Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Ekofizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekofizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,31zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,31zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z fizjologii roślin, ekologii, ochrony środowiska i biochemii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych
C-2Poznanie metod oceny produktywności roślin i zbiorowisk roślinnych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji oraz dyskusji na temat korzyści i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego spowodowanych wprowadzaniem roślin transgenicznych oraz ich produktów do środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fizjologiczne podstawy produktywności roślin3
T-A-2Reakcje fizjologiczne roślin na abiotyczne czynniki stresowe5
T-A-3Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) do środowiska2
10
laboratoria
T-L-1Wpływ czynników antropogenicznych i niekorzystnych czynników abiotycznych na podstawowe parametry fizjologiczne roślin i stan środowiska10
T-L-2Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym5
15
wykłady
T-W-1Reakcja fizjologiczna roślin na wybrane czynniki środowiskowe.6
T-W-2Wpływ allelozwiązków na reakcje fizjologiczne roślin2
T-W-3Abiotyczne czynniki oraz reakcje stresowe u roślin. Mechanizmy obronne u roślin4
T-W-4Rola hormonów roślinnych i białek anystresowych w reakcjach obronnych roślin4
T-W-5Strategie przetrwania roślin w skrajnych warunkach środowiskowych2
T-W-6Rośliny modyfikowane genetycznie, ich otrzymywanie i znaczenie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych6
A-A-3studiowanie wskazanej literatury6
A-A-4konsulatcje2
A-A-5przygotowanie prezentacji multimedialnej6
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnch12
A-L-4dokończenie konspektów ćwiczeń12
A-L-5studiowanie wskazanej literatury5
A-L-6konsultacje2
A-L-7przygotowanie do kolokwium4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4studiowanie fachowej literatury2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5objaśnienie lub wyjaśnienie
M-6pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-3Ocena formująca: konspekty ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B03_W01
rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
OS_2A_W07R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2M-1, M-5S-4
OS_2A_B03_W02
mają wiedzę na temat znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka
OS_2A_W08R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07C-1, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3M-1, M-3, M-6S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B03_U01
dokonują oceny i analizy zagrożeń dla roślin oraz środowiska na podstawie obserwacji oddziaływania na nie czynników abiotycznych
OS_2A_U04, OS_2A_U07R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-1, C-3T-A-2, T-L-1M-1, M-2, M-4, M-6S-1, S-2, S-3
OS_2A_B03_U02
umiejętnie dobierają i wykorzystują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin w danym ekosystemie
OS_2A_U04R2A_U05, R2A_U09C-2T-A-1, T-L-2M-1, M-3, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B03_K01
potrafi pracować w grupie, jest świadomy i odpowiedzialny za powierzone mu zadanie oraz pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk biologicznych
OS_2A_K01, OS_2A_K02R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08C-1, C-2, C-3T-A-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-4, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B03_W01
rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
2,0Student nie umie rozpoznać i opisać podstawowych reakcji roślin na wybrane abiotyczne czynniki stresowe
3,0Student rozpoznaje i opisuje podstawowe reakcje roślin na niekrtóre abiotyczne czynniki stresowe
3,5Student rozpoznaje i opisuje reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe objęte tematyką zajęć
4,0Student rozpoznaje i opisuje dość dokłądnie reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, zna też mechanizmy obronne roślin
4,5Student sprawnie rozpoznaje oraz opisuje i wyjaśnia reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, dodatkowo zna mechanizmy obronne roślin przeciwdziałąjące stresom
5,0Student sprawnie rozpoznaje, dokładnie opisuje i wyjaśnia reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, dodatkowo zna mechanizmy obronne roślin przeciwdziałąjące stresom
OS_2A_B03_W02
mają wiedzę na temat znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka
2,0nie potrafi wymienić zagrożeń i konsekwencji dla naszego środowiska wynikających z antropogenicznej działalności człowieka
3,0potrafi wymienić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka
3,5potrafi wymienić i wyjaśnić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka i ma świadomość tych zagrożeń
4,0wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować
4,5wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować i przedstawiać własne koncepcje
5,0wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować, przedstawiać własne koncepcje i ich bronić

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B03_U01
dokonują oceny i analizy zagrożeń dla roślin oraz środowiska na podstawie obserwacji oddziaływania na nie czynników abiotycznych
2,0student w podstawowym zakresie nie umie ocenić i analizować zagrożeń dla środowiska wynikających z oddziaływania czynników abiotycznych
3,0student w podstawowym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych
3,5student w podstawowym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić niektóre zależności
4,0student w szerszym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić niektóre zależności
4,5student w szerokim zakresie ocenia i analizuje zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić większość zależności między nimi oraz prowadzi dyskusję
5,0student w szerokim zakresie ocenia i analizuje zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić zależności między nimi oraz prowadzi dyskusję i polemizuje, podaje zalecenia
OS_2A_B03_U02
umiejętnie dobierają i wykorzystują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin w danym ekosystemie
2,0student nie zna, nie umie dobrać i wykorzystywać podstawowych wskaźników produktywności roślin
3,0student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać podstawowe wskaźniki produktywności roślin
3,5student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać większość wskaźnikółw produktywności roślin
4,0student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać wskaźniki produktywności roślin, a także je zinterpretowć
4,5student zna, umieętnie dobiera oraz wykorzystystuje wskaźniki produktywności roślin, a także je interpretuje
5,0student bez problemów zna, umiętnie dobiera oraz wykorzystystuje wskaźniki produktywności roślin, a także je interpretuje oraz wnioskuje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_B03_K01
potrafi pracować w grupie, jest świadomy i odpowiedzialny za powierzone mu zadanie oraz pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk biologicznych
2,0student nie potrafi współpracować w grupie i brać podstawowej odpowiedzialności
3,0student stara się współpracować w grupie i brać chociażby podstawową odpowiedzialność
3,5student współpracuje w grupie i bierze częściową odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy
4,0student współpracuje w grupie i bierze odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie
4,5student współpracuje w grupie i bierze odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie, stara się przejmować inicjatywę
5,0student bez problemu współpracuje w grupie i bierze pełną odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie, przejmuje inicjatywę

Literatura podstawowa

  1. Starck Z. Chołuj D. Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995
  2. Kreeb K., Ekofizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1979
  3. Kopcewicz J. Lewak S., Fizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
  2. Wójcik-Wojtkowiak D., Allelopatia, Wyd. AR, Poznań, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fizjologiczne podstawy produktywności roślin3
T-A-2Reakcje fizjologiczne roślin na abiotyczne czynniki stresowe5
T-A-3Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) do środowiska2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ czynników antropogenicznych i niekorzystnych czynników abiotycznych na podstawowe parametry fizjologiczne roślin i stan środowiska10
T-L-2Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Reakcja fizjologiczna roślin na wybrane czynniki środowiskowe.6
T-W-2Wpływ allelozwiązków na reakcje fizjologiczne roślin2
T-W-3Abiotyczne czynniki oraz reakcje stresowe u roślin. Mechanizmy obronne u roślin4
T-W-4Rola hormonów roślinnych i białek anystresowych w reakcjach obronnych roślin4
T-W-5Strategie przetrwania roślin w skrajnych warunkach środowiskowych2
T-W-6Rośliny modyfikowane genetycznie, ich otrzymywanie i znaczenie2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych6
A-A-3studiowanie wskazanej literatury6
A-A-4konsulatcje2
A-A-5przygotowanie prezentacji multimedialnej6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnch12
A-L-4dokończenie konspektów ćwiczeń12
A-L-5studiowanie wskazanej literatury5
A-L-6konsultacje2
A-L-7przygotowanie do kolokwium4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4studiowanie fachowej literatury2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B03_W01rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych
Treści programoweT-W-1Reakcja fizjologiczna roślin na wybrane czynniki środowiskowe.
T-W-2Wpływ allelozwiązków na reakcje fizjologiczne roślin
T-W-3Abiotyczne czynniki oraz reakcje stresowe u roślin. Mechanizmy obronne u roślin
T-L-2Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozpoznać i opisać podstawowych reakcji roślin na wybrane abiotyczne czynniki stresowe
3,0Student rozpoznaje i opisuje podstawowe reakcje roślin na niekrtóre abiotyczne czynniki stresowe
3,5Student rozpoznaje i opisuje reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe objęte tematyką zajęć
4,0Student rozpoznaje i opisuje dość dokłądnie reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, zna też mechanizmy obronne roślin
4,5Student sprawnie rozpoznaje oraz opisuje i wyjaśnia reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, dodatkowo zna mechanizmy obronne roślin przeciwdziałąjące stresom
5,0Student sprawnie rozpoznaje, dokładnie opisuje i wyjaśnia reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, dodatkowo zna mechanizmy obronne roślin przeciwdziałąjące stresom
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B03_W02mają wiedzę na temat znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji oraz dyskusji na temat korzyści i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego spowodowanych wprowadzaniem roślin transgenicznych oraz ich produktów do środowiska
Treści programoweT-W-4Rola hormonów roślinnych i białek anystresowych w reakcjach obronnych roślin
T-W-5Strategie przetrwania roślin w skrajnych warunkach środowiskowych
T-W-6Rośliny modyfikowane genetycznie, ich otrzymywanie i znaczenie
T-A-3Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) do środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-6pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić zagrożeń i konsekwencji dla naszego środowiska wynikających z antropogenicznej działalności człowieka
3,0potrafi wymienić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka
3,5potrafi wymienić i wyjaśnić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka i ma świadomość tych zagrożeń
4,0wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować
4,5wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować i przedstawiać własne koncepcje
5,0wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować, przedstawiać własne koncepcje i ich bronić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B03_U01dokonują oceny i analizy zagrożeń dla roślin oraz środowiska na podstawie obserwacji oddziaływania na nie czynników abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji oraz dyskusji na temat korzyści i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego spowodowanych wprowadzaniem roślin transgenicznych oraz ich produktów do środowiska
Treści programoweT-A-2Reakcje fizjologiczne roślin na abiotyczne czynniki stresowe
T-L-1Wpływ czynników antropogenicznych i niekorzystnych czynników abiotycznych na podstawowe parametry fizjologiczne roślin i stan środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-6pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-3Ocena formująca: konspekty ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student w podstawowym zakresie nie umie ocenić i analizować zagrożeń dla środowiska wynikających z oddziaływania czynników abiotycznych
3,0student w podstawowym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych
3,5student w podstawowym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić niektóre zależności
4,0student w szerszym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić niektóre zależności
4,5student w szerokim zakresie ocenia i analizuje zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić większość zależności między nimi oraz prowadzi dyskusję
5,0student w szerokim zakresie ocenia i analizuje zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić zależności między nimi oraz prowadzi dyskusję i polemizuje, podaje zalecenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B03_U02umiejętnie dobierają i wykorzystują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin w danym ekosystemie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U04Samodzielnie i wszechstronnie wykonuje lub planuje zaawansowane zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod oceny produktywności roślin i zbiorowisk roślinnych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce
Treści programoweT-A-1Fizjologiczne podstawy produktywności roślin
T-L-2Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-5objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna, nie umie dobrać i wykorzystywać podstawowych wskaźników produktywności roślin
3,0student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać podstawowe wskaźniki produktywności roślin
3,5student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać większość wskaźnikółw produktywności roślin
4,0student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać wskaźniki produktywności roślin, a także je zinterpretowć
4,5student zna, umieętnie dobiera oraz wykorzystystuje wskaźniki produktywności roślin, a także je interpretuje
5,0student bez problemów zna, umiętnie dobiera oraz wykorzystystuje wskaźniki produktywności roślin, a także je interpretuje oraz wnioskuje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_B03_K01potrafi pracować w grupie, jest świadomy i odpowiedzialny za powierzone mu zadanie oraz pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych
C-2Poznanie metod oceny produktywności roślin i zbiorowisk roślinnych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji oraz dyskusji na temat korzyści i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego spowodowanych wprowadzaniem roślin transgenicznych oraz ich produktów do środowiska
Treści programoweT-A-3Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) do środowiska
T-L-1Wpływ czynników antropogenicznych i niekorzystnych czynników abiotycznych na podstawowe parametry fizjologiczne roślin i stan środowiska
T-L-2Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-6pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-3Ocena formująca: konspekty ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi współpracować w grupie i brać podstawowej odpowiedzialności
3,0student stara się współpracować w grupie i brać chociażby podstawową odpowiedzialność
3,5student współpracuje w grupie i bierze częściową odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy
4,0student współpracuje w grupie i bierze odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie
4,5student współpracuje w grupie i bierze odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie, stara się przejmować inicjatywę
5,0student bez problemu współpracuje w grupie i bierze pełną odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie, przejmuje inicjatywę