Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Ekologiczne metody ochrony roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne metody ochrony roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,38zaliczenie
wykładyW2 10 0,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajmomość podstaw ochrony roślin
W-2znajomość entomologii stosowanej na poziomie podstawowym
W-3znajomość fitopatologii na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność właściwego doboru ekologicznych metod ochrony roślin w ochronie roślin przed agrofagami i chorobami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nicienie owadobójcze jako biologiczne czynniki zwalczania szkodników roślin. Diagnoastyka gatunków, sposoby formulacji, wykorzystanie w praktyce.2
T-A-2Zróżnicowanie entomofauny w wybranych środowiskach (wodne, leśne, łąkowe). Diagnostyka gatunków i klasyfikacja oraz ocena stanu populacji owadów i znaczenia biocenotycznego.3
T-A-3Diagnostyka chorób i czynników chorobotwórczych roślin ozdobnych i dziko rosnących. Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami abiotycznego pochodzenia.1
T-A-4Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami pochodzenia wirusowego, bakteryjnego i grzybowego.4
10
wykłady
T-W-1Rozwój koncepcji i strategii wykorzystania metod i środków ochrony roślin przed szkodnikami ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznych metod ochrony roślin2
T-W-2Biologiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami - stan aktualny i perspektywy rozwoju. Czynniki biologiczne w integrowanej ochronie roślin. Sposoby wykorzystania i formulacji czynników biologicznych.2
T-W-3Wykorzystanie ekologicznych metod ochrony roślin przed szkodnikami w praktyce. Zoocydy nowej generacji - antyfidanty, allelozwiązki, atraktanty, feromony.1
T-W-4Homeostaza w ekosystemach użytkowanych. Metodyka aplikowania biopreparatów.1
T-W-5Charakterystyka ekologicznych metod zwalczania wirusów, bakterii i grzybów.2
T-W-6Symbioza a zdrowotność roślin. Wykorzystanie interakcji miedzy mikroorganizmami.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2konsultacje1
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń3
A-A-4studiowanie przedmiotowej literatury1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów3
A-W-3studiowanie przedmiotowej literatury1
A-W-4konsultacje1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz
M-5metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
S-3Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O05-1_W01
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie ochrony roślin: umie dobierać odpowiednie metody do zwalczania poszczególnych grup chorób i szkodników ze szczególnym uwzględnieniem metod biologicznych i ekologicznych
OS_2A_W05, OS_2A_W06R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O05-1_U01
Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki nowoczesnych technologii związanych z biologiczną i ekologiczną ochroną roślin nie powodujących zagrożeń dla środowiska naturalnego
OS_2A_U04, OS_2A_U05, OS_2A_U07R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-1T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4M-2, M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O05-1_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych, nieobciążających środowiska metod ograniczania patogenów
OS_2A_K04R2A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3
OS_2A_O05-1_K02
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu działań w zakresie ochrony roślin na stan środowiska naturalnego
OS_2A_K04R2A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O05-1_W01
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie ochrony roślin: umie dobierać odpowiednie metody do zwalczania poszczególnych grup chorób i szkodników ze szczególnym uwzględnieniem metod biologicznych i ekologicznych
2,0nie zna podstawowych metod zwalczania chorób roślin
3,0zna podstawowe metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych
3,5zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru i sposobów aplikowania środków chemicznych
4,0zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin
4,5zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, zna zasady układania programów ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami
5,0zna metody zwalczania chorób roślin, , zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, zna zasady układania programów biologicznej i ekologicznej ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami, potrafi dobierać wymiennie środki chemiczne i proponować metody i środki będące najmniejszym obciążeniem dla środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O05-1_U01
Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki nowoczesnych technologii związanych z biologiczną i ekologiczną ochroną roślin nie powodujących zagrożeń dla środowiska naturalnego
2,0nie posiada umiejętności zastosowania żadnej metody zwalczania szkodników i patogenów
3,0posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu
3,5posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania szkodników i patogenów
4,0posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin
4,5posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania szkodników i patogenów, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, posiada umiejętność doboru środków ochrony roślin
5,0posiada umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów poprawnie dopasowanej do zwalczanego obiektu, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, posiada umiejętność doboru środków ochrony roślin i układania programów integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_O05-1_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych, nieobciążających środowiska metod ograniczania patogenów
2,0nie ma świadomości i potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_O05-1_K02
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu działań w zakresie ochrony roślin na stan środowiska naturalnego
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane

Literatura podstawowa

  1. Bunalski M., Piekarska-Boniecka H., Wilkaniec B., Entomologia. Entomologia ogólna 1., PWRiL, Poznań, 2009
  2. Wilkaniec B. (red.), Entomologia. Entomologia szczegółowa 2., PWRiL, Poznań, 2010
  3. Matyjaszyk E., Tratwal A., Walczak F., Wybrane zagadnienia ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym i integrowanej ochronie roślin., IOR-PIB, Poznań, 2010
  4. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
  5. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J. (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych, tom 1., SGGW, Warszawa, 1994
  2. Boczek J. (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogow naturalnych, tom 2., SGGW, Warszawa, 1996
  3. Boczek J. (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych, tom. 3., SGGW, Warszawa, 1999
  4. Boczek J. (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych, tom. IV., SGGW, Warszawa, 2001
  5. Kochman J. Węgorek W., Ochrona Roślin, Plantpress, Kraków, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nicienie owadobójcze jako biologiczne czynniki zwalczania szkodników roślin. Diagnoastyka gatunków, sposoby formulacji, wykorzystanie w praktyce.2
T-A-2Zróżnicowanie entomofauny w wybranych środowiskach (wodne, leśne, łąkowe). Diagnostyka gatunków i klasyfikacja oraz ocena stanu populacji owadów i znaczenia biocenotycznego.3
T-A-3Diagnostyka chorób i czynników chorobotwórczych roślin ozdobnych i dziko rosnących. Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami abiotycznego pochodzenia.1
T-A-4Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami pochodzenia wirusowego, bakteryjnego i grzybowego.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój koncepcji i strategii wykorzystania metod i środków ochrony roślin przed szkodnikami ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznych metod ochrony roślin2
T-W-2Biologiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami - stan aktualny i perspektywy rozwoju. Czynniki biologiczne w integrowanej ochronie roślin. Sposoby wykorzystania i formulacji czynników biologicznych.2
T-W-3Wykorzystanie ekologicznych metod ochrony roślin przed szkodnikami w praktyce. Zoocydy nowej generacji - antyfidanty, allelozwiązki, atraktanty, feromony.1
T-W-4Homeostaza w ekosystemach użytkowanych. Metodyka aplikowania biopreparatów.1
T-W-5Charakterystyka ekologicznych metod zwalczania wirusów, bakterii i grzybów.2
T-W-6Symbioza a zdrowotność roślin. Wykorzystanie interakcji miedzy mikroorganizmami.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2konsultacje1
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń3
A-A-4studiowanie przedmiotowej literatury1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów3
A-W-3studiowanie przedmiotowej literatury1
A-W-4konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O05-1_W01ma rozszerzoną wiedzę w zakresie ochrony roślin: umie dobierać odpowiednie metody do zwalczania poszczególnych grup chorób i szkodników ze szczególnym uwzględnieniem metod biologicznych i ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
OS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1umiejętność właściwego doboru ekologicznych metod ochrony roślin w ochronie roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-W-1Rozwój koncepcji i strategii wykorzystania metod i środków ochrony roślin przed szkodnikami ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznych metod ochrony roślin
T-W-2Biologiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami - stan aktualny i perspektywy rozwoju. Czynniki biologiczne w integrowanej ochronie roślin. Sposoby wykorzystania i formulacji czynników biologicznych.
T-W-3Wykorzystanie ekologicznych metod ochrony roślin przed szkodnikami w praktyce. Zoocydy nowej generacji - antyfidanty, allelozwiązki, atraktanty, feromony.
T-A-1Nicienie owadobójcze jako biologiczne czynniki zwalczania szkodników roślin. Diagnoastyka gatunków, sposoby formulacji, wykorzystanie w praktyce.
T-A-2Zróżnicowanie entomofauny w wybranych środowiskach (wodne, leśne, łąkowe). Diagnostyka gatunków i klasyfikacja oraz ocena stanu populacji owadów i znaczenia biocenotycznego.
T-W-4Homeostaza w ekosystemach użytkowanych. Metodyka aplikowania biopreparatów.
T-W-5Charakterystyka ekologicznych metod zwalczania wirusów, bakterii i grzybów.
T-W-6Symbioza a zdrowotność roślin. Wykorzystanie interakcji miedzy mikroorganizmami.
T-A-3Diagnostyka chorób i czynników chorobotwórczych roślin ozdobnych i dziko rosnących. Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami abiotycznego pochodzenia.
T-A-4Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami pochodzenia wirusowego, bakteryjnego i grzybowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
S-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych metod zwalczania chorób roślin
3,0zna podstawowe metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych
3,5zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru i sposobów aplikowania środków chemicznych
4,0zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin
4,5zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, zna zasady układania programów ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami
5,0zna metody zwalczania chorób roślin, , zna zasady stosowania metod biologicznych i ekologicznych oraz doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, zna zasady układania programów biologicznej i ekologicznej ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami, potrafi dobierać wymiennie środki chemiczne i proponować metody i środki będące najmniejszym obciążeniem dla środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O05-1_U01Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki nowoczesnych technologii związanych z biologiczną i ekologiczną ochroną roślin nie powodujących zagrożeń dla środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
OS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1umiejętność właściwego doboru ekologicznych metod ochrony roślin w ochronie roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-W-2Biologiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami - stan aktualny i perspektywy rozwoju. Czynniki biologiczne w integrowanej ochronie roślin. Sposoby wykorzystania i formulacji czynników biologicznych.
T-W-3Wykorzystanie ekologicznych metod ochrony roślin przed szkodnikami w praktyce. Zoocydy nowej generacji - antyfidanty, allelozwiązki, atraktanty, feromony.
T-A-1Nicienie owadobójcze jako biologiczne czynniki zwalczania szkodników roślin. Diagnoastyka gatunków, sposoby formulacji, wykorzystanie w praktyce.
T-A-2Zróżnicowanie entomofauny w wybranych środowiskach (wodne, leśne, łąkowe). Diagnostyka gatunków i klasyfikacja oraz ocena stanu populacji owadów i znaczenia biocenotycznego.
T-W-5Charakterystyka ekologicznych metod zwalczania wirusów, bakterii i grzybów.
T-W-6Symbioza a zdrowotność roślin. Wykorzystanie interakcji miedzy mikroorganizmami.
T-A-3Diagnostyka chorób i czynników chorobotwórczych roślin ozdobnych i dziko rosnących. Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami abiotycznego pochodzenia.
T-A-4Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami pochodzenia wirusowego, bakteryjnego i grzybowego.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności zastosowania żadnej metody zwalczania szkodników i patogenów
3,0posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu
3,5posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania szkodników i patogenów
4,0posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin
4,5posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania szkodników i patogenów, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, posiada umiejętność doboru środków ochrony roślin
5,0posiada umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów poprawnie dopasowanej do zwalczanego obiektu, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, posiada umiejętność doboru środków ochrony roślin i układania programów integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami i chorobami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O05-1_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych, nieobciążających środowiska metod ograniczania patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1umiejętność właściwego doboru ekologicznych metod ochrony roślin w ochronie roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-W-1Rozwój koncepcji i strategii wykorzystania metod i środków ochrony roślin przed szkodnikami ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznych metod ochrony roślin
T-W-2Biologiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami - stan aktualny i perspektywy rozwoju. Czynniki biologiczne w integrowanej ochronie roślin. Sposoby wykorzystania i formulacji czynników biologicznych.
T-W-3Wykorzystanie ekologicznych metod ochrony roślin przed szkodnikami w praktyce. Zoocydy nowej generacji - antyfidanty, allelozwiązki, atraktanty, feromony.
T-A-1Nicienie owadobójcze jako biologiczne czynniki zwalczania szkodników roślin. Diagnoastyka gatunków, sposoby formulacji, wykorzystanie w praktyce.
T-A-2Zróżnicowanie entomofauny w wybranych środowiskach (wodne, leśne, łąkowe). Diagnostyka gatunków i klasyfikacja oraz ocena stanu populacji owadów i znaczenia biocenotycznego.
T-W-4Homeostaza w ekosystemach użytkowanych. Metodyka aplikowania biopreparatów.
T-W-5Charakterystyka ekologicznych metod zwalczania wirusów, bakterii i grzybów.
T-W-6Symbioza a zdrowotność roślin. Wykorzystanie interakcji miedzy mikroorganizmami.
T-A-3Diagnostyka chorób i czynników chorobotwórczych roślin ozdobnych i dziko rosnących. Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami abiotycznego pochodzenia.
T-A-4Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami pochodzenia wirusowego, bakteryjnego i grzybowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości i potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_O05-1_K02Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu działań w zakresie ochrony roślin na stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1umiejętność właściwego doboru ekologicznych metod ochrony roślin w ochronie roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-W-1Rozwój koncepcji i strategii wykorzystania metod i środków ochrony roślin przed szkodnikami ze szczególnym uwzględnieniem ekologicznych metod ochrony roślin
T-W-2Biologiczne metody ochrony roślin przed szkodnikami - stan aktualny i perspektywy rozwoju. Czynniki biologiczne w integrowanej ochronie roślin. Sposoby wykorzystania i formulacji czynników biologicznych.
T-W-3Wykorzystanie ekologicznych metod ochrony roślin przed szkodnikami w praktyce. Zoocydy nowej generacji - antyfidanty, allelozwiązki, atraktanty, feromony.
T-A-1Nicienie owadobójcze jako biologiczne czynniki zwalczania szkodników roślin. Diagnoastyka gatunków, sposoby formulacji, wykorzystanie w praktyce.
T-A-2Zróżnicowanie entomofauny w wybranych środowiskach (wodne, leśne, łąkowe). Diagnostyka gatunków i klasyfikacja oraz ocena stanu populacji owadów i znaczenia biocenotycznego.
T-W-4Homeostaza w ekosystemach użytkowanych. Metodyka aplikowania biopreparatów.
T-W-5Charakterystyka ekologicznych metod zwalczania wirusów, bakterii i grzybów.
T-W-6Symbioza a zdrowotność roślin. Wykorzystanie interakcji miedzy mikroorganizmami.
T-A-3Diagnostyka chorób i czynników chorobotwórczych roślin ozdobnych i dziko rosnących. Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami abiotycznego pochodzenia.
T-A-4Opracowywanie ekologicznych metod ochrony roślin rolniczych przed chorobami pochodzenia wirusowego, bakteryjnego i grzybowego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane