjalne. Wyrób piór kapeluszowych i funkcjonalnych: przygotowanie piór do barwienia, barwienie, lakierowanie piór, przycinanie i modelowanie, pakowanie piór. | 1 |
T-A-3 | Organizacja zakładu pierzarskiego. Laboratorium zakładowe: zadania, metody pracy, wyposażenie Końcowa ocena jakości półproduktów i wyrobów gotowych. Zasady rozliczenia produkcji. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój pierzarstwa w kraju, światowy rynek pierza. Ekonomiczne i gospodarcze znaczenie pierza. Obrót pierzem. | 1 |
T-W-2 | Sposoby pozyskiwania pierza. Opady ptaków – gatunki i podział. Czynniki wpływające na ilość i jakość pierza.Charakterystyka piór, rodzaje piór w zależność od ich rozmieszczenia na ciele ptaka, pierzenie się ptaków. | 1 |
T-W-3 | Procesy uszlachetniające pierze. Warunki magazynowania pierza, konserwacja surowców pierzarskich, przygotowanie surowców do produkcji. Produkcja pierza pościelowego: organizacja przerobu, sposoby sortowania. | 1 |
T-W-4 | Wyrób poduszek, pierzyn: odważanie, napełnianie i zszywanie, pakowanie wyrobów gotowych, ocena jakości produktów, użytkowanie i konserwacja wyrobów pościelowych. | 1 |
T-W-5 | Tkaniny do wyrobów pościelowych: rodzaje, magazynowanie tkanin, szycie wsyp i kołder. Organizacja produkcji wyrobów pościelowych i kołder: normalizacja wyrobów pościelowych, pierze i puch do wyrobów pościelowych i kołder. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Studiowanie wskazanej literatury | 4 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-4 | Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach | 1 |
A-A-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie wskazanej literatury. | 4 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach | 1 |
A-W-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja. |
M-4 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student, charakteryzuje jakość i możliwości wykorzystania surowca pierzarskiego. Zna metody klasyfikacji i oceny pierza oraz rozróżnia pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych. | ZO_2A_W09 | R2A_W05 | InzA2_W01, InzA2_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić podstawową organoleptyczą ocenę jakości pierza | ZO_2A_U15 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U09 | InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | ZO_2A_K02 | R2A_K01, R2A_K07 | InzA2_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student, charakteryzuje jakość i możliwości wykorzystania surowca pierzarskiego. Zna metody klasyfikacji i oceny pierza oraz rozróżnia pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykladów - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - nie potrafi rozróżnić pierza poszczególnych gatunków ptaków użytkowych, - nie zna sposobów zagospodarowania surowca pierzarskiego oraz metod klasyfikacji i oceny jakości pierza |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów - potrafi z wydatną pomocą nauczyciela rozróżnić pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych oraz wymienić niektóre metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza - zna możliwości zagospodarowania surowca pierzarskiego | |
3,5 | Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów - potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela rozróżnić pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych - potrafi wymienićmetody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy - samodzielnie identyfikuje pierze poszczegolnych gatunków ptaków uzytkowych - zna metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza i opisuje większość z nich | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów, - samodzielnie identyfikuje pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych - zna i opisuje metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów - samodzielnie identyfikuje pierze poszczególnych gatunków ptaków użytkowych - zna i opisuje metody oceny jakości i zasady klasyfikacji pierza |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić podstawową organoleptyczą ocenę jakości pierza | 2,0 | Student nie potrafi nawet z wydatną pomoca nauczyciela przeprowadzić podstawowej organoleptycznej oceny jakości pierza |
3,0 | Student potrafi z wydatna pomoca nauczyciela przeprowadzić podstawową organoleptyczną ocenę jakości pierza | |
3,5 | Student potrafi z nieznaczną pomocaą nauczyciela przeprowadzić podstawową organoleptyczna ocenę jakości pierza | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić podstawową organoleptyczną ocenę jakości pierza | |
4,5 | Student na podstawie samodzielnie przeprowadzonej oceny jakości pierza nakreśla możliwości wykorzystania surowca do dalszego przerobu | |
5,0 | Student na podstawie samodzielnie przeprowadzonej oceny jakości pierza nakreśla możliwości wykorzystania surowca do dalszego przerobu, formułuje oceny dotyczące jakości analizowanego surowca |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętna postawę wobec możliwości samoksztalcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje sie do procesu dydaktycznego i polecen wykładowcy. Akceptuje poglady innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusjii wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć | |
4,0 | Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć | |
4,5 | Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, czesto zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć | |
5,0 | Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada sie na tematy poruszane w trakcie zajęć |
Literatura podstawowa
- K. Deręgowski, H. Jusik, Pierzarstwo, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1973
- E. Potemkowska (red.), Technologia przemysłowej produkcji drobiarskiej, PWRiL, Warszawa, 1985