Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy makroekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Spychalski <Grzegorz.Spychalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej |
C-2 | Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych |
C-3 | Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce |
C-4 | Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia. | 3 |
T-A-2 | Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny. | 6 |
T-A-3 | Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków | 8 |
T-A-4 | Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej. | 9 |
T-A-5 | Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. | 9 |
T-A-6 | Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania. | 5 |
T-A-7 | Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje. | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne. | 2 |
T-W-2 | Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim. | 4 |
T-W-3 | Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej. | 4 |
T-W-4 | Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 45 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu | 45 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 10 |
A-A-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 12 |
A-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 3 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie zalecanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 23 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Studia przypadków |
M-4 | Analizowanie problemów ekonomicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku |
S-4 | Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień |
S-5 | Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_W01 Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne | E_1A_W01, E_1A_W13, E_1A_W05, E_1A_W08 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W09 | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-A-6, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-W-2 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-5, S-6, S-2, S-3, S-1, S-7, S-4 |
E_1A_B10_W02 Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W02, E_1A_W13, E_1A_W07 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W09 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-5, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_U01 Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych | E_1A_U01, E_1A_U14, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U11, E_1A_U07, E_1A_U19 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7 |
E_1A_B10_U02 Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach | E_1A_U04, E_1A_U14, E_1A_U13, E_1A_U11, E_1A_U07, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U12, E_1A_U19 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_K01 Student prowadzi merytoryczną dyskusję dotyczącą procesów i zjawisk występujących w gospodarce, wyraża oceny nt stosowanej polityki makroekonomicznej | E_1A_K02, E_1A_K10, E_1A_K07, E_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7 |
E_1A_B10_K02 Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych | E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K09, E_1A_K05 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_W01 Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka. | |
E_1A_B10_W02 Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej | 2,0 | Student nie potrafi wymienić instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej |
3,0 | Student zna podstawowe rodzaje polityki ekonomicznej i ich instrumentarium | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat polityki budżetowej i pieniężnej, stosowanych instrumentów oraz ich efektów dla gospodarki | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna konsekwencje prowadzonej polityki gospodarczej | |
4,5 | Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych kategorii makroekonomicznych i jest zainteresowany jej poszerzaniem | |
5,0 | Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wszystkich instrumentów polityki fiskalnej i monetarnej ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_U01 Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych |
3,0 | Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze | |
3,5 | Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze | |
4,0 | Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości gospodarczej i wskazywać możliwe konsekwencje z uwagi na bieżące problemy gospodarcze | |
E_1A_B10_U02 Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach | |
3,5 | Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych w aspekcie prowadzonej polityki makroekonomicznej | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków oraz nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi, a ich przyczynami i skutkami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_K01 Student prowadzi merytoryczną dyskusję dotyczącą procesów i zjawisk występujących w gospodarce, wyraża oceny nt stosowanej polityki makroekonomicznej | 2,0 | Student nie wykazuje chęci do podjęcia dyskusji na zadany temat, nie potrafi wyrażać własnych opinii w zakresie bieżących problemów ekonomicznych |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne | |
3,5 | Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne i wymieniać poglądy z innymi uczestnikami dyskusji | |
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne i polemizować z innymi uczestnikami dyskusji | |
4,5 | Student sam inicjuje dyskusję na tematy ekonomiczne, polemizuje z innymi uczestnikami dyskusji nt. problemów ekonomicznych oraz prowadzonej polityki makroekonomicznej | |
5,0 | Student sam inicjuje, a także moderuje dyskusję na tematy ekonomiczne, potrafi polemizować z innymi uczestnikami dyskusji w zakresie przyczyn i skutków bieżących problemów ekonomicznych oraz prowadzonej polityki makroekonomicznej | |
E_1A_B10_K02 Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, ani wymieniać się poglądami na zadany temat |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie oraz dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy | |
3,5 | Student potrafi współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, potrafi na poziomie dostatecznym dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy | |
4,0 | Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje proponowanych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego | |
4,5 | Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje przedstawionych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego, potrafi także sam zaproponować rozwiązanie, które uważa za najlepsze | |
5,0 | Student potrafi efektywnie pracować w grupie, sam podejmuje dyskusję i proponuje rozwiązanie zadanego problemu ekonomicznego, potrafi także zainspirować pozostałych członków zespołu i koordynować ich prace |
Literatura podstawowa
- Begg D., Dornbush R, Fischer S., Makroekonomia, t. 2, PWE, Warszawa, 2010
- Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
- Spychalski G., Wprowadzenie do mikro- i makroekonomii. Przegląd podstawowych pojęć ekonomicznych., Wydaw. AR, Szczecin, 2003
Literatura dodatkowa
- Oleksiuk A., Białek J., Makroekonomia, Key Text, Warszawa, 2008
- Czasopisma ekonomiczne, Ekonomista, Bank i Kredyt, Gospodarka Narodowa itp, 2011
- Wortale ekonomiczne, www.nbp.pl, www.nbportal.pl, www.mf.gov.pl itp., 2011