Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZO_2A_AGR-C8_U01 | Student potrafi zaproponować odpowiednią technikę diagnostyczną adekwatną do analizowanego materiału i otrzymanych informacyjnych wyników; potrafi zinterpretować wynik ; zna zasady przygotowywania i przechowywania materiału biologicznego do poszczególnych analiz.
Student po zakończeniu zajęć powinien: rozróżniać mutacje genetyczne od polimorfizmów oraz charakteryzować ich znaczenie w patogenezie procesów chorobowych; wyjaśniać związek pomiędzy różnymi rodzajami zaburzeń molekularnych
a procesami patologicznymi i objawami na przykładach chorób omawianych w ramach zajęć. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZO_2A_U01 | Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki. |
---|
ZO_2A_U03 | Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków |
ZO_2A_U06 | Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R2A_U08 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Opanowanie materiału w zakresie molekularnych procesów, w tym genetycznych i epigenetycznych, związanych ze stanami patologicznymi, podłoża molekularnego wybranych chorób, procesów prowadzących do śmierci komórki, procesów różnicowania komórek, zasad dotyczących interpretacji wyników badań oraz możliwości wykorzystywania nowoczesnych metod biologii molekularnej w diagnostyce i terapii. |
---|
Treści programowe | T-L-1 | Zasady pracy w laboratorium diagnostycznym; metody pobierania materiału biologicznego do badań. Izolacja DNA wybranych gatunków ssaków i ptaków. |
---|
T-L-2 | Zastosowanie testu serologicznego (ELISA) i genetycznego (PCR) w diagnozowaniu zakażeń wirusem enzootycznej białaczki bydła. |
T-L-3 | Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt na przykładzie genów: FUT1, RYR1 – Sus scrofa, BLAD. |
T-L-4 | Molekularna charakterystyka genu PRNP u bydła. Polimorfizm oktapeptydowych powtórzeń PRNP oraz inercyjno-delecyjny u bydła. Polimorfizm kodonów 136, 154 i 171 PRNP u owiec – genetyczna podatność na gąbczaste encefalopatie. |
T-L-5 | Molekularna identyfikacja płci. Wykorzystanie metody PCR-multiplex w diagnostyce płci.
Polimorfizm insercyjno-delecyjny na przykładzie genu amelogeniny (AMGL). |
T-L-6 | Molekularno diagnostyka i identyfikacja nosicielstwa chorób genetycznych u psów i kotów. |
T-L-7 | Techniki PCR w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej drobiu. |
T-W-1 | Metodyczne podstawy diagnostyki genetycznej – poziom populacyjny, cytogenetyczny i molekularny. Standardowe sposoby postępowania diagnostycznego. |
T-W-2 | Diagnostyka genetyczna wad wrodzonych, ich podział, przyczyny molekularne. |
T-W-4 | Diagnostyka genetyczna wad rozwojowych układu rozrodczego. |
T-W-5 | Diagnostyka i podłoże chorób sprzężonych z płcią. |
T-W-6 | Choroby pionowe. |
T-W-7 | Modele zwierzęce dla przebiegu chorób genetycznych u ludzi. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny. |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Prezentacje multimedialne. |
M-4 | Praca w grupach laboratoryjnych. |
M-6 | Film. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena studenta na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za wiedzę z zakresu wykładów i ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi poradzić zidentyfikować problemu i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z po z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, operuje wiedzą kontekstową. |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować problem i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia. |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia. |