Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Siedlisko przyrodnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Siedlisko przyrodnicze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu botaniki, ekologii i ochrony przyrody oraz fitosocjologii |
W-2 | Wiedza z zakresu botaniki, ekologii i ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do postrzegania i wyróżniania zbiorowisk roślinnych i ich wykorzystywania (szczególnie synantropijnych) do zasiedlania miejsc zdegradowanych, do kształtowania ekstensywnej formy zieleni miejsc poprzemysłowych (hałd). |
C-2 | Przygotowanie studenta do postrzegania i wyróżniania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej Unii Europejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza i rozwój sieci NATURA 2000, Natura 2000 w Polsce i w województwie zachodnio-pomorskim. Podstawy prawne. | 2 |
T-W-2 | Cel i przedmiot ochrony obszarów sieci NATURA 2000. | 2 |
T-W-3 | Siedliska przyrodnicze i ich kryteria wyróżniania. | 2 |
T-W-4 | Siedliska nadmorskie. | 2 |
T-W-5 | Wody i torfowiska. | 2 |
T-W-6 | Łąki, murawy, wrzosowiska i ziołorośla. | 2 |
T-W-7 | Lasy. | 2 |
T-W-8 | Kolokwium i zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O05.1_W01 Student ma wiedzę na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, w tym na temat sieci ekologicznej Natura 2000 oraz ma wiedzę na temat siedlisk przyrodniczych i umie je charakteryzować włącznie z podaniem ich znaczenia przyrodniczego. | AK_2A_W01, AK_2A_W05 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O05.1_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania w terenie na podstawie składu gatunkowego siedlisk przyrodniczych różnych biotopów, ponadto potrafi ocenić dany biotop pod względem wartości przyrodniczej i zaproponować formę ochrony przyrody. | AK_2A_U09 | R2A_U05, T2A_U05, T2A_U12 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O05.1_K01 Student ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, ponadto jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu. | AK_2A_K01, AK_2A_K03, AK_2A_K04 | A2_K01, A2_K05, R2A_K01, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O05.1_W01 Student ma wiedzę na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, w tym na temat sieci ekologicznej Natura 2000 oraz ma wiedzę na temat siedlisk przyrodniczych i umie je charakteryzować włącznie z podaniem ich znaczenia przyrodniczego. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat różnych powierzchniowych form ochrony przyrody, nie potrafi wymienić cennych siedlisk przyrodniczych. |
3,0 | Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić kilka siedlisk przyrodniczych. | |
3,5 | Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić kilka siedlisk przyrodniczych, umie scharakteryzować niektóre formy ochrony przyrody. | |
4,0 | Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić wszystkie siedliska przyrodnicze, umie scharakteryzować większość poznanych form ochrony przyrody. | |
4,5 | Student potrafi wymienić różne formy powierzchniowe ochrony przyrody, potrafi wymienić wszystkie siedliska przyrodnicze, umie scharakteryzować wszystkie formy ochrony przyrody. | |
5,0 | Student potrafi bardzo szczegółowo charakteryzować wszystkie formy powierzchniowe ochrony przyrody, doskonale wymienia i opisuje siedliska przyrodnicze ważne dla przyrody kraju. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O05.1_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania w terenie na podstawie składu gatunkowego siedlisk przyrodniczych różnych biotopów, ponadto potrafi ocenić dany biotop pod względem wartości przyrodniczej i zaproponować formę ochrony przyrody. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności rozpoznawania siedlisk przyrodniczych, tym samym nie potrafi ocenić znaczenia przyrodniczego danego biotopu. |
3,0 | Student potrafi w terenie rozpoznać kilka siedlisk przyrodniczych, ocenić powierzchownie wartość przyrodniczą danego biotopu. | |
3,5 | Student ma umiejętność rozpoznawania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej, wstępnie potrafi ocenić wartość przyrodniczą danego obiektu. | |
4,0 | Student ma umiejętność rozpoznawania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej, wstępnie potrafi ocenić wartość przyrodniczą danego obiektu, ponadto potrafi zaproponować powierzchniową formę ochrony przyrody. | |
4,5 | Student ma umiejętność rozpoznawania siedlisk przyrodniczych według Dyrektywy Siedliskowej, wstępnie potrafi ocenić wartość przyrodniczą danego obiektu, ponadto potrafi zaproponować powierzchniową formę ochrony przyrody, potrafi także bardzo dobrze ocenić wartość przyrodniczą obiektu i prawidłowo zaproponować formę ochrony obserwowanego biotopu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze wyróżnia siedliska przyrodnicze według Dyrektywy UE, doskonale ocenia wartość przyrodniczą obserwowanego biotopu i prawidłowo określa formę ochrony przyrody. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O05.1_K01 Student ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, ponadto jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu. | 2,0 | Student nie ma wykształconej świadomości co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu. |
3,0 | Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu. | |
3,5 | Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej. | |
4,0 | Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej oraz wykonuje wspólne zadanie w grupie, która go ocenia za sposób wykonania. | |
4,5 | Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej oraz wykonuje wspólne zadanie w grupie, która go ocenia za sposób wykonania i dyskutuje w trakcie opracowywanego zadania posługując się fachową literaturą. | |
5,0 | Student ma wykształconą świadomość co do swojej roli w komunikowaniu się z klientem czy użytkownikiem danego terenu, ponadto uczestniczy w pracy zespołowej oraz wykonuje wspólne zadanie w grupie, która go ocenia za sposób wykonania i dyskutuje w trakcie opracowywanego zadania posługując się fachową literaturą, dodatkowo podsumowuje rozwiązany problem oraz prezentuje go w formie ustnej bądź w formie pisemnej prezentacji. |
Literatura podstawowa
- Ziarnek K. Piątkowska D., Europejska sieć ekologiczna NATURA 2000 w województwie zachodniopomorskim, Biuro Konserwacji Przyrody, Szczecin, 2008
- Ziarnek K. Piątkowska D., Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej NATURA 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska , Biuro Konserwacji Przyrody, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Czerwińska M., Leda M., Natura 2000 naturalnie się opłaca, Zachodniopomorska Organizacja Turystyczna, Szczecin, 2010