Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL1 20 2,00,30zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone zajęcia z matematyki i statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami statystycznymi analizy danych
C-2Wyksztalcenie umiejętności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań
C-3Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozkłady zmiennych losowych1
T-A-2Analiza struktury zbiorowości statystycznej1
T-A-3Estymacja punktowa i przedziałowa1
T-A-4Testy istotności - właściwości i zastosowanie1
T-A-5Pojęcie interakcji, doświadczenia dwuczynikowe1
T-A-6Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie1
T-A-7Weryfikacja istotności regresji1
T-A-8Metody wygładzania szeregów czasowych1
T-A-9Zastosowanie testów nieparametrycznychdo analizy danych ankietowych1
T-A-10Zasady opracowania wyników1
10
laboratoria
T-L-1Wyliczanie prawdopodobieństw zdarzeń prostych i złożonych na przykładach2
T-L-2Wyliczenie miar tendencji centralnej, zmienności i kształtu oraz ich interpretacja. Budowa szeregu rozdzielczego zmiennej ciagłej2
T-L-3Wyliczenie estymatorów punktowych na przykładach. Konstrukcja przedziałów ufności dla średniej i różnicy pomiędzy srednimi2
T-L-4Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t-Studenta. porównanie ze średnią wzorcową2
T-L-5Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w ukladzie kompletnej randomizacji. Interpretacja wyników na podstawie testu F2
T-L-6Wyliczanie wartości NIR przy użyciu różnych procedur. Tworzenie grup jednorodnych i interpretacja wyników2
T-L-7Ocena zależności pomiedzy 2 zmiennymi, wyliczenie równania regresji, ocena istotności regresji2
T-L-8Określenie zależności pomiedzy wieloma zmiennymi, wyliczenie współczynnika regresji wielokrotnej, zastosowanie różnych metod otrzymywania równań regresji2
T-L-9Wykorzystanie regresji do analizy szeregów czasowych -analiza na przykładzie liczbowym2
T-L-10Wyliczenie analizy składowych głównych na przykładzie liczbowym, interpretacja graficzna2
20
wykłady
T-W-1Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki2
T-W-2Podstawowe pojęcia statystyki, statystyka opisowa2
T-W-3Estymatory -właściwości, zasady wnioskowania statystycznego2
T-W-4Weryfikacja hipotez statystycznych2
T-W-5Analiza wariancji jako jakościowa metoda statystyczna, układy doświadczeń 1-czynnikowych2
T-W-6Porównania wielokrotne średnich2
T-W-7Korelacja i regresja prosta oraz wielokrotna2
T-W-8Analiza szeregów czasowych2
T-W-9Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności2
T-W-10Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajeć20
A-L-3Wkonanie prac kontrolnych10
A-L-4Udział w konsultacjach10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zajęć10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B01_W02
Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach o środowisku
OS_2A_W02, OS_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B01_U01
Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
OS_2A_U01, OS_2A_U02R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B01_K01
Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
OS_2A_K01, OS_2A_K06R2A_K01, R2A_K02, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B01_W02
Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach o środowisku
2,0Nie ma wiedzy na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,0Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,5Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
4,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować
4,5Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie
5,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie i porównać

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B01_U01
Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
2,0Nie posiada umiejętności stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
3,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych
3,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty
4,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki
4,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
5,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ma umiejetność krytycznej analizy przeprowadzonych badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B01_K01
Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
2,0Nie wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,0Wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,5Potrafi organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,5Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy
5,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy i aktywizacji innych osób

Literatura podstawowa

  1. Wagner W., Błażczak P, Statystyka matematyczna z elementami doświadczalnictwa, Wyydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1986
  2. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kala R., Wprowadzenie do statystyki i ekonometrii, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w poznaniu, Poznań, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozkłady zmiennych losowych1
T-A-2Analiza struktury zbiorowości statystycznej1
T-A-3Estymacja punktowa i przedziałowa1
T-A-4Testy istotności - właściwości i zastosowanie1
T-A-5Pojęcie interakcji, doświadczenia dwuczynikowe1
T-A-6Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie1
T-A-7Weryfikacja istotności regresji1
T-A-8Metody wygładzania szeregów czasowych1
T-A-9Zastosowanie testów nieparametrycznychdo analizy danych ankietowych1
T-A-10Zasady opracowania wyników1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyliczanie prawdopodobieństw zdarzeń prostych i złożonych na przykładach2
T-L-2Wyliczenie miar tendencji centralnej, zmienności i kształtu oraz ich interpretacja. Budowa szeregu rozdzielczego zmiennej ciagłej2
T-L-3Wyliczenie estymatorów punktowych na przykładach. Konstrukcja przedziałów ufności dla średniej i różnicy pomiędzy srednimi2
T-L-4Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t-Studenta. porównanie ze średnią wzorcową2
T-L-5Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w ukladzie kompletnej randomizacji. Interpretacja wyników na podstawie testu F2
T-L-6Wyliczanie wartości NIR przy użyciu różnych procedur. Tworzenie grup jednorodnych i interpretacja wyników2
T-L-7Ocena zależności pomiedzy 2 zmiennymi, wyliczenie równania regresji, ocena istotności regresji2
T-L-8Określenie zależności pomiedzy wieloma zmiennymi, wyliczenie współczynnika regresji wielokrotnej, zastosowanie różnych metod otrzymywania równań regresji2
T-L-9Wykorzystanie regresji do analizy szeregów czasowych -analiza na przykładzie liczbowym2
T-L-10Wyliczenie analizy składowych głównych na przykładzie liczbowym, interpretacja graficzna2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki2
T-W-2Podstawowe pojęcia statystyki, statystyka opisowa2
T-W-3Estymatory -właściwości, zasady wnioskowania statystycznego2
T-W-4Weryfikacja hipotez statystycznych2
T-W-5Analiza wariancji jako jakościowa metoda statystyczna, układy doświadczeń 1-czynnikowych2
T-W-6Porównania wielokrotne średnich2
T-W-7Korelacja i regresja prosta oraz wielokrotna2
T-W-8Analiza szeregów czasowych2
T-W-9Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności2
T-W-10Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajeć20
A-L-3Wkonanie prac kontrolnych10
A-L-4Udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B01_W02Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach o środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
OS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami statystycznymi analizy danych
Treści programoweT-W-1Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki
T-W-2Podstawowe pojęcia statystyki, statystyka opisowa
T-W-3Estymatory -właściwości, zasady wnioskowania statystycznego
T-W-4Weryfikacja hipotez statystycznych
T-W-5Analiza wariancji jako jakościowa metoda statystyczna, układy doświadczeń 1-czynnikowych
T-W-6Porównania wielokrotne średnich
T-W-7Korelacja i regresja prosta oraz wielokrotna
T-W-8Analiza szeregów czasowych
T-W-9Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności
T-W-10Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,0Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
3,5Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku
4,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować
4,5Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie
5,0Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie i porównać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B01_U01Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wyksztalcenie umiejętności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań
C-3Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków
Treści programoweT-A-1Rozkłady zmiennych losowych
T-A-2Analiza struktury zbiorowości statystycznej
T-A-3Estymacja punktowa i przedziałowa
T-A-4Testy istotności - właściwości i zastosowanie
T-A-5Pojęcie interakcji, doświadczenia dwuczynikowe
T-A-6Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie
T-A-7Weryfikacja istotności regresji
T-A-8Metody wygładzania szeregów czasowych
T-A-9Zastosowanie testów nieparametrycznychdo analizy danych ankietowych
T-A-10Zasady opracowania wyników
T-L-1Wyliczanie prawdopodobieństw zdarzeń prostych i złożonych na przykładach
T-L-2Wyliczenie miar tendencji centralnej, zmienności i kształtu oraz ich interpretacja. Budowa szeregu rozdzielczego zmiennej ciagłej
T-L-3Wyliczenie estymatorów punktowych na przykładach. Konstrukcja przedziałów ufności dla średniej i różnicy pomiędzy srednimi
T-L-4Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t-Studenta. porównanie ze średnią wzorcową
T-L-5Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w ukladzie kompletnej randomizacji. Interpretacja wyników na podstawie testu F
T-L-6Wyliczanie wartości NIR przy użyciu różnych procedur. Tworzenie grup jednorodnych i interpretacja wyników
T-L-7Ocena zależności pomiedzy 2 zmiennymi, wyliczenie równania regresji, ocena istotności regresji
T-L-8Określenie zależności pomiedzy wieloma zmiennymi, wyliczenie współczynnika regresji wielokrotnej, zastosowanie różnych metod otrzymywania równań regresji
T-L-9Wykorzystanie regresji do analizy szeregów czasowych -analiza na przykładzie liczbowym
T-L-10Wyliczenie analizy składowych głównych na przykładzie liczbowym, interpretacja graficzna
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
3,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych
3,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty
4,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki
4,5Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski
5,0Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ma umiejetność krytycznej analizy przeprowadzonych badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B01_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Wyksztalcenie umiejętności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań
C-3Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków
Treści programoweT-L-1Wyliczanie prawdopodobieństw zdarzeń prostych i złożonych na przykładach
T-L-2Wyliczenie miar tendencji centralnej, zmienności i kształtu oraz ich interpretacja. Budowa szeregu rozdzielczego zmiennej ciagłej
T-L-3Wyliczenie estymatorów punktowych na przykładach. Konstrukcja przedziałów ufności dla średniej i różnicy pomiędzy srednimi
T-L-4Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t-Studenta. porównanie ze średnią wzorcową
T-L-5Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w ukladzie kompletnej randomizacji. Interpretacja wyników na podstawie testu F
T-L-6Wyliczanie wartości NIR przy użyciu różnych procedur. Tworzenie grup jednorodnych i interpretacja wyników
T-L-7Ocena zależności pomiedzy 2 zmiennymi, wyliczenie równania regresji, ocena istotności regresji
T-L-8Określenie zależności pomiedzy wieloma zmiennymi, wyliczenie współczynnika regresji wielokrotnej, zastosowanie różnych metod otrzymywania równań regresji
T-L-9Wykorzystanie regresji do analizy szeregów czasowych -analiza na przykładzie liczbowym
T-L-10Wyliczenie analizy składowych głównych na przykładzie liczbowym, interpretacja graficzna
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,0Wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
3,5Potrafi organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań
4,5Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy
5,0Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy i aktywizacji innych osób