Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Mokradła w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mokradła w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ekologii, hydrologii, gleboznawstwa i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy na temat genezy, uwarunkowań rozwoju, funkcjonowania, zagrożeń i ochrony mokradeł. Poznanie metod i nabycie umiejętności badania, waloryzacji i restytucji mokradeł. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Warunki rozwoju ekosystemów mokradłowych. Analiza czynników fizjograficznych i modyfikującego wpływu człowieka. | 2 |
T-A-2 | Rozpoznawanie typów mokradeł w różnych krajobrazach i interpretowanie kierunków przekształceń. Roślinność torfotwórcza i system klasyfikacji roślinności; zbiorowiska torfotwórcze. | 2 |
T-A-3 | Mokradła jako biotopy organizmów z różnych grup systematycznych. | 2 |
T-A-4 | Funkcje mokradeł w ochronie przyrody i środowiska oraz w gospodarce człowieka. | 2 |
T-A-5 | Metody stratygraficzne, hydroekologiczne i fitosocjologiczne w badaniach mokradeł. Wyznaczenie transektów i punktów badawczych. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | rozpoznawanie roślinności, określenie stosunków wodnych i stanu gospodarczego. Wykonanie wierceń złoż utworów biogenicznych i pobranie prób torfu i gytii do dalszych analiz. | 4 |
T-L-2 | Analiza torfu i gytii pod względem cech fizycznych i chemicznych | 2 |
T-L-3 | Mikroskopowa analiza szczątków organizmów torfotwórczych | 2 |
T-L-4 | Synteza wyników obserwacji terenowych i analiz laboratoryjnych. Określenie typu i rodzaju utworów organogenicznych. Zestawianie profili stratygraficznychwych, określenie typu hydroekologicznego mokradeł | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy klasyfikacji, zróżnicowanie i typologia mokradeł Polski. | 2 |
T-W-2 | Uwarunkowania geograficzne i ekologiczne rozwoju i funkcjonowania ekosystemów mokradłowych | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja mokradłowych utworów biogenicznych. Cechy jakościowe torfów i gytii: skład botaniczny, stopień rozkładu, popielność, mikroflora. | 2 |
T-W-4 | Zintegrowane metody badania i monitoringu torfowisk. Metody torfoznawcze, hydroekologiczne, geodezyjne, analiza krajobrazowa. | 2 |
T-W-5 | Kierunki wykorzystania mokradeł – rolnictwo, leśnictwo, medycyna, przemysł. | 2 |
T-W-6 | Przyrodnicze skutki gospodarczego użytkowania mokradeł. Kierunki przemian siedliskowych, skutki dla zachowania bioróżnorodności. | 2 |
T-W-7 | Metody ochrony i restytucji mokradeł. Odtwarzanie warunków hydrologicznych, sposoby obniżania żyzności siedlisk, ekstensywne użytkowanie rolnicze jako metoda ochrony czynnej. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
6 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | czytanie literatury przedmiotu | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
9 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenie przedmiotowe |
M-3 | przygotowanie prezentacji |
M-4 | przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C08_W01 Ma wiedzę na temat genezy, zróżnicowania i roli ekologicznej mokradeł. | OS_2A_W07 | R2A_W05, R2A_W06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
OS_2A_C08_W02 Zna zagrożenia i skutki dla mokradeł wynikające z nieracjonalnej działalności człowieka. | OS_2A_W08 | R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C08_U01 Potrafi przeprowadzić inwentaryzację i waloryzację kluczowych składników mokradeł | OS_2A_U07 | R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | C-1 | T-W-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C08_K01 Potrafi zaplanować badania i obserwacje stanu ekologicznego mokradła, potrafi zinterpretować wyniki tych badań i ocenić wpływ działalności człowieka | OS_2A_K04, OS_2A_K05 | R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | C-1 | T-W-6, T-A-2 | M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C08_W01 Ma wiedzę na temat genezy, zróżnicowania i roli ekologicznej mokradeł. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
OS_2A_C08_W02 Zna zagrożenia i skutki dla mokradeł wynikające z nieracjonalnej działalności człowieka. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia | |
3,5 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Nie potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia | |
4,0 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia | |
4,5 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niemal wyczerpujący omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia | |
5,0 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć wyczerpująco na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C08_U01 Potrafi przeprowadzić inwentaryzację i waloryzację kluczowych składników mokradeł | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | przedstawi sprawozdanie z ćwiczeń, słabo, z dużymi brakami i błędami | |
3,5 | przedstawi sprawozdanie z ćwiczeń, ogólnie prawidłowo, ale z brakami i błędami | |
4,0 | przedstawi sprawozdanie z ćwiczeń, z niewielkimi brakami i błędami | |
4,5 | przedstawi wyczerpujące sprawozdanie z ćwiczeń, z niewielkimi brakami i błędami | |
5,0 | przedstawi sprawozdanie z ćwiczeń, wyczerpujące i bezbłędne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C08_K01 Potrafi zaplanować badania i obserwacje stanu ekologicznego mokradła, potrafi zinterpretować wyniki tych badań i ocenić wpływ działalności człowieka | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | przedstawi sprawozdanie z ćwiczeń, słabo, z dużymi brakami i błędami | |
3,5 | przedstawi sprawozdanie z ćwiczeń, ogólnie prawidłowo, ale z brakami i błędami | |
4,0 | przedstawi sprawozdanie z ćwiczeń, z niewielkimi brakami i błędami | |
4,5 | przedstawi wyczerpujące sprawozdanie z ćwiczeń, z niewielkimi brakami i błędami | |
5,0 | przedstawi sprawozdanie z ćwiczeń, wyczerpujące i bezbłędne |
Literatura podstawowa
- Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000
- Ilnicki P., Torfowiska i torf, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2002
- Pawlaczyk P., Wołejko L., Jermaczek A., Stańko R., Poradnik ochrony mokradeł, Wyd. LKP, Świebodzin, 2001
Literatura dodatkowa
- Tobolski K., Torfowiska na przykładzie Ziemi Świeckiej., Tow. Przyj. Dolnej Wisły, Świecie, 2003