Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Pompy, wentylatory, sprężarki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pompy, wentylatory, sprężarki
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 0,70,38zaliczenie
wykładyW3 30 1,30,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka
W-2Matematyka w zakresie studiów I stopnia
W-3Termodynamika techniczna lub Technika cieplna
W-4Hydromechanika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z charakterystykami rurociągów
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności urządzeń transportowych płynów
C-3Zapoznanie studentów z przepływem trójwymiarowym płynu roboczego przez urządzenia transportowe
C-4Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie pompy wirnikowej3
T-L-2Badanie pompy tłokowej3
T-L-3Badanie wentylatora osiowego3
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego3
T-L-5Badanie sprężarki3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe1
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych3
T-W-3Charakterystyki rurociągów.2
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek2
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych2
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)2
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.2
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych2
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach3
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe3
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe2
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek2
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Praca samodzielna studenta6
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-2_W01
Student zna zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez pompę, wentylator lub sprężarkę
MBM_2A_W05T2A_W04C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1
MBM_2A_NKS/08-2_W02
Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz elementy konstrukcyjne i ich funkcje
MBM_2A_W05T2A_W04C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
MBM_2A_NKS/08-2_W03
Student zna charakterystyki pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zna sposoby regulacji parametrów
MBM_2A_W05T2A_W04C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-2_U01
Student umie ocenić zalety i wady danej pompy, wentylatora, dmuchawy lub sprężarki
MBM_2A_U10, MBM_2A_U15T2A_U10, T2A_U15C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/08-2_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp, wentylatorów i sprężarek
MBM_2A_K06T2A_K06C-4T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-2_W01
Student zna zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez pompę, wentylator lub sprężarkę
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zjawiska występujące w przepływie czynnika roboczego.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
MBM_2A_NKS/08-2_W02
Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz elementy konstrukcyjne i ich funkcje
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry i elementy konstrukcyjne urządzeń transportowych.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
MBM_2A_NKS/08-2_W03
Student zna charakterystyki pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zna sposoby regulacji parametrów
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawoe charakterystyki i sposoby regulacji wydatku.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-2_U01
Student umie ocenić zalety i wady danej pompy, wentylatora, dmuchawy lub sprężarki
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady dango urządzenia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/08-2_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp, wentylatorów i sprężarek
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jankowski F., Pompy i wentylatory w inżynierii sanitarnej., Arkady, Warszawa, 1975
  2. Fortuna S., Wentylatory, Techwent, Kraków, 1999
  3. Garbarczyk Cz., Przepływy cieczy w przewodach. Metody obliczeniowe., Envirotech, Poznań, 1977

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie pompy wirnikowej3
T-L-2Badanie pompy tłokowej3
T-L-3Badanie wentylatora osiowego3
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego3
T-L-5Badanie sprężarki3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe1
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych3
T-W-3Charakterystyki rurociągów.2
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek2
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych2
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)2
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.2
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych2
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach3
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe3
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe2
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek2
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Praca samodzielna studenta6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-2_W01Student zna zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez pompę, wentylator lub sprężarkę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z przepływem trójwymiarowym płynu roboczego przez urządzenia transportowe
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych
T-W-3Charakterystyki rurociągów.
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek
T-L-1Badanie pompy wirnikowej
T-L-2Badanie pompy tłokowej
T-L-3Badanie wentylatora osiowego
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zjawiska występujące w przepływie czynnika roboczego.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-2_W02Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz elementy konstrukcyjne i ich funkcje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystykami rurociągów
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności urządzeń transportowych płynów
C-4Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych
T-W-3Charakterystyki rurociągów.
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek
T-L-1Badanie pompy wirnikowej
T-L-2Badanie pompy tłokowej
T-L-3Badanie wentylatora osiowego
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry i elementy konstrukcyjne urządzeń transportowych.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-2_W03Student zna charakterystyki pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zna sposoby regulacji parametrów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystykami rurociągów
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności urządzeń transportowych płynów
C-4Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych
T-W-3Charakterystyki rurociągów.
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek
T-L-1Badanie pompy wirnikowej
T-L-2Badanie pompy tłokowej
T-L-3Badanie wentylatora osiowego
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawoe charakterystyki i sposoby regulacji wydatku.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-2_U01Student umie ocenić zalety i wady danej pompy, wentylatora, dmuchawy lub sprężarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
MBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystykami rurociągów
C-2Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności urządzeń transportowych płynów
C-3Zapoznanie studentów z przepływem trójwymiarowym płynu roboczego przez urządzenia transportowe
C-4Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe
T-W-2Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych
T-W-3Charakterystyki rurociągów.
T-W-4Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-5Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych
T-W-6Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek)
T-W-7Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji.
T-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych
T-W-9Wspólpraca urządzeń w instalacjach
T-W-10Tłokowe urządzenia transportowe
T-W-11Rotacyjne urządzenia transportowe
T-W-12Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek
T-W-13Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek
T-L-1Badanie pompy wirnikowej
T-L-2Badanie pompy tłokowej
T-L-3Badanie wentylatora osiowego
T-L-4Badanie wentylatora promieniowego
T-L-5Badanie sprężarki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady dango urządzenia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/08-2_K01Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp, wentylatorów i sprężarek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek
Treści programoweT-W-8Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.