Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekście potrzeb i zachowań człowieka. |
C-2 | Zrozumienie związku pomiędzy cechami przestrzeni a formami zachowań człowieka oraz atrakcyjnością przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb użytkowników przestrzeni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Percepcja formy i krajobrazu | 2 |
T-W-2 | Zapamiętywanie przestrzeni miejskiej | 2 |
T-W-3 | Poczucie miejsca. Swojskość i bezpieczeństwo | 2 |
T-W-4 | Wpływ cech przestrzeni na zachowania użytkowników | 6 |
T-W-5 | Metody badań środowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakości rozwiązań przestrzennych | 4 |
T-W-6 | Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni pracy i rekreacji | 2 |
T-W-7 | Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni edukacji i terapii | 2 |
T-W-8 | Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników (osoby starsze, niepełnosprawne, dzieci) | 2 |
T-W-9 | Wybrane koncepcje kształtowania przestrzeni | 4 |
T-W-10 | Wpływ środowiska miejskiego na mieszkańca. Rozwiązywanie problemów miejskich - przyklady rewitalizacji przestrzeni we współczesnych miastach | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca analityczna dotycząca obserwacji i analizy sposobu funkcjonowania wybranej przestrzeni w kontekście zachowań użytkowników (wykonanie opisów, map behawioralnych i analiz graficznych) | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład terenowy |
M-3 | Analiza przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykonanie pracy analitycznej obejmującej część opisową i graficzną. Ocenie podlega wartość merytoryczna i estetyczna opracowania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne - praca opisowa dotycząca wybranych zjawisk w krajobrazie miejskim. Ocenie podlega stopień wyczerpania tematu, wnikliwość oraz postrzeganie problemu w szerokiej prespektywnie (uwarunkowań psychologicznych i kulturowych). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O01.2_W08 Posiada wiedzę dotyczącą wybranych koncepcji i teorii kształtowania przestrzeni a także zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekście uwarunkowań psychologicznych i kulturowych. | AK_2A_W08 | A2_W09, A2_W10, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O01.2_U02 Student potrafi analizować zjawiska dostrzeżone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekście uwarunkowań przestrzennych. | AK_2A_U02 | R2A_U01, R2A_U03, T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U14 | InzA2_U03, InzA2_U04 | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O01.2_K07 Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego częśc stanowią ludzie i ich zachowania. | AK_2A_K07 | T2A_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O01.2_W08 Posiada wiedzę dotyczącą wybranych koncepcji i teorii kształtowania przestrzeni a także zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekście uwarunkowań psychologicznych i kulturowych. | 2,0 | Nie identyfikuje i nie charakteryzuje poprawnie wybranych zjawisk i problemow przestrzennych w krajobrazie miejskim. |
3,0 | Poprawnie identyfikuje i charakteryzuje wybrane zjawiska i problemy przestrzenne w krajobrazie miejskim, ale nie tłumaczy ich w odniesieniu do znanych procesów psychofizjologicznych i kulturowych. | |
3,5 | Poprawnie identyfikuje i charakteryzuje wybrane zjawiska i problemy przestrzenne w krajobrazie miejskim, częściowo analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do znanych procesów psychofizjologicznych i kulturowych. | |
4,0 | Poprawnie identyfikuje i charakteryzuje wybrane zjawiska i problemy przestrzenne w krajobrazie miejskim, analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do znanych procesów psychofizjologicznych i kulturowych. | |
4,5 | Poprawnie identyfikuje i charakteryzuje wybrane zjawiska i problemy przestrzenne w krajobrazie miejskim, analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do znanych procesów psychofizjologicznych i kulturowych a także dobiera środowiskowe metody dla ich rozwiązania. | |
5,0 | Poprawnie identyfikuje i charakteryzuje wybrane zjawiska i problemy przestrzenne w krajobrazie miejskim, analizuje je i tłumaczy w odniesieniu do znanych procesów psychofizjologicznych i kulturowych a także dobiera środowiskowe metody dla ich rozwiązania o dużej jakosci rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O01.2_U02 Student potrafi analizować zjawiska dostrzeżone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekście uwarunkowań przestrzennych. | 2,0 | Student nie przeprowadza poprawnie obserwacji zachowań użytkowników przestrzeni, opracowane dane są niepełne lub zawierają liczne błędy, nie potrafi interpretować ich w kontekście uwarunkowań przestrzennych |
3,0 | Student przeprowadza poprawnie obserwacje zachowań użytkowników przestrzeni, opracowuje dane w formie graficznej i opisowej ale nie potrafi interpretować ich w kontekście uwarunkowań przestrzennych. | |
3,5 | Student przeprowadza poprawnie obserwacje zachowań użytkowników przestrzeni, opracowuje dane w formie graficznej i opisowej a także częściowo interpretuje je w kontekście uwarunkowań przestrzennych. | |
4,0 | Student przeprowadza poprawnie obserwacje zachowań użytkowników przestrzeni, opracowuje dane w formie graficznej i opisowej a także interpretuje je w kontekście uwarunkowań przestrzennych. | |
4,5 | Student przeprowadza poprawnie obserwacje zachowań użytkowników przestrzeni, opracowuje dane w formie graficznej i opisowej, interpretuje je w kontekście uwarunkowań przestrzennych, a także dokonuje krytycznej samodzielnej oceny przestrzeni. | |
5,0 | Student przeprowadza poprawnie obserwacje zachowań użytkowników przestrzeni, opracowuje dane w formie graficznej i opisowej, interpretuje je w kontekście uwarunkowań przestrzennych, a także dokonuje krytycznej samodzielnej oceny przestrzeni ze wskazaniem pożądanych działań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O01.2_K07 Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego częśc stanowią ludzie i ich zachowania. | 2,0 | Student nie dostrzega problemów w przestrzeni, nie potrafi dokonać oceny zjawisk w krajobrazie. |
3,0 | Student dostrzega problemy w przestrzeni, wyraża ocenę o zaobserwowanych zjawiskach w krajobrazie bez powiązania ich z uwarunkowaniami psychologicznymi i kulturowymi. | |
3,5 | Student dostrzega problemy w przestrzeni, wyraża ocenę o zaobserwowanych zjawiskach w krajobrazie, dostrzegając częściowo ich związek z uwarunkowaniami psychologicznymi i kulturowymi. | |
4,0 | Student dostrzega problemy w przestrzeni, wyraża ocenę o zaobserwowanych zjawiskach w krajobrazie, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami psychologicznymi i kulturowymi. | |
4,5 | Student dostrzega problemy w przestrzeni, wyraża ocenę o zaobserwowanych zjawiskach w krajobrazie, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami psychologicznymi i kulturowymi, wykazując dużą wrażliowść w postrzeganiu. | |
5,0 | Student dostrzega problemy w przestrzeni, wyraża ocenę o zaobserwowanych zjawiskach w krajobrazie, dostrzegając ich związek z uwarunkowaniami psychologicznymi i kulturowymi, wykazując dużą wrażliowść w postrzeganiu oraz kreatywność w rozwiązywaniu problemów przestrzennych. |
Literatura podstawowa
- Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
- Bell P. A., Greene Th. C., Fisher J. D., Baum A., Psychologia środowiskowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004
- Królikowski J. T., Rylke J., Społeczno-kulturowe podstaw gospodarowania przestrzenią, Wyd. SGGW, Warszawa, 2010
- Wallis A., Socjologia przestrzeni, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1990
- Hall E. T., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1977
- Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechnika Warszawska, Warszawa, 1996
- Satkiewicz-Parczewska A., Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką., Wydawnictwo PS, Szczecin, 2002
- Wejchert K., Przestrzeń wokół nas., Fibak Noma Press, Katowice, 1993