Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona i rekultywacja krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy z zakresu fizjografii terenu, gleboznawstwa i ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji krajobrazu |
C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi regulacjami dotyczącymi ochrony i rekultywacji krajobrazu |
C-3 | Przekazanie studentowi podstaw teoretycznych związanych z tematyką przedmiotu |
C-4 | Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru metod ochronnych i rekultywacyjnych w kształtowaniu krajobrazów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza krajobrazu - elementy i zmiany w okresie 50 - lecia na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997. Dyskusja problemowa w tym zakresie | 6 |
T-A-2 | Wykonanie przekroju krajobrazowego obszaru ze złożem żwiru jako podstawa do określenia zakresu degradacji i dewastacji krajobrazu. Ustalenie zaleceń do eksploatacji kopaliny minimalizujących negatywny wpływ oddziaływań górniczych na środowisko. Ustalenie kierunku zagospodarowania nieużytku oraz zaplanowanie prac rekultywacyjnych | 7 |
T-A-3 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie krajobrazu, jego elementy składowe i powiązania istniejące między nimi. Stan krajobrazów a stan środowiska przyrodniczego | 3 |
T-W-2 | Rola śródpolnych biotopów w strukturze krajobrazu różnych jednostek geomorfologicznych | 2 |
T-W-3 | Ograniczenia inwestycyjne na terenach ochronnych i chronionych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 2000 | 3 |
T-W-4 | Wylesienia i zalesienia oraz ich wpływ na krajobraz | 2 |
T-W-5 | Wpływ działań melioracyjnych na krajobraz | 2 |
T-W-6 | Podstawy prawne lokalizowania inwestycji w krajobrazie | 2 |
T-W-7 | Elementy prawne w kształtowaniu jakości środowiska - Polityka Ekologiczna Państwa | 2 |
T-W-8 | Obowiązki inwestorskie w zakresie ochrony środowiska i krajobrazu w lokalizowaniu inwestycji | 2 |
T-W-9 | Standardy jakości środowiska | 2 |
T-W-10 | Wprowadzenie do zagadnień rekultywacji krajobrazu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja i rekultywacja krajobrazu. Sposoby realizacji rekultywacji w Polsce oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne | 3 |
T-W-11 | Przesłanki, zasady i etapy rekultywacji krajobrazów zdewastowanych (gruntów bezglebowych, nieużytków przyrodniczych i gospodarczych) | 3 |
T-W-12 | Sposoby odtwarzania gleb (techniczne, techniczno-biologiczne, biologiczne) | 2 |
T-W-13 | Rekultywacja techniczna i biologiczna nieużytków po eksploatacji kopalin (węgla brunatnego, kruszyw mineralnych i surowców plastycznych) | 6 |
T-W-14 | Rekultywacja techniczna, w tym odtworzenie gleb oraz rekultywacja biologiczna (szczegółowa) w obszarach składowania odpadów, po oddziaływaniach budowlanych i niwelacyjnych | 3 |
T-W-15 | Zastosowanie odpadów w rekultywacji krajobrazu. Pisemne zaliczenie wykładów (egzamin) | 3 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 40 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych oraz literatury specjalistycznej | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów (egzaminu) | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (ćwiczenia audytoryjne) lub po ich zakończeniu (egzamin pisemny zaliczający wykłady) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C06_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji krajobrazu, tj. zna metody ochrony krajobrazu, identyfikuje przyczyny jego degradacji lub dewastacji oraz sposoby i techniki jego rekultywacji | AK_2A_W01, AK_2A_W11, AK_2A_W14 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03 | C-2, C-3, C-4 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-12, T-W-15 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C06_U01 W zakresie umiejętności student potrafi diagnozować przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobrać właściwe metody zachowania (ochrony) i polepszania (rekultywacji) cech krajobrazowych | AK_2A_U02, AK_2A_U09 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05, T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14 | InzA2_U03, InzA2_U04 | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2 | M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C06_K01 W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego | AK_2A_K04 | R2A_K06, T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-12, T-W-15, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C06_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji krajobrazu, tj. zna metody ochrony krajobrazu, identyfikuje przyczyny jego degradacji lub dewastacji oraz sposoby i techniki jego rekultywacji | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją krajobrazu |
3,0 | Student ma podstawową (dostateczną) wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna niektóre treści teoretyczne związane z ochroną i rekultywacją krajobrazu | |
3,5 | Student wykazuje się połowiczną (ponad dostateczną) wiedzą w zakresie ochrony i rekultywacji krajobrazu | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna większość metod ochrony i rekultywacji krajobrazu | |
4,5 | Student wykazuje się prawie pełną (ponad dobrą) wiedzą w zakresie ochrony i rekultywacji krajobrazu | |
5,0 | Student posiada pełną wiedzę przedmiotową, tj. zna wszystkie metody ochrony i rekultywacji krajobrazu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C06_U01 W zakresie umiejętności student potrafi diagnozować przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobrać właściwe metody zachowania (ochrony) i polepszania (rekultywacji) cech krajobrazowych | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie diagnozowania przyczyn i skutków negatywnych zmian w krajobrazie oraz doboru właściwych metod jego ochrony i rekultywacji |
3,0 | Student posiada podstawowe (dostateczne) umiejętności w zakresie diagnozowania przyczyn i skutków negatywnych zmian w krajobrazie oraz doboru właściwych metod jego ochrony i rekultywacji | |
3,5 | Student wykazuje się połowicznymi (ponad dostatecznymi) umiejętnościami w określaniu przyczyn i skutków negatywnych zmian w krajobrazie oraz doboru właściwych metod jego ochrony i rekultywacji | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. w większości przypadków właściwie diagnozuje przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobiera odpowiednie metody jego ochrony i rekultywacji | |
4,5 | Umiejętności przedmiotowe studenta są na poziomie ponad dobrym, tj. prawie we wszystkich przypadkach właściwie określa przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobiera odpowiednie metody jego ochrony i rekultywacji | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie przedmiotu, tj. we wszystkich przypadkach właściwie określa przyczyny i skutki negatywnych zmian w krajobrazie oraz dobiera odpowiednie metody jego ochrony i rekultywacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C06_K01 W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego | 2,0 | Student wykazuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, nie ma świadomości ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student wykazuje się podstawową (dostateczną) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma podstawową świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego | |
3,5 | Student wykazuje się dość odpowiedzialną (ponad dostateczną) postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma połowiczną (ponad dostateczną) świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego | |
4,0 | Student w stopniu zadowalającym (dobrym) zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie przedmiotu, ma dobrą świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego | |
4,5 | Studenta cechuje ponad dobra odowiedzialność i sumienność w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, wykazuje się prawie pełną świadomością ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego | |
5,0 | Student jest bardzo odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma pełną świadomość ścisłych powiązań, jakie istnieją między abiotycznymi i biotycznymi elementami w krajobrazie oraz stanem krajobrazu a jakością całego środowiska przyrodniczego |
Literatura podstawowa
- Żarska B., Ochrona krajobrazu, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2005
- Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
- Akt prawny, Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku, Dz.U. Nr 16 poz. 78 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 1995
- Akt prawny, Ustawa z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz.U. 2003 Nr 80 poz. 717 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2003
- Akt prawny, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska, Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2001
- Akt prawny, Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody, Dz.U. 2004 Nr 92 poz. 880 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Koreleski K., Gawroński K., Magiera-Braś G., Ochrona i kształtowanie środowiska, Wydaw. AR w Krakowie, Kraków, 1998