Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Ekofizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekofizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z fizjologii roślin, ekologii, ochrony środowiska i biochemii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych |
C-2 | Poznanie metod oceny produktywności roślin i zbiorowisk roślinnych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji oraz dyskusji na temat korzyści i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego spowodowanych wprowadzaniem roślin transgenicznych oraz ich produktów do środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fizjologiczne podstawy produktywności roślin | 3 |
T-A-2 | Reakcje fizjologiczne roślin na abiotyczne czynniki stresowe | 5 |
T-A-3 | Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) do środowiska | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ czynników antropogenicznych i niekorzystnych czynników abiotycznych na podstawowe parametry fizjologiczne roślin i stan środowiska | 10 |
T-L-2 | Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Reakcja fizjologiczna roślin na wybrane czynniki środowiskowe. | 6 |
T-W-2 | Wpływ allelozwiązków na reakcje fizjologiczne roślin | 2 |
T-W-3 | Abiotyczne czynniki oraz reakcje stresowe u roślin. Mechanizmy obronne u roślin | 4 |
T-W-4 | Rola hormonów roślinnych i białek anystresowych w reakcjach obronnych roślin | 4 |
T-W-5 | Strategie przetrwania roślin w skrajnych warunkach środowiskowych | 2 |
T-W-6 | Rośliny modyfikowane genetycznie, ich otrzymywanie i znaczenie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 6 |
A-A-3 | studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-A-4 | konsulatcje | 2 |
A-A-5 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 6 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnch | 12 |
A-L-4 | dokończenie konspektów ćwiczeń | 12 |
A-L-5 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-L-6 | konsultacje | 2 |
A-L-7 | przygotowanie do kolokwium | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | studiowanie fachowej literatury | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-6 | pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej |
S-2 | Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: konspekty ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B03_W01 rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe | OS_2A_W07 | R2A_W05, R2A_W06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2 | M-1, M-5 | S-4 |
OS_2A_B03_W02 mają wiedzę na temat znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka | OS_2A_W08 | R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07 | C-1, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3 | M-1, M-3, M-6 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B03_U01 dokonują oceny i analizy zagrożeń dla roślin oraz środowiska na podstawie obserwacji oddziaływania na nie czynników abiotycznych | OS_2A_U04, OS_2A_U07 | R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | C-1, C-3 | T-A-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-4, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
OS_2A_B03_U02 umiejętnie dobierają i wykorzystują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin w danym ekosystemie | OS_2A_U04 | R2A_U05, R2A_U09 | C-2 | T-A-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B03_K01 potrafi pracować w grupie, jest świadomy i odpowiedzialny za powierzone mu zadanie oraz pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk biologicznych | OS_2A_K01, OS_2A_K02 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08 | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B03_W01 rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe | 2,0 | Student nie umie rozpoznać i opisać podstawowych reakcji roślin na wybrane abiotyczne czynniki stresowe |
3,0 | Student rozpoznaje i opisuje podstawowe reakcje roślin na niekrtóre abiotyczne czynniki stresowe | |
3,5 | Student rozpoznaje i opisuje reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe objęte tematyką zajęć | |
4,0 | Student rozpoznaje i opisuje dość dokłądnie reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, zna też mechanizmy obronne roślin | |
4,5 | Student sprawnie rozpoznaje oraz opisuje i wyjaśnia reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, dodatkowo zna mechanizmy obronne roślin przeciwdziałąjące stresom | |
5,0 | Student sprawnie rozpoznaje, dokładnie opisuje i wyjaśnia reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe, dodatkowo zna mechanizmy obronne roślin przeciwdziałąjące stresom | |
OS_2A_B03_W02 mają wiedzę na temat znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka | 2,0 | nie potrafi wymienić zagrożeń i konsekwencji dla naszego środowiska wynikających z antropogenicznej działalności człowieka |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka | |
3,5 | potrafi wymienić i wyjaśnić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka i ma świadomość tych zagrożeń | |
4,0 | wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować | |
4,5 | wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować i przedstawiać własne koncepcje | |
5,0 | wymienia, wyjaśnia i zna zagrożenia oraz konsekwence działalności człowieka. Jest świadomy tych zagrożeń i potrafi o nich dykutować, przedstawiać własne koncepcje i ich bronić |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B03_U01 dokonują oceny i analizy zagrożeń dla roślin oraz środowiska na podstawie obserwacji oddziaływania na nie czynników abiotycznych | 2,0 | student w podstawowym zakresie nie umie ocenić i analizować zagrożeń dla środowiska wynikających z oddziaływania czynników abiotycznych |
3,0 | student w podstawowym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych | |
3,5 | student w podstawowym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić niektóre zależności | |
4,0 | student w szerszym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić niektóre zależności | |
4,5 | student w szerokim zakresie ocenia i analizuje zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić większość zależności między nimi oraz prowadzi dyskusję | |
5,0 | student w szerokim zakresie ocenia i analizuje zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych, potrafi wyjaśnić zależności między nimi oraz prowadzi dyskusję i polemizuje, podaje zalecenia | |
OS_2A_B03_U02 umiejętnie dobierają i wykorzystują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin w danym ekosystemie | 2,0 | student nie zna, nie umie dobrać i wykorzystywać podstawowych wskaźników produktywności roślin |
3,0 | student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać podstawowe wskaźniki produktywności roślin | |
3,5 | student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać większość wskaźnikółw produktywności roślin | |
4,0 | student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać wskaźniki produktywności roślin, a także je zinterpretowć | |
4,5 | student zna, umieętnie dobiera oraz wykorzystystuje wskaźniki produktywności roślin, a także je interpretuje | |
5,0 | student bez problemów zna, umiętnie dobiera oraz wykorzystystuje wskaźniki produktywności roślin, a także je interpretuje oraz wnioskuje |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B03_K01 potrafi pracować w grupie, jest świadomy i odpowiedzialny za powierzone mu zadanie oraz pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk biologicznych | 2,0 | student nie potrafi współpracować w grupie i brać podstawowej odpowiedzialności |
3,0 | student stara się współpracować w grupie i brać chociażby podstawową odpowiedzialność | |
3,5 | student współpracuje w grupie i bierze częściową odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy | |
4,0 | student współpracuje w grupie i bierze odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie | |
4,5 | student współpracuje w grupie i bierze odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie, stara się przejmować inicjatywę | |
5,0 | student bez problemu współpracuje w grupie i bierze pełną odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie, przejmuje inicjatywę |
Literatura podstawowa
- Starck Z. Chołuj D. Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995
- Kreeb K., Ekofizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1979
- Kopcewicz J. Lewak S., Fizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
- Wójcik-Wojtkowiak D., Allelopatia, Wyd. AR, Poznań, 1998