Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Rola nawadniania w ochronie rolniczej przestrzeni produkcyjnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rola nawadniania w ochronie rolniczej przestrzeni produkcyjnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa i fizjologii roślin, a zwłaszcza gospodarki wodnej gleby i rośliny. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z podstawami prawa i gospodarki wodnej. |
C-2 | Umiejętność doboru systemu nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej. |
C-3 | Poznanie oddziaływania nawadniania na środowisko przyrodnicze i roślinę. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Potzreby wodne roślin oraz problemy zaopatrzenia ich w wodę. | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka metod sterowania nawadnianiem. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka systemów nawadniania stosowanych w krajobrazie rolniczym. | 2 |
T-A-4 | Rola nawadniania w kształtowaniu właściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka zasobów wodnych Świata i Polski. | 2 |
T-W-2 | Akty prawne związane z gospodarką wodną kraju i UE. | 2 |
T-W-3 | Aktualny stan i potencjał rolniczej przestrzeni produkcyjnej, możliwości jego poprawy. | 2 |
T-W-4 | Historia i rozwój nawodnień na Świecie i w Polsce. | 1 |
T-W-5 | Kryteria kształtowania stosunków wodnych w krajobrazie rolniczym oraz podstawy gospodarowania wodą. | 1 |
T-W-6 | Metody retencjonowania zasobów wodnych, rodzaje i formy małej retencji (retencja krajobrazowa, glebowa, wód powierzchniowych i gruntowych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | praca własna studenta i przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 4 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Praca własna studenta i przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-3 | konsultacje z wykładowcą | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny częściowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O08-2_W06 Student potrafi dobierać właściwy system nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej | OS_2A_W06 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05 | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OS_2A_O08-2_W09 Student potrafi wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne i fizyczne gleby oraz wzrost i rozwój roślin. | OS_2A_W09 | R2A_W06, R2A_W07 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O08-2_U05 Student umie zinterpretować role nawadniania w kształtowaniu jakości rolniczej przestrzeni produkcyjnej. | OS_2A_U05 | R2A_U05, R2A_U08 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O08-2_K05 Student nabędzie zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalnosći w zakresie ochrony środowiska. | OS_2A_K05 | R2A_K04, R2A_K06 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O08-2_W06 Student potrafi dobierać właściwy system nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej | 2,0 | Student nie umie dobierać właściwego systemu nawadniania do określonej rolniczej przestrzeni produkcyjnej. |
3,0 | Student tylko częściowo potrafi dobrać właściwy system nawadniania do określonej przestrzeni produkcyjnej. | |
3,5 | Student poprawnie dobiera systemy nawadniania do określonej przestrzeni produkcyjnej. | |
4,0 | Student oprócz prawidłowego doboru systemu nawadniania potrafi porównać ich funkcjonowanie w okreslonej przestrzeni produkcyjnej. | |
4,5 | Student oprócz prawidłowego doboru systemu nawadniania potrafi porównać ich funkcjonowanie w okreslonej przestrzeni produkcyjnej oraz wykazać efektywność ich zastosowania. | |
5,0 | Student oprócz prawidłowego doboru systemu nawadniania potrafi porównać ich funkcjonowanie w okreslonej przestrzeni produkcyjnej oraz wykazać efektywność ich zastosowania. Ponadto samodzielnie dobiera systemy nawadniania w sytuacji przewidywanych zmian w rolniczej przestrzeni produkcyjnej kraju. | |
OS_2A_O08-2_W09 Student potrafi wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne i fizyczne gleby oraz wzrost i rozwój roślin. | 2,0 | Student nie umie wytłumaczyć roli nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej. |
3,0 | Student częściowo umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin. | |
3,5 | Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz częściowo jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin. | |
4,0 | Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin. | |
4,5 | Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin. Potrafi również wskazać w jakich warunkach jest on największy. | |
5,0 | Student umie wytłumaczyć rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz jego wpływ na właściwości biologiczne, chemiczne, fizyczne gleby oraz wzrost roślin. Potrafi również wskazać w jakich warunkach jest on największy, a także ocenić, które aspekty nawadniania są najbardziej istotne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O08-2_U05 Student umie zinterpretować role nawadniania w kształtowaniu jakości rolniczej przestrzeni produkcyjnej. | 2,0 | Student nie umie zinterpretować roli nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej. |
3,0 | Student tylko częściowo umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej. | |
3,5 | Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, choć nie potrafi tego odnieść do różnych regionów kraju. | |
4,0 | Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i potrafi to odnieść do różnych regionów kraju. | |
4,5 | Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i potrafi to odnieść do różnych regionów kraju, oraz jakie czynniki decydują o tym, że ta rola nawadniania może być różna dla określonego obszaru kraju. | |
5,0 | Student umie zinterpretować rolę nawadniania w kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej i potrafi to odnieść do różnych regionów kraju oraz jakie czynniki decydują o tym, że ta rola nawadniania może być różna dla określonego obszaru kraju. Ponadto samodzielnie przewiduje jaka to rola będzie w przyszłości. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O08-2_K05 Student nabędzie zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym kształtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalnosći w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie jest zdolny ocenić rolę i wpływ nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. |
3,0 | Student tylko częściowo jest zdolny do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. | |
3,5 | Student nabył w zasadzie w pełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. | |
4,0 | Student nabył w pełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. | |
4,5 | Student nabył w pełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. Ponadto potrafi porównać ją w różnych regionach kraju. | |
5,0 | Student nabył w zasadzie wpełni zdolność do oceny roli i wpływu nawadniania w prawidłowym ksztłtowaniu rolniczej przestrzeni produkcyjnej, jako ważny czynnik w ograniczaniu niekorzystnych skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. Ponadto potrafi porównać ją w różnych regionach kraju i wskazać perspektywy zmian. |
Literatura podstawowa
- S. Karczmarczyk, L. Nowak (red), Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006, ISBN 978-83-09-01009-8
- M. Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRIL, Warszawa, 1996, ISBN 83-09-01644-1
- A. Ciepielowski, Podstawy gospodarowania wodą, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- S. Bieszczad, J. Sobota (red.), Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Akademia Rolonicza, Wrocław, 1993, ISBN 83-85582-25-8
- Podstawowe akty prawne z wiązane z gospodarką wodną (prawo wodne, ramowa dyrektywa wodna UE), 2011