Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Zagrożenia fizyczne w środowisku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia fizyczne w środowisku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość fizyki, matematyki, biologii, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania wiedzy o fizycznych zagrożeniach w środowisku do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zagadnienia teoretyczne związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku- drgania i fale mechaniczne, podstawy akustyki, pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne. | 2 |
T-A-2 | Zadania rachunkowe związane z działaniem hałasu i pól: elektrycznego, magnetycznego i elektromagnetycznego. | 2 |
T-A-3 | Zagadnienia teoretyczne i zadania związane z promieniowaniem jonizującym. | 2 |
T-A-4 | Prezentacja pracy własnej studentów dotycząca zagrożeń fizycznych w środowisku w oparciu o wybrane przykłady z województwa zachodniopomorskiego. | 3 |
T-A-5 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagrożenia fizyczne w środowisku- wstęp,pochodzenie zagrożeń fizycznych i ich podział. | 2 |
T-W-2 | Zagrożenia związane z hałasem, hałasem infradźwiękowym i ultradźwiękowym, drganiami mechanicznymi. | 2 |
T-W-3 | Pola elektromagnetyczne, zagrożenia związane z działaniem silnych pól elektrycznych, magnetycznych i elektromagnetycznych. | 2 |
T-W-4 | Promieniowanie jonizujące, pierwiastki radioaktywne, skutki napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym. | 2 |
T-W-5 | Zmiany klimatyczne- zagrożenia związane z aerozolami, dwutlenkiem wegla, parą wodną i innymi gazami cieplarnianymi w atmosferze. Zagrożenia związane z ciepłem z konwersji energii dokonywanej przez człowieka. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 2 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 2 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne- praca samodzielna i w grupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia zajęć audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C07_W01 Student zna i rozumie, definiuje opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. Student zna prawa i zasady fizyczne i używa ich prawidłowo przy rozwiązywaniu zadań problemowych i rachunkowych związanych z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. Zna i prawidłowo stosuje wzory, jednostki i wielkości fizyczne. | OS_2A_W01 | R2A_W01, R2A_W03 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C07_U01 Student potrafi opisać podstawowe zjawiska związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. | OS_2A_U01, OS_2A_U05 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OS_2A_C07_U05 Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych. | OS_2A_U01, OS_2A_U05 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U08 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C07_K01 Student jest świadomy zagrożeń fizycznych w środowisku. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | OS_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C07_W01 Student zna i rozumie, definiuje opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. Student zna prawa i zasady fizyczne i używa ich prawidłowo przy rozwiązywaniu zadań problemowych i rachunkowych związanych z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. Zna i prawidłowo stosuje wzory, jednostki i wielkości fizyczne. | 2,0 | Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga podstawowe wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje typowe zadania rachunkowe. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje zadania rachunkowe. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C07_U01 Student potrafi opisać podstawowe zjawiska związane z zagrożeniami fizycznymi w środowisku. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. | |
OS_2A_C07_U05 Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału związanego z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Nie potrafi interpretować i wyciągać wniosków na podstawie wyników. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Potrafi w sposób zadowalający prezentować i wyjaśniać wyniki swojej pracy. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Efektywnie prezentuje i wyjaśnia wyniki swojej pracy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C07_K01 Student jest świadomy zagrożeń fizycznych w środowisku. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | 2,0 | Student nie jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. |
Literatura podstawowa
- Halliday D. ,Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, tomy 1-5
- Brzóstowicz A., Ćwiczenia rachunkowe i problemowe z fizyki, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2005, wyd.2
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- red. Bieszczeda S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo- rolniczego., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1998, wyd. 2
Literatura dodatkowa
- Hewit P. G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo OŚWIATA, Warszawa, 2004