Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Kartografia gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kartografia gleb
Specjalność Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość klasyfikacji gleb oraz podstawowych pojęć gleboznawczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajpmienie studenta z technologią wykonywania map glebowych.
C-2Ukształtowanie umiejetności czytania map glebowych i wykorzystywania ich do ocen środowiskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskanie danych o glebach na wybranym obszarze5
T-L-2Wykonanie map: klasyfikacyjnej, glebowo-rolniczej i glebowo-genetycznej5
10
wykłady
T-W-1Rozwój kartografii gleb w Polsce w okresie powojennym2
T-W-2Komentarz do tabeli klas gruntów jako podstawa map klasyfikacyjnych2
T-W-3Symbole stosowane na mapach glebowych w Polsce.2
T-W-4Mapa glebowo-rolnicza i inne rodzaje map ukazujących pokrywę glebową. Metody kartograficznej prezentacji treści glebowych.2
T-W-5Najnowsze technologie wspierające rozpoznanie zmienności pokrywy glebowej2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie projektów map glebowych poza zajęciami5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotowej3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informayjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia na podstawie przedstawionego projektu mapy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-rek_W01
Student ma wiedzę pozwalającą mu tworzyć i interpretować tematyvczne mapy glebowe i na ich podstawie objaśniać wpływ warunków glebowych na środowisko przyrodnicze.
OS_2A_W01, OS_2A_W05, OS_2A_W08R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-rek_U01
Student umie posługiwać się mapą zawierającą treści glebowe w wersji analogowej i cyfrowej. Potrafi wykorzystać dostępne dane o glebach w celu przeprowadzenia inwentaryzacji wybranych zasobów przyrody.
OS_2A_U02, OS_2A_U06, OS_2A_U07R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-1, C-2T-W-5, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-rek_K01
Student potrafi pracować w grupie w celu wypracowania wspólnego projektu kartograficznego, ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska.
OS_2A_K02, OS_2A_K04R2A_K02, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K08C-2T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-rek_W01
Student ma wiedzę pozwalającą mu tworzyć i interpretować tematyvczne mapy glebowe i na ich podstawie objaśniać wpływ warunków glebowych na środowisko przyrodnicze.
2,0Student nie zna podstawowej terminologii stosowanej w kartografii gleb, nie potrafi zinterpretować treści mapy glebowej.
3,0Student ma trudności z objaśnieniem źródeł danych do sporządzenia mapy gleb. Zna tylko podstawowe symbole stosowane do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Ma trudności z interpretacją temetycznych map glebowych przy pomocy jej legendy.
3,5Student wie skąd pozyskać dane do sporządzenia mapy gleb. Zna podstawowe symbole stosowane do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Ma trudności z interpretacją temetycznych map glebowych przy pomocy jej legendy.
4,0Student wie skąd pozyskać dane do sporządzenia mapy gleb. Zna większość symboli stosowanych do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Próbuje zinterpretować dowolną temetyczną mapę glebową przy pomocy jej legendy.
4,5Student wie jak pozyskuje się dane do sporządzenia mapy gleb. Wie jakie symbole stosuje się do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Potrafi zinterpretować dowolną temetyczną mapę glebową przy pomocy jej legendy.
5,0Student wie skąd pozyskać dane do sporządzenia mapy gleb. Wie jakie symbole stosuje się do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Potrafi zinterpretować dowolną temetyczną mapę glebową przy pomocy jej legendy i na jej podstawie opisać abiotyczne elementy środowiska przyrodniczego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-rek_U01
Student umie posługiwać się mapą zawierającą treści glebowe w wersji analogowej i cyfrowej. Potrafi wykorzystać dostępne dane o glebach w celu przeprowadzenia inwentaryzacji wybranych zasobów przyrody.
2,0Student nie potrafi objaśnić etapów tworzenia tematycznej mapy gleb, nie zna symboli stosowanych na mapach glebowych, nie potrafi wykonać mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej.
3,0Student ma trudności z objaśneniem etapów tworzenia tematycznej mapy gleb, zna tylko podstawowe symbole stosowane na mapach glebowych, potrafi wykonać mapę klasyfikacyjną ale nie wie jak na jej podstawie stworzyć mapę glebowo-rolniczą.
3,5Student potrafi objaśnić podstawowe etapy tworzenia tematycznej mapy gleb, zna podstawowe symbole stosowane na mapach glebowych, potrafi (z drobnymi błędami) wykonać mapę klasyfikacyjną i wie jak na jej podstawie stworzyć mapę glebowo-rolniczą.
4,0Student potrafi objaśnić podstawowe etapy tworzenia tematycznej mapy gleb, zna większość symboli stosowanych na mapach glebowych. Potrafi wykonać mapę klasyfikacyjną i mapę glebowo-rolniczą w skali pola. Potrafi wykonać prosty aneks do mapy glebowo-rolniczej.
4,5Student potrafi wykonać mapę klasyfikacyjną i mapę glebowo-rolniczą w skali pola przy zastosowaniu dostepnych symboli. Potrafi wykonać aneks do mapy glebowo-rolniczej. Potrafi wykonać obliczenia powierzchni na mapach glebowych.
5,0Student potrafi, na podstawie samodzielnie zdobytych materiałów, wykonać mapę klasyfikacyjną i mapę glebowo-rolniczą w skali pola przy zastosowaniu dostepnych symboli. Potrafi wykonać aneks do mapy glebowo-rolniczej. Potrafi bezbłednie wykonać obliczenia powierzchni na mapach glebowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-rek_K01
Student potrafi pracować w grupie w celu wypracowania wspólnego projektu kartograficznego, ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska.
2,0Student wykazuje niekompetencję w zakresie pracy zespołowej przy tworzeniu mapy lub nie bierze udziału w pracach terenowych. Nie potrafi objaśnić relacji pomiędzy komponentami środowiska.
3,0Student wykazuje niską kompetencję w zakresie pracy zespołowej przy tworzeniu mapy. Ma małą świadomość odpowiedzialności człowieka za stan środowiska.
3,5Student bieże udział w pracy zespołowej, ale nie wyróżnia się w niej na tle grupy. Ma świadomość odpowiedzialności człowieka za stan środowiska.
4,0Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej przy tworzeniu mapy gleb. Ma świadomość wpływu człowieka na środowisko.
4,5Student wykazuje się aktywną postawą przy tworzeniu mapy gleb. W prace zespołowej postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wykazuje dużą wrażliwość na stan środowiska.
5,0Student wykazuje się aktywną postawą przy tworzeniu mapy gleb. Przewodzi zespołowi przygotowującemu dane źródłowe. Ma wysoką świadomość wpływu człowieka na środowisko.

Literatura podstawowa

  1. Komentarz do tabeli klas gruntów, 2008, dowolne wydanie
  2. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Ostrowski Janusz, Mapa gleb jako przykład wielowskaźnikowej syntezy w: Główne problemy współczesnej kartografii, Pracownia atlasu Dolnego Śląska, Wrocław, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskanie danych o glebach na wybranym obszarze5
T-L-2Wykonanie map: klasyfikacyjnej, glebowo-rolniczej i glebowo-genetycznej5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój kartografii gleb w Polsce w okresie powojennym2
T-W-2Komentarz do tabeli klas gruntów jako podstawa map klasyfikacyjnych2
T-W-3Symbole stosowane na mapach glebowych w Polsce.2
T-W-4Mapa glebowo-rolnicza i inne rodzaje map ukazujących pokrywę glebową. Metody kartograficznej prezentacji treści glebowych.2
T-W-5Najnowsze technologie wspierające rozpoznanie zmienności pokrywy glebowej2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie projektów map glebowych poza zajęciami5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotowej3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D07-rek_W01Student ma wiedzę pozwalającą mu tworzyć i interpretować tematyvczne mapy glebowe i na ich podstawie objaśniać wpływ warunków glebowych na środowisko przyrodnicze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
OS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
OS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zaznajpmienie studenta z technologią wykonywania map glebowych.
C-2Ukształtowanie umiejetności czytania map glebowych i wykorzystywania ich do ocen środowiskowych.
Treści programoweT-W-1Rozwój kartografii gleb w Polsce w okresie powojennym
T-W-2Komentarz do tabeli klas gruntów jako podstawa map klasyfikacyjnych
T-W-3Symbole stosowane na mapach glebowych w Polsce.
T-W-5Najnowsze technologie wspierające rozpoznanie zmienności pokrywy glebowej
T-W-4Mapa glebowo-rolnicza i inne rodzaje map ukazujących pokrywę glebową. Metody kartograficznej prezentacji treści glebowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informayjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia na podstawie przedstawionego projektu mapy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowej terminologii stosowanej w kartografii gleb, nie potrafi zinterpretować treści mapy glebowej.
3,0Student ma trudności z objaśnieniem źródeł danych do sporządzenia mapy gleb. Zna tylko podstawowe symbole stosowane do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Ma trudności z interpretacją temetycznych map glebowych przy pomocy jej legendy.
3,5Student wie skąd pozyskać dane do sporządzenia mapy gleb. Zna podstawowe symbole stosowane do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Ma trudności z interpretacją temetycznych map glebowych przy pomocy jej legendy.
4,0Student wie skąd pozyskać dane do sporządzenia mapy gleb. Zna większość symboli stosowanych do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Próbuje zinterpretować dowolną temetyczną mapę glebową przy pomocy jej legendy.
4,5Student wie jak pozyskuje się dane do sporządzenia mapy gleb. Wie jakie symbole stosuje się do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Potrafi zinterpretować dowolną temetyczną mapę glebową przy pomocy jej legendy.
5,0Student wie skąd pozyskać dane do sporządzenia mapy gleb. Wie jakie symbole stosuje się do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Potrafi zinterpretować dowolną temetyczną mapę glebową przy pomocy jej legendy i na jej podstawie opisać abiotyczne elementy środowiska przyrodniczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D07-rek_U01Student umie posługiwać się mapą zawierającą treści glebowe w wersji analogowej i cyfrowej. Potrafi wykorzystać dostępne dane o glebach w celu przeprowadzenia inwentaryzacji wybranych zasobów przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
OS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zaznajpmienie studenta z technologią wykonywania map glebowych.
C-2Ukształtowanie umiejetności czytania map glebowych i wykorzystywania ich do ocen środowiskowych.
Treści programoweT-W-5Najnowsze technologie wspierające rozpoznanie zmienności pokrywy glebowej
T-W-4Mapa glebowo-rolnicza i inne rodzaje map ukazujących pokrywę glebową. Metody kartograficznej prezentacji treści glebowych.
T-L-1Pozyskanie danych o glebach na wybranym obszarze
T-L-2Wykonanie map: klasyfikacyjnej, glebowo-rolniczej i glebowo-genetycznej
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia na podstawie przedstawionego projektu mapy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić etapów tworzenia tematycznej mapy gleb, nie zna symboli stosowanych na mapach glebowych, nie potrafi wykonać mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej.
3,0Student ma trudności z objaśneniem etapów tworzenia tematycznej mapy gleb, zna tylko podstawowe symbole stosowane na mapach glebowych, potrafi wykonać mapę klasyfikacyjną ale nie wie jak na jej podstawie stworzyć mapę glebowo-rolniczą.
3,5Student potrafi objaśnić podstawowe etapy tworzenia tematycznej mapy gleb, zna podstawowe symbole stosowane na mapach glebowych, potrafi (z drobnymi błędami) wykonać mapę klasyfikacyjną i wie jak na jej podstawie stworzyć mapę glebowo-rolniczą.
4,0Student potrafi objaśnić podstawowe etapy tworzenia tematycznej mapy gleb, zna większość symboli stosowanych na mapach glebowych. Potrafi wykonać mapę klasyfikacyjną i mapę glebowo-rolniczą w skali pola. Potrafi wykonać prosty aneks do mapy glebowo-rolniczej.
4,5Student potrafi wykonać mapę klasyfikacyjną i mapę glebowo-rolniczą w skali pola przy zastosowaniu dostepnych symboli. Potrafi wykonać aneks do mapy glebowo-rolniczej. Potrafi wykonać obliczenia powierzchni na mapach glebowych.
5,0Student potrafi, na podstawie samodzielnie zdobytych materiałów, wykonać mapę klasyfikacyjną i mapę glebowo-rolniczą w skali pola przy zastosowaniu dostepnych symboli. Potrafi wykonać aneks do mapy glebowo-rolniczej. Potrafi bezbłednie wykonać obliczenia powierzchni na mapach glebowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D07-rek_K01Student potrafi pracować w grupie w celu wypracowania wspólnego projektu kartograficznego, ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności czytania map glebowych i wykorzystywania ich do ocen środowiskowych.
Treści programoweT-W-1Rozwój kartografii gleb w Polsce w okresie powojennym
T-W-4Mapa glebowo-rolnicza i inne rodzaje map ukazujących pokrywę glebową. Metody kartograficznej prezentacji treści glebowych.
T-L-1Pozyskanie danych o glebach na wybranym obszarze
T-L-2Wykonanie map: klasyfikacyjnej, glebowo-rolniczej i glebowo-genetycznej
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia na podstawie przedstawionego projektu mapy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje niekompetencję w zakresie pracy zespołowej przy tworzeniu mapy lub nie bierze udziału w pracach terenowych. Nie potrafi objaśnić relacji pomiędzy komponentami środowiska.
3,0Student wykazuje niską kompetencję w zakresie pracy zespołowej przy tworzeniu mapy. Ma małą świadomość odpowiedzialności człowieka za stan środowiska.
3,5Student bieże udział w pracy zespołowej, ale nie wyróżnia się w niej na tle grupy. Ma świadomość odpowiedzialności człowieka za stan środowiska.
4,0Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej przy tworzeniu mapy gleb. Ma świadomość wpływu człowieka na środowisko.
4,5Student wykazuje się aktywną postawą przy tworzeniu mapy gleb. W prace zespołowej postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wykazuje dużą wrażliwość na stan środowiska.
5,0Student wykazuje się aktywną postawą przy tworzeniu mapy gleb. Przewodzi zespołowi przygotowującemu dane źródłowe. Ma wysoką świadomość wpływu człowieka na środowisko.